انجیر ها دارای مواد معدنی، وایتامی ها و فیبر می باشند از این رو انجیر دارای ارزش غذایی بسیار بالا می باشد. همچنین انجیر دارای ویتامینA,B1, B2,کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلرین است. در این مطلب به طور کامل و جامع به بررسی خواص انجیر خواهیم پرداخت. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

از آنجا که انجیرها دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیار زیادی می باشند در درمان اغلب شرایط پزشکی از جمله اختلال عملکرد جنسی، یبوست، سوء هاضمه، بواسیر، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین روشی سریع و سالم برای افزایش وزن پس از یک دوره بیماری می باشد. در ادامه مهمترین خواص انجیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

     ارزش غذایی انجیر

مهمترین خواص انجیر که همه را شگفت زده می کند

انجیر میوه ای بسیار خوشمزه و از گروه شاه توت می باشد. در حقیقت به عنوان بزرگ این خانواده در نظر گرفته می شود. انجیر میوه ای باستانی است و به طور وسیع در آمریکا و اسپانیا پرورش داده می شود. دارای فواید زیاد غذایی هستند و غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و غذاهای گیاهی می باشد. همچنین این میوه می تواند در خانه و یا باغ پرورش داده شود. این میوه ها دو بار در سال به بازار می آیند در فصل بهار و تابستان و به صورت خشک یا تازه می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

خاصیت های انجیر

خواص انجیر برای پوست

انجیر مثل شلیل نه تنها میوه ای خوشمزه و سالم است بلکه ماده ای طبیعی برای مراقبت پوست نیز می باشد. این میوه به شما کمک می کند تا زیبا و جوان باقی بمانید. انجیرها غن از مواد غذایی مهم مثل ویتامینB, C ، فسفر، پتاسیم و مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم هستند که برای تقویت و حفظ سلامت پوست لازم و ضروری می باشند. اسیدهای چرب امگا3 در پوست باعث می شود پوست مرطوب باقی بماند. استفاده از انجیر پخته بطور مستقیم روی پوست تورم پوست مثل آبسه و جوش را تسکین می دهد. استفاده از آب انجیر روی پا باعث درمان میخچه می گردد. همچنین وجود آنتی اکسیدان ها و فیبر در انجیر آن را به ملین عالی برای بدن تبدیل کره است. از ناراحتی های پوستی مثل آکنه و پسوریازیس با خارج کردن مواد سمی از بدن پیشگیری می کند و باعث حفظ سلامت و درخشش پوست شما می گردد. انجیر دارای مقادیر زیادی ویتامینC است از این رو به روشن شدن پوست کمک می کند. پوست انجیر همچنین حاوی آنزیم های فعال است که به عنوان  کرم لایه بردار برای حذف سلول های مرده از پسوت عمل می کند. انجیر ها همچنین دارای ویژگی های مرطوب کنندگی عالی می باشند و برای درمان خشکی و ترک خوردگی لب می توانند مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از خمیر انجیر باعث ی شود منافذ باز پوستی محکم گردند.

فواید سلامتی انجیر برای مو

میوه هایی همانند انجیر و هندوانه که دارای مقادیر زیاد ویتامینC,E برای رفع مشکلات ریزش مو و حفظ سلامت مو مورد استفاده قرار می گیرند. انجیر هچنین حاوی منیزیم، ویتامینC,E می باشد که باعث تقویت رشد مو می گردد. همچنین حاوی مقادیر زیاد کلسیم است که باعث تولید کلاژون می شود که برای تقویت رشد مو و حفظ سلامت پوست سر مهم می باشد. روغن انجیر برای موهای مجعد و فر بسیار مناسب می باشد و باعث می شود موها درخشان تر به نظر برسند. همچنین دارای آنزیم های روی می باشند که به حفظ رنگ مو کمک می کنند. داروی عالی برای موهای سفید می باشد.

