خواص بیشمار سرکه سیب

 با اینکه کاربردهای سرکه سفید بسیار زیاد می باشد، سرکه سیب دارای خواص و کارآیی های بیشتری است. خواص سرکه سیب دارای دامنه گسترده ای از درمان سکسه تا کاهش علایم سرماخوردگی و کنترل بیماری هایی همچون دیابت، سرطان، ناراحتی های قلبی، کلسترول بالا و کاهش وزن می باشد. در این مطلب خاصیت های سرکه سیب و فواید مهم آن را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.هیچ رهنمود رسمی در رابطه با مصرف سرکه سیب و فواید آن برای بدن وجود ندارد اما جالب است بدانید برخی از افراد یک یا دو قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط می کنند و در صبح قبل از خوردن هر وعده غذایی آن را میل می کنند و سپس فواید و خواص آن را برای بدن گزارش می کنند. خطر مصرف مقدار کمی از سرکه سیب بسیار اندک می باشد و محققان بیان کرده اند که این ماده دارای خواص و فواید سلامتی بسیار زیادی می باشد. در ادامه خواص سرکه سیب را برای سلامت بدن، پوست و مو بیان می کنیم.

    خواص طب سنتی سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای سلامت بدن

سرکه سیب تاثیرات قابل توجهی بر دستگاه تصفیه کننده خون،کبد و کیسه صفرا دارد. مقادیر قابل توجهی پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، گوگرد، ویتامین B,D در سرکه سیب وجود دارد که باعث شادابی و طراوت سلول های بدن می شود. باعث فعال سازی دستگاه گوارش می شود و بر هضم مواد غذایی دارای چربی گوشت و پروتئین موثر است. خوردن سرکه سیب برای بدن فواید زیادی دارد و برای کنترل انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد در این مطلب فواید مصرف سرکه سیب برای بیماران دیابتی، سلامت قلب، کاهش وزن، گرفتگی بینی، سوزش گلو، رفلاکس اسید معده، تقویت انرژی، پوست و مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

رازهای جالب در رابطه با سرکه سیب

سرکه سیب یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ می باشد. سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها تقویت می کند. از دیگر خواص سرکه سیب تنظیم فشار خون است و از بالا رفتن آن نیز جلوگیری می کند. پتاسیم موجود در بدن را تنظیم می کند. این نوع سرکه برای افرادی که داروی ادرار آور مصرف می کنند پتاسیم از دست رفته را جبران می کند. برای اختلالات گوارشی و مسمومیت غذایی مفید می باشد. مخلوط کردن دو لیتر آب با دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و نوشیدن آن برای سم زدایی بدن و شستشوی کلیه مفید می باشد. بدلیل وجود بتاکاراتون در سرکه سیب که آن را به آنتی اکسیدانی قوی تبدیل می کند باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد بدن می شود و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول های بدن و پیری زودرس می شوند. پکتین موجود در سرکه سیب نیز با مواد سرطان زای موجود در روده ترکیب شده و آن مواد را از بدن دغع می کنند.

خواص سرکه سیب برای افراد مبتلا به دیابت

گفته می شود سرکه سیب دارای خواص ضد قند خون می باشد و تاثیری مفیدی بر روی سطوح قند خون دارد. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند با جلوگیری از هضم کامل کربوهیدرات پیچیده قند خون را کاهش دهد. یک فرضیه این است که سرکه سیب برخی از آنزیم های تجزیه کننده کربوهیدرات به شکر را غیر فعال می سازند بنابراین تبدیل کربوهیدرات پیچیده به شکر از یک وعده غذایی و انتقال آن به جریان خون را کاهش می دهد. این عمل از افزایش سطوح قند خون در بدن پیشگیری می کند. برخی از پژوهش ها استفاده از سرکه ی سیب را به عنوان درمان دیابت موثر می داند. درمان با استفاده از سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را 19% و 34% در افراد مبتلا به دیابت نوع اول را بهبود بخشیده است. از دیگر خواص سرکه سیب برای افراد دیابتی نوع دو می توان به مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب اشاره کرد که سطوح قند خون در افراد دیابتی نوع دو را کاهش می دهد.

سلامت قلب

مصرف سرکه سیب به چند روش سلامت قلب را حفظ می کند. پلی فنول ها مثل اسید کلروژنیک که در مقادیر زیادی در سرکه سیب وجود دارد می تواند مانع اکسیداسیون LDL شده و از بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری کند. تحقیقات روی برخی از حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که سرکه سیب می تواند سطح کلسترول، فشار خون و تری گلیسرید را کاهش دهد.

