خواص تخمه کدو بر سلامت بدن

تخمه کدو برخلاف سایز کوچکی که دارد حاوی مواد غذایی مفیدی است که خواص بیشماری دارد و مصرف خیلی کم از آن تاثیر بسیاری بر سلامت بدن دارد. کدو  ابتدا در امریکای شمالی پرورش داده می شده، ولی امروزه به جهت اهداف تفریحی و تجاری در قسمت های مختلف جهان پرورش داده می شود. یکی از مهمترین و پر استفاده ترین قسمت های کدو، تخمه کدو است که به صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار میگیرد و طرفداران بسیاری دارد. در اینجا به بررسی برخی از خواص تخمه کدو می پردازیم با ما همراه باشید.

آشنایی با مهمترین خواص تخمه کدو

خواص کدو بسیار زیاد است. یکی از با ارزش ترین بخش های کدو تخمه آن است که مقدار قابل توجهی از منیزیم ، روی و چربی های سالم را برای بدن فراهم می کند. همچنین به سلامت قلب و پروستات کمک می کند، و در پیشگیری از سرطان موثر است. این فقط تعداد کمی از ویژگی ها و خواص تخمه کدو است. در ادامه با خواص بیشتری از آن آشنا می شویم.

کاهنده فشار خون و سلامت قلب

این دانه سرشار از روی،اسید های چرب ، آنتی اکسیدان ها، منیزیم و مس است. که باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز در خون شده و  جریان خون در عروق را افزایش می دهد، که این امر فشار خون را کاهش می دهد و سبب سلامت قلب می شود. همچنین روغن تخم کدو حاوی آنزیم نیتریک اکسید است که باعث بهبود عروق خونی می شود و از انسداد شریان ها جلوگیری میکند و به سلامت قلب کمک می کند.

ثابت ماندن فشار خون از فایده های تخمه کدو

کاهش قند خون و ضد دیابت

امروزه افراد زیادی در جهان به بیماری دیابت مبتلا می شوند ، که تنظیم قند خون برای پیشگیری از دیابت ضروری است. یکی از خواص تخم کدو کاهش قند خون است. تخمه کدو تنبل از موای به نام تریگونلین و اسید نیکوتین تشکیل شده است که باعث ماندن قند خون در حالت طبیعی می شود، البته بهتر است که این دانه به صورت خام و تازه و یا پودر شده استفاده شود تا تمام مواد مغذی آن جذب بدن شود. شما به راحتی با مصرف این دانه می توانید سطح قند خون خود را در حالت طبیعی نگه دارید. همچنین وجود منیزیم در دانه کدو ممکن است اثرات خوبی بر دیابت داشته باشد.

همراه با خاصیت های دانه کدو

فواید تخم کدو برای استخوان ها

بیماری پوکی استخوان به دلیل کمبود روی در بدن است. نیمی از وزن استخوان ها را روی تشکیل میدهد و برای تشکیل استخوان ها و جلوگیری از پوکی آن ها لازم و ضروری است، یکی دیگر از خواص تخمه کدو دارا بودن مقدار زیادی روی و منیزیم است که به تشکیل استخوان ها و ترمیم استخوان های شکسته کمک می کند

سلامت پروستات و مثانه با خواص تخمه کدو

استفاده از تخمه کدو تنبل میتواند به مشکلات مثانه و مجرای ادراری کمک کند و باعث بهتر شدن عمل ادرار شود . از خواص تخم کدو تاثیر آن بر ماهیچه لگنی است و باعث قوی تر شدن و تقویت عضلات لگنی می شود، همچنین تخم کدو تاثیر زیادی در کاهش عفونت های ادراری دارد. همچنین استفاده از تخمه کدو باعث کاهش نشانه های ناشی از هایپر پلازی خوش خیم پروستات می شود. خوردن این دانه باعث بهترن شدن و بهبود پروستات در مردان شده و به بهتر شدن زندگیشان کمک می کند.

فوائد دانه کدو برای مردان

تخمه کدو و درمان بی خوابی

بدن برای داشتن خواب سالم  و سلامت ذهن و روان به هورمون تریپتوفان و ال تریپتوفان نیازمند است . تخمه کدو منبع خوبی از تریپتوفان است که بدن ما آن را به سروتونین تبدیل میکند و باعث داشتن خوابی راحت می شود. همچنین از خواص تخم کدو داشتن ویتامین B و گلومات است که باعث مهار هیجان بیش از حد می شود و تاثیر مثبتی روی خواب می گذارد. وجود منیزیم و روی در تخم کدو نیز به خواب راحت کمک می کند. پس اگر مشکل بی خوابی دارید مصرف تخمه کدو به شما کمک می کند تا خواب راحتی را تجربه کنید.

