خواص و فواید پونه

یکی از گیاهان دارویی با طعم فوق العاده عالی پونه می باشد. این گیاه اغلب در پخت و پز و برای طعم دار کردن نوشیدنی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارویی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های A,C است. در این مقاله خواص پونه و مزایای درمانی متعدد آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پونه از خانواده نعناع می باشد. این گیاه دارویی دارای گل های بنفش رنگ و برگ هایی به رنگ سبز روشن است. و به علف شباهت دارد و معطر و خوشبو است. این گیاه از زمان های قدیم در یونان باستان برای درمان انوع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت. پونه دارای مقادیر زیادی ویتامین های A,B می باشد. در گذشته از این گیاه در درمان بیماری هایی از جمله نفخ، سوء هاضمه و اضطراب مورد استفاده قرار می گرفته است.

     خاصیت های دارویی پونه

مهمترین خواص پونه که همه را شگفت زده می کند

پونه دارای مزایای درمانی فراوانی است که بدن ما از آن ها سود می برد. در حقیقت، پونه بخاطر دارا بودن ویژگی های آرامبخش و تسکین دردهای شکمی بسیار مشهور می باشد. خوردن این گیاه دارویی عمل هضم را بهبود می بخشد. تا پایان مطلب با بررسی خواص درمانی پونه این گیاه دارویی معطر همراه ما باشید.

خواص پونه برای زنان

پونه جزء گیاهان قاعده آور در زنان می باشد. این گیاه باعث منقبض شدن رحم شده و به جریان قاعدگی کمک می کند. گیاه پونه به دلیل دارا بودن ویژگی قاعده آور بودن برای سقط جنین نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه استفاده نادرست آن بدون مشورت پزشک ممکن است حتی باعث مرگ فرد شود.

خاصیت های درمانی پونه

 اختلالات شکمی و دستگاه گوارش

این گیاه برای درمان ناراحتی معده مفید می باشد زیرا مشکلات هضم غذا مثل نفخ و اسهال را رفع می کند. از این گیاه در تهیه داروهای مفید برای درمان ناراحتی های معده استفاده می شود. این گیاه همچنین باعث کاهش تورم دستگاه گوارش می شود. البته همواره بخاطر داشته باشید که باید از پونه به اندازه معمول و مناسب استفاده کنید. خواص پونه برای حذف و خروج گاز انباشته شده در روده موثر است و همین امر این گیاه را به دارویی عالی برای نفخ تبدیل می کند. گیاه پونه بدلیل دارا بودن خواص ضد اسپاسم برای تسکین دردهای شکمی عالی می باشد. همچنین عملکرد روده را تحریک می کند و ترشح صفرا را افزایش می دهد. برای افرادی که می خواهند بدن شان دارای تعادل اسیدی باشد می توانند از این گیاه استفاده کنند.

خاصیت های پونه

دستگاه تنفسی

از پونه در زمان های باستان برای درمان بیماری های مرتبط با دستگاه تنفسی استفاده می شده است. این بیماری ها شامل سرماخوردگی، سرفه و عفونت سینه می باشند. این گیاه بدلیل دارا بودن منتول به عنوان داروی خلط آور و احتقان آور مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین باعث خروج خلط از دستگاه تنفسی می شود. برای سرماخوردگی چند قطره از روغن پونه را با آب ترکیب کنید و از بخور آن برای رفع مشکلات تنفسی استفاده کنید. از آنجا که خواص پونه در رفع ترشحات انباشته شده در ریه موثر می باشد، استفاده از آن برای بیماری های برونشیت و سرماخوردگی توصیه می شود.

خاصیت پونه برای سرماخوردگی

علاوه بر این، پونه همانند هلیله سیاه در درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. پونه دارای خاصیت تب بر می باشد و به همین دلیل برای درمان سرماخوردگی و تب بسیار مفید می باشد. همچنین این گیاه دارویی تعریق بدن را افزایش داده و به همین دلیل برای کاهش تب بسیار مفید است.

خواص دارویی پونه

فواید پونه برای اعصاب

پونه نیز همانند بادرنجبویه و کندر بدلیل دارا بودن خاصیت تسکین دهنده برای تسکین و آرامش بدن عالی می باشد، با علایم اختلالات عصبی مثل مشکلات خواب مبارزه می کند. در موارد ناراحتی های شدیدتر مثل هیستریا و تشنج استفاده از روغن پونه باعث تسکین و آرامش ذهن و اعصاب می شود. خواص پونه همچنین دارای تاثیرات بی حس کنندگی اعصاب می باشد برای درد ماهیچه و دیگر شرایط موجود مثل رماتیسم و آرتروز مفید است. برای افرادی که در بدن آن ها مقدار زیادی اوریک اسید وجود دارد، پونه انتخاب خوبی است، زیرا مقدار اسید اوریک را کاهش می دهد.

خواص پونه برای عفونت زنانه

پونه دارای ویژگی های ضد عفونی کننده می باشد از این رو برای عفونت رحم، ادرار و کلیه بسیار مفید می باشد. استفاده مقدار کمی از روغن این گیاه می تواند میکروب ها و باکتری ها را بکشد. برای مصارف خارجی پونه دارای ویژگی های ضد عفونی کننده و شفا بخش می باشد، بنابراین برای تمیز کردن زخم ها و پیشگیری از عفونت های زنانه بسیار عالی می باشد.

خواص پونه

خواص درمانی پونه

مهمترین خواص درمانی پونه را در ادامه بازگو خواهیم کرد:

  • درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه، سرفه خشک، سیاه سرفه، گرفتگی سینه
  • کاهش تب
  • درمان قولنج، نفخ، حالت تهوع
  • تنظیم قاعدگی
  • درمان اضطراب، آسم، اسهال و سردرد
  • بادشکن، ضد نفخ، سکسکه
  • ضد تشنج، آرام کننده اعصاب، رفع سستی، درمان خارش و عفونت رحم
  • درمان ناراحتی های کبدی، اسهال خونی، ناراحتی های عصبی و اختلالات گوارشی

خواص درمانی پونه

هر چند فواید درمانی و خواص پونه خیره کننده است اما این گیاه دارویی نباید توسط زنان باردار و افراد زیر 18 سال مورد استفاده قرار گیرد و همچنین این گیاه باید به مقدار مناسب و صحیح استفاده شود. زیرا استفاده بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل مشاهده خواص دیگر گیاهان دارویی می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…