خواص فراوان سرکه سیب برای کاهش وزن

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه در کاهش وزن می تواند به شما کمک کند این ماده دارای خاصیت ضد چاقی می باشد به طوری که باعث می شود شما احساس سیری کنید و مقدار غذای مصرفی را کاهش می دهد. برای مثال وقتی داوطلبین مقداری کمی سرکه سیب را با وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات مصرف می کند در بقیه ساعات روز غذای کمتری مصرف خواهد کرد. این عمل 200 تا 275 کالری را در روز کاهش می دهد که در نتیجه در ماه شما حدودا 1.5 پوند از وزن خود را از دست می دهید. اسید استیک موجود در سرکه سیب اشتها شما را کاهش داده باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. دانشمندان می گویند که با هضم نشاسته در بدن رابطه مستقیم دارد که باعث می شود کالری کمتری وارد جریان خون شود.

فواید سرکه سیب برای تقویت انرژی بدن

سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم هایی است که خستگی را رفع می کند. علاوه بر آن آمینو اسید به پیشگیری از تولید اسید لاکتیک در بدن کمک می کند و از خستگی پیشگیری می کند. تمرین ورزشی و گاهی اوقات فشار زیاد باعث تولید اسید لاکتیک می شود که باعث می شود احساس خستگی کنید. جالب توجه است که آمینو اسید موجود در سرکه سیب به عنوان یک پادزهر عمل می کند. پتاسیم و آنزیم های موجود در سرکه سیب احساس خستگی را رفع می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان نوشیدنی گیاهی سرد یا یک لیوان آب اضافه کنید و آن را بنوشید.

خواص سرکه سیب و فشار خون

سرکه سیب می تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد

خواص سرکه سیب نیز همانند خواص میگو در پشگیری از فشار خون موثر می باشد. استیک اسید در سرکه سیب کلسترول بد را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن روزانه مقدار کمی سرکه سیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می هد.

خواص سرکه سیب در طب سنتی

تاثیر سرکه سیب برای رفع گرفتگی بینی

سرکه سیب به تجزیه و کاهش مخاط در بدن شما کمک می کند و گرفتگی بینی را رفع می کند. همچنین ویژگی های ضدمیکروبی دارد برای عفونت ها مفید می باشد. دفعه بعد که بینی شما بر اثر سرماخوردگی گرفت سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب دارای پتاسیم می باشد که مخاط را رقیق می کند و اسید استیک از رشد باکتری ها پیشگیری می کند که باعث رفع گرفتگی بینی می شود. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید نوشیدن آن باعث می شود گرفتگی بینی شما رفع گردد.

خواص سرکه سیب

سوزش گلو

خاصیت های ضد میکروبی در سرکه سیب برای سوزش گلو مفید می باشد. ترکیب حدودا یک سوم فنجان سرکه سیب را با آب گرم ترکیب کنید و آن را غرغره کنید. به محض اینکه احساس کردید گلویتان می سوزد. سرکه سیب اثر تجزیه میکروب ها را دارد و به رفع عفونت ها کمک می کند. اکثر میکروب ها در محیط اسیدی سرکه سیب زنده نمی مانند. یک چهارم فنجان سرکه سیب با یک چهارم فنجان آب گرم ترکیب کنید و هر ساعت آن را غرغره کنید.

فواید و خواص سرکه سیب برای رفلاکس اسید معده و سوء هاضمه

سرکه سیب نیز همانند تخم بلدرچین برای درمان زخم معده موثر می باشد. رفلاکس اسید بدلیل وجود مقدار کمی اسید در معده اتفاق می افتد. با مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان بزرگ آب به طور روزانه به کاهش محتوی اسید معده کمک می کند. پکتین در سرکه سیب به تسکین اسپاسم روده کمک می کند. اگر مبتلا به سوء تغذیه هستید قبل از خوردن وعده غذایی کمی از سرکه سیب را بچشید. این درمان سنتی را امتحان کنید: یک قاشق چایخوری عسل و 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سی دقیقه قبل از صرف ناهار آن را بنوشید.

سرکه سیب برای درمان ناراحتی های شکمی

مقداری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید. اگر عفونت باکتریایی باعث اسهال شما شد سرکه سیب بخاطر داشتن ویژگی های آنتی بیوتیکی در رفع این مشکل به شما کمک می کند. بعضی متخصصان طب سنتی بیان کرده اند که سرکه سیب حاوی پکتین می باشد و به تسکین اسپاسم بدن کمک می کند. یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در آب یا آب سیب ترکیب کنید.

درمان سکسکه

یک قاشق چایخوری سرکه سیب بنوشید طعم ترش آن می تواند سکسکه را متوقف می کند.

کاهش گرفتگی عضلات ساق پا در شب

گرفتگی عضلات پا می تواند نشانه کمبود پتاسیم در بدن می باشد. سرکه سیب دارای مقدار زیادی پتاسیم می باشد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب نمایید و در آب حل کنید نوشیدن آن گرفتگی عضلات پا در طول شب را کاهش می دهد.

درمان کبودی با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب دارای ویژگی های ضدتورمی می باشد. برای رفع و درمان کبودی ها از کمپرس سرکه سیب استفاده کنید.

فواید سرکه سیب برای دهان

درمان بوی بد دهان

از جمله خواص سرکه سیب رفع بوی بد دهان است. اگر استفاده از دهان شویه و مسواک زدن روزانه بوی بد دهان شما را برطرف نکرد از سرکه سیب به عنوان داروی خانگی برای رفع آن استفاده کنید. آن را غرغره کنید یا یک قاشق چایخوری از آن را بنوشید تا باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند را از بین ببرید.

سفید کردن دندان ها

سرکه سیب را در صبح غرغره کنید. سرکه به حذف لکه های روی دندان، سفیدی دندان ها، کشتن باکتری های دهان کمک می کند. پس از غرغره کردن دندان هایتان را مسواک بزنید. به جای خمیر دندان از سرکه سیب یا نمک می توانید استفاده کنید. اگر در لثه تان احساس ناراحتی کردید دندان هایتان را یک روز در میان با نمک بشویید.

خواص سرکه سیب برای پوست

خواص درمانی سرکه سیب

زگیل

استفاده از سرکه سیب (همانند شیر) بدلیل وجود مقادیر زیاد استیک اسید در درمان زگیل ها نیز موثر می باشد. شما می توانید یک پارچه را در سرکه بخیسانید و آن را روی زگیل خود در طول شب قرار دهید.

ناراحتی های پوستی

سرکه سیب برای انواع ناراحتی پوستی از گزیدگی حشرات تا آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید آن را به طور مستقیم روی مکان های آسیب دیده قرار دهید  یا با حدود یک فنجان سرکه سیب دوش بگیرید.

تنظیم PH پوست

از دیگر خواص سرکه سیب برای پوست می توان به تنظیم PH پوست اشاره کرد. سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و آن را با یک پارچه روی صورت خود بمالید. این عمل را می توانید در شب پس از شستن صورت یا در صبح قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید. یک پارچه آغشته به سرکه سیب را می توانید در طول شب روی پوست خود قرار دهید تا لکه های پیری و آکنه از بین برود.

خواص فراوان سرکه سیب برای پوست

فواید سرکه سیب برای مو

از جمله مواد غذایی که در درخشندگی و زیبایی موها تاثیر دارند می توان به ماست و سرکه سیب اشاره کرد که در این مطلب خواص سرکه سیب برای مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

شوره سر

سرکه سیب به عنوان داروی رفع کننده شوره سر نیز معرفی شده است. اسید موجود در سرکه سیب PH پوست موی شما را تغییر می دهد. یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب در یک بطری ترکیب کنید و روی سر خود بریزید. موهای خود را با پارچه ای ببندید و 15 دقیقه تا 1 ساعت صبر کنید سپس موهای خود را بشویید. برای بدست آوردن نتایج بهتر آن را دوبار در هفته انجام دهید.

درخشندگی موها

سرکه سیب پس از شامپو می تواند به عنوان یک شوینده مورد استفاده قرار بگیرد و سبب تقویت و درخشندگی موهایتان گردد. یک بطری شامپو را با نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک فنجان آب سرد پر کنید. پس از زدن شامپو آن را روی موهایتان بریزید. برای بدست آوردن نتایج عالی این عمل را چند بار در هفته انجام دهید.

خاصیت های سرکه سیب

عوارض جانبی و مضرات مصرف سرکه سیب

مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت سرکه سیب می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. مصرف سرکه سیب مخلوط نشده با آب ممکن است ساییده شدن مینای دندان و سوزش گلو و دهان را به همراه داشته باشد. زنان مبتلا به پوکی استخوان باید سرکه سیب را با احتیاط بیشتر مصرف کنند زیرا مصرف مداوم سرکه سیب با کاهش تراکم استخوان همراه است. افراد دیابتی به دلیل تغییر سطح انسولین توسط سرکه سیب باید آن را با مشورت پزشک مصرف کنند. افرادی که داروهای ملین، دیورتیک و داروهایی برای بیماری های قلبی و دیابت مصرف می کنند بهتر است قبل از استفاده از سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…