خواص ادویه کاری

ادویه کاری در آشپزی هندی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ولی در کشورهای مختلف نیز با توجه به ذائقه غذایی افراد تهیه و استفاده می شود. خواص ادویه کاری به دلیل وجود ترکیبات متنوع آن است. همچنین این ادویه باعث مزه دار کردن غذا و از بین بردن بو و طعم ناخوشایند گوشت می شود.

فواید درمانی و خواص ادویه کاری

فواید درمانی و خواص ادویه کاری

ادویه کاری دارای زیره، سیر، زردچوبه، گشنیز، دارچین و هل است. از جمله خاصیت های ادویه کاری می توان به آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. “کورکومین” موجود در آن باعث کند کردن پیشرفت سرطان پستان، روده بزرگ، لوزالمعده، سرطان پوست و پروستات می شود.

از طرفی “کارسامین” موجود در ادویه کاری در روند درمان سرطان مفید است و نیاز به داروهای شیمی درمانی را در سرطان رحم کم می کند. خواص دارویی ادویه کاری اثرات سمی داروهای شیمی درمانی را کم کرده و از طرفی باعث تخریب سلول های سرطانی می شود.

ترکیبات ادویه کاری

کاهش وزن با ادویه کاری

از مهمترین فواید درمانی ادویه کاری کاهش وزن است. ادویه کاری به دلیل داشتن فلفل قرمز می تواند در سوخت و ساز بدن و کاهش وزن موثر باشد. فلفل قرمز دمای بدن را افزایش داده و باعث سوختن کالری ها می شود. از طرفی باعث کم شدن میزان اشتها نیز می شود که همین امر به کاهش وزن کمک می کند.

خواص ادویه کاری در درمان سرطان

تقویت دستگاه گوارش

از مهمترین خواص ادویه کاری می توان به تقویت معده اشاره کرد. به عنوان محرک معده عمل می کند و در درمان نفخ نیز موثر است. باعث پاکسازی دستگاه گوارش شده و به پایین آوردن کلسترول خون نیز کمک می کند. برای جلوگیری از آسیب غذاهای چرب به بدن می توان از ادویه کاری در آن استفاده کرد، با این کار احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کاهش پیدا می کند.

خواص ادویه کاری

درمان سرماخوردگی

برای پیشگیری و درمان سرما خوردگی می توان از ادویه کاری استفاده کرد. در طول دوره سرما خوردگی حتما از ادویه کاری در غذاها استفاده کنید تا روند درمان سریعتر صورت گیرد. در طی تحقیقاتی محققان دریافتند طول دوره بیماری سرماخوردگی در افرادی که از ادویه کاری استفاده کردند کوتاه تر بود.

مزایای ادویه کاری

تقویت حافظه

تقویت قدرت حافظه یکی از فواید ادویه کاری است. محققان دریافتند که مصرف ادویه کاری باعث پیشگیری از آلزایمر در افراد میانسال می شود.

فواید دیگر ادویه کاری

تقویت و محافظت از کبد یکی از خواص ادویه کاری است. ادویه کاری دارای ویتامین ث فراوان است و باعث مقاومت بدن در برابر میکروب ها نیز می شود. همچنین به عنوان یک ضد درد و التهاب قوی عمل کرده و در درمان درد مفاصل و آرتریت موثر است.

ادویه کاری از چین و چروک پوست و پیری زود رس جلوگیری می کند. همچنین برای از بین بردن سوختگی پوست و بریدگی پوست می توان از ادویه کاری استفاده کرد.

از انعقاد خون پیشگیری می کند و در درمان بی خوابی مفید است. مصرف روزانه ادویه کاری باعث کاهش علائم افسردگی از جمله اضطراب می شود.

ادویه کاری

کورکومین موجود در ادویه کاری برای درمان بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک کاربرد دارد.

درمان دندان درد نیز از جمله خواص ادویه کاری به حساب می آید. همچنین مصرف ادویه کاری در افرادی که دچار تپش قلب هستند مفید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…