آشنایی با خواص جاشیر کوهی

جاشیر یکی از گیاهان دارویی  است که دارای طبع گرم و خشک است یکی از خواص جاشیر کوهی ضد میکروبی  بودن آن است که در سم زدایی مورد استفاده قرار می گیرد. و برای درمان بیماری هایی چون درد مفاصل، بیماری های کلیوی، سیستم عصبی، ترمیم بافت استخوان، صرع و … در طب سنتی استفاده می شود.

 معرفی خواص جاشیر کوهی

متعلق به نواحی جنوبی ایران است که به دو نوع خوراکی و غیر خوراکی تقسیم می شود.دارای 15 گونه است،چون این گیاه برای رشد به رطوبت و نور فراوان احتیاج دارد در مناطق کوهستانی رشد می کند.

معرفی خواص جاشیر کوهی

بیماری کلیوی

چون این گیاه ادرار آور است، از این رو مجاری ادراری را باز کرده و مشکل دفع قطره قطره ادرار را برطرف کرده و مانع بند آمدن ادرار می شود.به همین دلیل در درمان بیماری های کلیوی بسیار موثر و کمک رسان است.

درد دندان

در آرام کردن درد دندان موثر است چون ترکیبات موجود در برگ جاشیر و عصاره ای که در این گیاه موجود است مانند یک مسکن قوی عمل می کند.

تقویت سیستم عصبی بدن

بیماری هایی مانند رعشه و پارکینسون چون سیستم عصبی بدن را درگیر می کند، می توان از این گیاه برای تقویت سیستم عصبی استفاده نمود. و پیشنهاد می شود افراد سرد مزاج از این گیاه مصرف کنند چون باعث تقویت سیستم عصبی بدن می شود.

درمان ورم طحال

ماساژ ترکیب عصاره برگ جاشیر با سرکه برای درمان ورم طحال موثر است .طریقه مصرف این گیاه برای درمان استسقا و طحال به این صورت است که 10 گرم از عصاره این گیاه با آب انگور ترکیب شود  و به مدت 20 روز مصرف شود.

مهمترین خواص جاشیر کوهی

فواید دانه و ریشه جاشیر

ریشه گباه جاشیر به صورت پودر و ضماد استفاده می شود. در بهبود زخم های کهنه و عاری از گوشت کمک رسان و موثر است. برای رفع انقباض عضلات  رحم و باز کردن قاعده زنان و خارج کردن جنین مرده از شیاف گیاه جاشیر استفاده می شود.

تخم گیاه جاشیر باعث افزایش ترشح عادت ماهیانه می شود. برای درمان اختناق رحم از ترکیب تخم این گیاه با افسنطین استفاده می شود و در پراکنده کردن نفخ و گاز رحم مفید است.

فواید صمغ جاشیر

برای بهبود شکستگی و کوفتگی و درد آن، 2 گرم از صمغ جاشیر را با عرق مرزنجوش مخلوط کرده و به صورت خوراکی یا به صورت موضعی استفاده شود. یکی دیگر از خواص جاشیر کوهی مصرف 5 گرم از صمغ آن برای درمان بیماری های چون استسقا، افزایش ترشح ادرار، یرقان، رفع معاجه قطره قطره ادرار کردن، نفخ رحم، افزایش ترشح عادت ماهیانه، خرد کردن سنگ کلیه و مثانه و خنثی کردن سموم بدن است.

برای التیام درد دندان ناشی از کرم خوردگی از صمغ جاشیر به صورت خوراکی یا موضعی استفاده می شود. یکی دیگر از فواید این میوه معجزه آسا این است که از ضماد صمغ جاشیر برای التیام زخم های پوستی استفاده می شود. چند قطره از محلول صمغ در آب را درون حفره گوش می ریزند چون برای کاهش سنگینی گوش موثر و مفید است.

نکته: از گیاه باریجه می توان به عنوان جایگزین گیاه جاشیر استفاده کرد.

خاصیت درمانی جاشیر کوهی

فواید برگ گیاه جاشیر

از ضماد برگ جاشیر برای درد پهلو استفاده می شود. علاوه بر این، عصاره موجود در برگ جاشیر  برای تسکین درد سیاتیک استفاده می شود. برگ جاشیر را دم کرده و آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت مرهم بر روی محلی که سگ هار گاز گرفته است قرار می دهیم، این کار به بهبود گاز گرفتگی سگ هار کمک می کند.

جالب است بدانید به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی موجود در عصاره این گیاه به صورت مرهم برای بهبود زخم ها استفاده می شود.

نحوه مصرف گیاه جاشیر

این گیاه به دلیل تلخ مزه بودن قبل از مصرف آن را خوب تمیز کرده سپس در آب می جوشانند این کار باعث می شود مزه ی تلخ آن از بین برود. علاوه بر این، جوشاندن این گیاه باعث نرم تر شدن این گیاه سفت و سخت می شود. پس از این مرحله، آن را با آب و نمک ترکیب کرده و در ظرف های پلاستیکی قرار می دهیم چون باعث می شود بهتر جا بیوفتد. البته می توان برای جا افتادن و قابل استفاده بودن این گیاه از سرکه هم استفاده کرد.

در استان فارس جاشیر را به عنوان سبزی خوردن استفاده مب کنند البته در سالاد و ترشی هم استفاده می شود. در فصل بهار با برگ های این سبزی که مانند شوید است غذای جاشیر پلو را تهیه می کنند. جاشیر را با ماست مخلوط کرده و ماست جاشیر تهیه می کنند. گل های جاشیر مانند گل بابونه است. هم چنین از جاشیر به عنوان چاشنی در دوغ استفاده می شود. یکی از دیگر خواص جاشیر کوهی این است که به دلیل عطر این گیاه از آن در املت و خورش ها هم استفاده می شود.

از خواص جاشیر کوهی چه می دانید

عوارض جانبی گیاه جاشیر

با وجود خواص بی شمار این گیاه استفاده بیش از اندازه آن عوارض و مشکلاتی را همرا دارد. از این رو، پیشنهاد می شود با مشورت و زیر نظر افرادی که در زمینه طب سنتی تخصص دارند این گیاه را مصرف کنید.

  • پیشنهاد می شود زنان باردار و شیرده از مصرف آن خودداری کنند
  • این گیاه همانند برخی از گیاهان، گیاهی سمی است. بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود.
  • بهتر است با مرزنجوش استفاده شود زیرا مرزنجوش باعث تعدیل عوارض ناشی از این گیاه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…