بررسی خواص شیر

شیر یکی از انواع لبینات مفید برای بدن است که از پستاندارانی نظیر گوسفند و بز و شتر و گاو و گاومیش بدست می آید. از بدو تولد انسان ها شیر تنها غذایی است که با آن ها تا پایان عمرشان همراه است. 85 درصد از شیر خوراکی جهان از شیر گاو تامین می شود و 11 درصد از گاومیش و بقیه شیر مورد نیاز از گوسفند و شتر و بز تهیه می شود. خواص شیر برای بدن بسیار مفید است و بهتر است که در برنامه روزانه غذایی خود و فرزندتان از شیر استفاده کنید. 

مقداری بیشتری از ترکیبات شیر را آب تشکیل داده است و بعد از آب مقادیری از پروتئین و و لاکتوز و چربی در درون شیر وجود دارد شیر هم چنین دارای املاح و مواد معدنی مورد نیاز نظیر کلسیم و فسفر و پتاسیم و منیزیم است. شیر سرشار از ویتامین های A , B1 ,B6 , B12 , C , D , K و E می باشد و اسید سولفیک و نیاسین مورد نیاز بدن هم از شیر تامین می شود. با وجود همه این املاح و مواد معدنی موجود در شیر و انواع خواص شیر برای بدن بهتر است که هر فردی به نوشیدن روزانه شیر و قرار دادن آن در برنامه غذایی خود عادت کند.

خواص شیر

خواص شیر و مزیت هایی بی جایگزین آن

بهترین زمان برای جذب شیر قبل از خواب است زیرا در طول خواب بدن همه پروتئین مورد نیازش را  با جذب شیر تامین می کند و علاوه بر این هضم شیر توسط بدن 3 تا 4 ساعت بعد از نوشیدن طول می کشد پس بهتر است قبل از رفتن به رختخواب شبانه یک لیوان شیر میل نمایید. خواص شیر آنقدر برای بدن زیاد است که در قرآن کریم نیز بر خوردن شیر تاکید شده است و از شیر به عنوان مناسب ترین و مفید ترین نوشیدنی ها در قرآن یاد شده است. هم چنین از دیگر خاصیت های مفید شیر تهیه لبنیاتی نظیر خامه و کره و ماست و پنیر و شیر خشک و … است.

فواید بی شمار شیر در پیشگیری از بیماری های خطرناک

خواص شیر برای کودکان

نوشیدن شیر در کودکان باعث بالا بردن سطح توانایی و افزایش تعادل آن ها در مرحله بزرگسالی شان می شود و پزشکان و متخصصان به نوشیدن روزانه شیر در دوران کودکی و نوجوانی تاکید زیادی کرده اند. بر اساس مطالعات پژوهشگران نوشیدن روزانه 1 لیوان شیر در کودکان راه رفتن آن ها را 5 درصد افزایش می دهد و هم چنین 25 درصد از خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی را نوشیدن شیر کاهش می دهد.

فواید شیر برای کودکان

آیا نوشیدن شیر در دوران بارداری ضروری و مفید است ؟

محصولات لبنی به خصوص شیر سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند که این مواد مغذی برای رشد جنین و سلامت مادر در دوران بارداری بسیار مفید هستند. پزشکان متخصص به زنان باردار توصیه می کنند که به طور متوسط روزانه 3 فنجان شیر بنوشند.

فواید شیر در دوران بارداری

مزایای نوشیدن شیر در دوران بارداری

شیر سرشار از کلسیم و مواد مغذی فراوانی برای بدن است شیر کلسیم مورد نیاز برای بدن مادر و جنین را تامین می کند و هم چنین شیر یک منبع مفید برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در دوران بارداری است با نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب مقدار 8.22 گرم از پروتئین بدن شما تامین می شود و پروتئین موجود در شیر برای ساخت رحم و بازسازی پستان و بافت جنین مفید است. کمبود پروتئین در بدن مادر در دوران بارداری می تواند منجر به بروز مشکلاتی نظیر کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد شود. ویتامین D موجود در شیر از کم بودن وزن نوزادان در هنگام تولد و نرمی استخوان های نوزاد پیشگیری می کند.

شیر و خواص آن در دوران حاملگی

هشدار های نوشیدن شیر در دوران بارداری

نوشیدن شیر غیر پاستوریزه و لبنیاتی که از نوع شیر به دست می آیند در دوران بارداری خطرناک است. در فرآیند پاستوریزه شدن شیر میکروب های درون شیر که باعث بروز بیماری های خطرناکی می شوند از بین می روند. مصرف شیر خام و غیر پاستوریزه خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد. لیستریوز یک عفونت ناشی از میکروب های درون شیر است که اگر زن باردار با نوشیدن شیر خام به این نوع عفونت مبتلا شود سلامتی جنین در معرض خطر قرار می گیرد و حتی در مواردی هم این نوع عفونت منجر به مرگ جنین می شود.