خاصیت های انجیر در بارداری

فواید و خواص انجیر برای زنان باردار

از آنجا که انجیر دارای مقادیر زیادی مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم و روی است مصرف آن در دوران بارداری توصیه می گردد زیرا در دوران بارداری بدن شما به این مواد معدنی نیازمند است. همچنین انجیر غنی از فیبر و آلکالین می باشد که در طول دوران حاملگی مهم می باشند.

خواص مهم انجیر برای کودکان

مصرف این میوه خوشمزه به کودکانی که ضعیف، کم خون و بی اشتها هستند توصیه می گردد. بدلیل وجود مقادری زیاد پتاسیم در این میوه برای دفع اوره و چربی خون مفید می باشد.

خواص دارویی انجیر

خواص و فواید انجیر برای کاهش وزن

فیبر موجود در انجیرها به کاهش وزن کمک می کند و مصرف آن اغلب به افراد چاق توصیه می گردد. همچنین مقادیر زیاد کالری موجود در آن باعث می شود در مصرف با شیر فرد دچار اضافه وزن شود. خوردن چند عدد انجیر برای دریافت تمام مواد مغذی موجود در آن کافی است پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

انجیر خشک همانند آلبالو و گریپ فروت دارای فنول، امگا3 و امگا6 می باشد. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را کاهش می دهد. علاوه بر این، برگ های انجیر تاثیر قابل توجهی بر سطح تری گلیسرید در بدن شخص دارد و باعث کاهش مقدار تری گلیسرید می گردد. این ماده دلیل دیگری برای اختلالات قلبی عروقی می باشد.

پیشگیری از سرطان سینه

محتوی فیبر موجود در انجیر از سرطان سینه پیشگیری می کند. پس از یائسگی تعادل هورمونی در زنان اغلب دچار تغییرات می گردد. سیستم بدن توانایی قابل توجهی در مقابله با رادیکال های آزاد دارد.

خواص انجیر

دیابت

از آنجا که دارای مقادیر زیادی فیبر می باشد در درمان دیابت موثر می باشد. برگ های آن مقدار انسولین مورد نیاز برای بیماران دیابتی که اغلب به تزریق انسولین نیاز دارند را کاهش می دهند. انجیر ها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم می باشند و به همین دلیل قادر به تنظیم مقدار قند خون هستند. انجیرها به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا زندگی معمولی داشته باشند.

خواص انجیر برای فشار خون بالا

انجیر ها دارای مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم می باشند. بنابراین تاثیر قابل توجهی بر فشار خون بالا دارند. خوردن انجیر باعث آرامش و کنترل اعصاب می گردد.

خواص درمانی انجیر

شگفتی های درمانی انجیر

  1. این میوه عرق بدن، ادرار و حرارت بدن را افزایش می دهد.
  2. چاق کننده است و برای درمان یبوست عالی می باشد.
  3. استفاده از جوشانده انجیر خشک در درمان التهاب دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، سرخک، مخملک، سرماخوردگی و آبله مفید می باشد.
  4. همچنین در درمان سیاه سرفه و برونشیت عالی می باشد.
  5. باعث تقویت معده و عمل هضم می گردد.
  6. برای خانم های باردار استفاده از سوپ انجیر عالی می باشد.
  7. برای درمان ورم گلو از مخلوط شیر و انجیر استفاده کنید.
  8. اگر مبتلا به ورم لثه و ورم مخاط دهان می باشید چوشانده انجیر خشک را با شیر ترکیب کنید.
  9. برای درمان آرتروز و درد مفاصل نیز موثر می باشد.
  10. برای افزایش نیروی جنسی خود می توانید انجیر نیز استفاده کنید.
  11. باعث تقویت کبد می گردد.
  12. برای درمان دمل می توانید با استفاده از انجیر خشک و گندم ضمادی تهیه کرده  روی آن بگذارید.
  13. برای درمان سینه درد می توانید از دم کرده انجیر با شنبلیله استفاده کنید.
  14. در پیشگری از بیماری های پوستی و سرطان مفید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …