خواص و فواید دارویی گل ختمی

گل ختمی گلی بسیار زیبا با گلبرگ های صورتی و رنگ های مختلف می باشد که در طول تابستان شکوفه می دهد. گل ختمی معمولا در طبیعت می روید، دارای خواص و ویژگی های پزشکی زیادی است. گلبرگ ها، ریشه و برگ های این گیاه برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله خواص گل ختمی می توان به درمان انواع بیماری ها و تقویت روده اشاره کرد.

گل ختمی گیاه بزرگی می باشد که تمام بخش های آن برای درمان انواع بیماری ها و زخم های بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرند. ریشه و برگ های این گیاه در علم پزشکی دارای خواص و ویژگی های بسیار زیادی است. دیگر خواص گل ختمی و کاربردهای بخش های مختلف این گل شامل درمان عفونت ادرار، عفونت مثانه و حتی اسهال می باشد.

    خاصیت های دارویی گل ختمی

شگفت انگیزترین خواص گل ختمی و کاربردهای دارویی آن

گل ختمی در طول قرن ها بطور موضعی برای زخم ها، کبودی، تاول، سوختگی و خونریزی های شدید مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه این گیاه برای درمان گلو درد، سرماخوردگی، اسهال، مشکلات روده و هرگونه اختلال در کبد و مثانه مفید می باشد. در این مطلب به بررسی خواص گل ختمی و کاربردهای دارویی آن خواهیم پرداخت.

درمان مشکلات تنفسی

گل ختمی همانند پونه یکی از موثر ترین داروها برای درمان مشکلات تنفسی مثل الهتاب حنجره، گلودرد، سرفه، تب و برونشیت می باشد. پژوهش ها در مورد خواص گل ختمی نشان داده است که در طول قرن ها سرفه های شدید و گلودرد در افراد مختلف با استفاده از مصرف گیاه دارویی گل ختمی درمان شده است.

خاصیت های گل ختمی

کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص گل ختمی کاهش سطوح قند خون بطور قابل توجه میباشد و به همین دلیل است که اخیرا به عنوان گیاه دارویی موثر در درمان و کنترل دیابت شناخته شده است.

تقویت معده

یکی از خواص گل ختمی مثل خواص گل گاو زبان این است که داروی ضد نفخ قوی به شمار می آید، به همین دلیل است که مصرف این گیاه دارویی توسط افراد مبتلا به مشکلات هاضمه توصیه شده است. ترکیب گل ختمی و آنزیم ها در شیره معده باعث رفع مشکلات هضم غذا و درمان ناراحتی های معده، اختلالات شکمی، درد و نفخ شکم می شود. گل ختمی برای پاک کردن دستگاه گوارش مفید نمی باشد، اما زخم های گوارشی را تسکین می بخشد و علاوه بر این، هضم غذا را بهبود می دهد و فرآیند سوخت و ساز را تحریک می کند.

خواص دارویی گل ختمی

تقویت سیستم ایمنی بدن

از جمله خواص درمانی گل ختمی می توان به حفظ سلامت بدن و تقویت مقاومت کلی بدن در برابر انواع بیماری ها اشاره کرد. برای حفظ سلامت کبد و کلیه عالی می باشد. همچنین به بدن در رفع مواد سمی و خطرناک کمک می کند. متخصصین اغلب از ریشه گل ختمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها استفاده می کنند.

خواص گل ختمی برای پوست

گل ختمی همانند بادرنجبویه و گزنه برای سلامت پوست شگفت انگیز می باشد. همانطور که قبلا بیان شد، این گیاه دارویی برای درمان سوختگی ها نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن برای درمان خشکی و شکاف های پوست استفاده می شود. همچنین برای تسکین درد و سرمازدگی در مناطق سرد که باعث تورم انگشتان دست و پا می شود مفید می باشد. اگر شما از سوزش دهان، سوختگی و خشکی پوست رنج می برید می توانید برای تسکین این ناراحتی ها از گل ختمی استفاده کنید. از آنجا که این گیاه دارای عوارض جانبی برای پوست شما نمی باشد می توانید از خواص این گیاه دارویی برای درمان اگزما، پیسی و رفع خراش و قرمزی روی پوست استفاده کنید. اگر پوست شما دچار بریدگی شده و یا تاول های باز روی پوست شما وجود دارد شما می توانید با استفاده از پودر گل ختمی آن ها را درمان کنید.

خواص درمانی گل ختمی

پیشگیری از سنگ کلیه

مصرف مکمل گل ختمی می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند و همچنین می تواند به دفع سنگ کلیه با درد کمتر کمک کند. بطور کلی گل ختمی به تنظیم عملکرد کلیه کمک می کند و ناراحتی و سوزش هنگام ادرار را تسکین می بخشد.

خواص دارویی گل ختمی

  • درمان یبوست
  • درمان مشکلات تنفسی
  • رفع سرفه های خشک
  • درمان گلو درد
  • تنظیم عادت ماهیانه
  • درمان چربی و شوره سر

خاصیت های درمانی گل ختمی

خواص دارویی ریشه ختمی

  • درمان ناراحتی های پوستی و نرم شدن پوست
  • درمان سرفه های خشک
  • تب بر
  • درمان اسهال خونی
  • افزایش ادرار و رفع ناراحتی های دستگاه ادرار
  • رفع تورم
  • کنترل قند خون

خواص دارویی برگ ختمی

  • برطرف کردن دمل و ورم پستان و معده با استفاده از ضماد برگ گل ختمی
  • تسکین شکستگی ها با استفاده از ضماد برگ گل ختمی
  • تسکین درد سیاتیک
  • ورم بناگوش

خواص گل ختمی

جالب است بدانید این گیاه در کاهش وزن نیز بسیار موثر است. با توجه به خواص فراوان گل ختمی زنان باردار و مادران شیرده در مصرف این گیاه دارویی باید نهایت احتیاط را رعایت کنند. افراد سرد مزاج باید این گل را با عسل ترکیب نموده و سپس مصرف نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…