خواص شیر در بارداری

فواید شیر برای پوست

راز داشتن پوست بدون چین و چروک و درخشان نوشیدن شیر است. شیر یکی از راه های مقرون به صرفه برای داشتن پوستی زیبا است در ادامه این مطلب انواع خواص شیر برای پوست را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

خواص مفید شیر برای بدن

  1. خاصیت پاک کنندگی و لایه برداری برای پوست
  2. خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست خشک و لب های خشک
  3. روشن کردن و درخشان سازی پوست تیره
  4. ضد چین و چروک
  5. جمع کردن منافذ بزرگ و باز پوست
  6. لطیف و نرم کردن پوست صورت
  7. از بین بردن سلول های مرده پوست
  8. کاهش و التیام سوزش پوست در اثر آفتاب سوختگی و آلودگی هوا
  9. جلوگیری از پیری زودرس پوست
  10. رفع ترک های پاشنه پا

خواص مفید و بیشمار شیر برای پوست

آیا نوشیدن شیر برای کاهش وزن و لاغری موثر است ؟

بنا بر گفته پژوهشگران نوشیدن شیر باعث کاهش وزن و لاغری در افراد چاق می شود. افرادی که نوشیدن شیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهند وزن آن ها به راحتی کاهش پیدا می کند و زودتر لاغر می شوند.

فواید شیر برای سریع تر لاغر شدن

کلسیم و ویتامین D موجود در شیر به کاهش وزن در افراد چاق کمک می کند. دانشمندان معتقدند که افزایش نوشیدن شیر در رژیم غذایی افراد چاق با افزایش کاهش وزن آن ها رابطه مستقیمی دارد.

کاهش وزن سریع با نوشیدن شیر

خواص درمانی شیر

شیر دارای خواص درمانی متعدد و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های خطرناک است. شما می توانید با نوشیدن مرتب شیر در روز سیستم دفاعی بدنتان را در برابر بیماری های خطرناکی نظیر سرطان و دیابت نوع 2 و …. مقاوم کنید.

انواع خاصیت های مفید شیر برای بدن

سلامت استخوان ها

شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر و پروتئین و منیزیم است که این خاصیت شیر برای سلامت و رشد استخوان ها بسیار مفید است. با مصرف شیر در دوران کودکی می توانید استخوان های قوی تری داشته باشید همچنین نوشیدن شیر از مبتلا شدن شما به پوکی استخوان پیشگیری می کند.

فواید نوشیدن شیر و کلسیم موجود در آن برای استخوان ها

فواید شیر برای دندان ها

مقدار کلسیم و فسفر موجود در درون شیر و فرآورده های لبنی گرفته شده از شیر برای داشتن دندان هایی سالم بسیار مفید هستند و به خوبی از دندان های شما محافظت و نگهداری می کنند. پروتئین موجود در شیر به عنوان یک محافظ از مینای دندان عمل می کند. یکی دیگر از خواص شیر برای دندان ها کاهش اثرات غذاهای قندی است. دندان پزشکان همواره توصیه می کنند که از شیر به عنوان یک میان وعده مفید استفاده کنید و هم چنین بر اساس گفته دانشمندان شیر از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

فواید نوشیدن برای دندان ها

فواید شیر در پیشگیری از فشار خون

نوشیدن شیر فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان را کاهش می دهد و کلسیم و پروتئین و منیزیم و پتاسیم موجود در شیر در کاهش فشار خون مفید و موثر هستند.

خواص شیر در بیماری های قلبی و عروقی

مصرف شیر و فرآورده های لبنی احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند. کسانی که در برنامه غذایی خود میزان شیر و لبنیات بیشتری را استفاده می کنند احتمال مبتلا شدن آن ها به حملات قلبی و سکته قلبی بسیار کم تر از کسانی است که در رژیم غذایی خود از هیچ نوع لبنیات و یا شیر استفاده نمی کنند.
کلسیم موجود در شیر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را به خوبی کاهش می دهند هم چنین کلسیم سطح بالای کسترول خون را کاهش می دهد و اگر کلسترول خون پایین باشد آن را افزایش می دهد که کمبود کلسترول و یا افزایش بیش از حد آن در خون از عوامل مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند.

فواید درمانی شیر برای پیشگیری از بیماری دیابت نوع 2

استفاده منظم و مرتب از شیر و فرآورده های لبنی خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند دیابت نوع 2 یکی از بیماری ها و مشکلات طولانی در بین بزرگسالان است و امروزه این نوع دیابت در بین کودکان و نوجوانان نیز شایع شده است. مواد مغذی موجود در شیر از جمله کلسیم و منیزیم خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

آیا نوشیدن شیر از مبتلا شدن به سرطان پیشگیری می کند ؟

از دیگر خواص درمانی شیر مبارزه با بیماری سرطان است. با نوشیدن شیر می توانید خطر مبتلا شدن به بیماری پستان و سرطان روده بزرگ را کاهش دهید. بر طبق پژوهشی که بر روی مردان سوئدی انجام شد کسانی که 1.5 لیوان شیر میل می کنند خطر میتلا شدن آن ها به سرطان و بیماری های خطرناک بسیار کم تر از افرادی است که در هفته کمتر از 2 لیوان شیر میل می کنند.

بررسی فواید شیر در پیشگیری از بیمار یهای قلبی و عروقی و دیابت نوع 2و ...

در این مطلب از خواص لبنیات مجله خاصیت انواع خواص شیر را مطالعه کردید و دریافتید که نوشیدن شیر دارای خواص درمانی و فواید فراوانی برای بدن است پس بهتر است که نوشیدن شیر را در برنامه غذایی روزانه فرزندانتان و خودتان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…