نقش تخمه کدو در بهتر شدن کیفیت اسپرم

کمبود عنصر روی در بدن باعث کاهش باروری و همچنین نا باروری در مردان می شود. دانه کدو با دارا بودن مقدار زیادی روی به افزایش اسپرم کمک می کند،همچنین تخم کدو از اسپرم انسان در مقابل صدمات ناشی از شیمی درمانی محافظت می کند. تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان ها و موادی است که هورمون تستوسترون را تنظیم می کند، و این امر باروری در مردان را تقویت کرده و سلامت آنها را بهبود می بخشد.

سلامتی با ویژگی های تخمه کدو

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با تخمه کدو

یکی دیگر از خواص تخمه کدو کاهش ابتلا به سرطان است. این دانه مغذی خطر ابتلا به سرطان سینه ، روده، سرطان پروستات ،معده و سرطان ریه و پوست  را کمتر می کند. تحقیقات نشان داده است که تخمه کدو نقش مهمی در درمان و پیشگیری از سرطان سینه دارد.

بارداری سالم با مصرف تخمه کدو

همانطور که میدانیم روی یک ماده حیاتی و مورد نیاز در دوران بارداری است و بیشتر زنان دچار کمبود روی هستند . کمبود روی در بدن بر روی جنین اثر گذار است ، دانه کدو سرشار از روی و مواد مغذی دیگری است که نه تنها روی مورد نیاز بدن در دوران بارداری را تامین می کند بلکه باعث تقویت  سیستم ایمنی بدن نیز می شود. از این رو به زنان باردار گنجاندن مقدار کمی تخمه کدو در برنامه غذایی توصیه می شود.

تخمه کدو و خاصیت ضد التهابی

از دیگر خواص تخمه کدو خاصیت ضد التهابی آن است. مبتلا شدن به التهاب به خاطر کمبود برخی از ویتامین ها و مواد مغذی در بدن است. خوردن دانه کدو مواد معدنی و ویتامین های لازم را به بدن می رساند و احتمال مبتلا شدن به التهاب را کاهش می دهد. دانه های کدو به خاطر داشتن کلرفیل خون و بدن را تمییز می کنند و باعث جلوگیری کردن از هر نوع التهابی می شوند.

تقویت حافظه و سلامت مغز با خواص تخمه کدو

تخم کدو مواد مغذی مورد نیاز مغز انسان را فراهم می کند. این دانه حاوی اسید های چرب و امگا 6 است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و از آسیب به مغز جلوگیری می کند، همچنین تخمه کدو سرشار از منیزیم است که در درمان مشکلات یادگیری مفید است، تخمه این گیاه به عنوان غذای مغز شناخته شده است که باعث افزایش حافظه و تمرکز می شوند.

خواص تخمه کدو بر سلامت قلب

تقویت مو با تخمه کدو تنبل

در برخی موارد التهاب مزمن باعث ریزش مو و سست شدن آنها می شود. یکی دیگر از خواص تخم کدو محکم و درخشان کردن موها است، تخم کدو به خاطر داشتن ویتامین A و K و همچنین دارا بودن روی ، امگا 3 و اسید های چرب برای سلامت و رشد مو بسیار عالی است. همچنین مقدار روی که در تخم کدو یافت می شود باعث جلوگیری از شوره سر می شود.

خواص تخمه کدو برای پوست

وجود ویتامین های A و C در تخم کدو باعث می شود تا به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند، که از پوست شما محافظت کرده و باعث پیشگیری و کم شدن چین و چروک پوست می شود. همچنین از دیگر خواص تخم کدو داشتن امگا 3 است که خاصیت ضد سرطان پوستی دارد، به همین دلیل به افرادی که در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند توصیه می شود.

فواید تخم کدو برای بینایی

از دیگر خواص تخم کدو کمک به سلامت چشم ها و بهبود بینایی است، که به دلیل وجود مواد مغزی از جمله ویتامین A، ویتامین E ، روی است. که این مواد برای تولید ملانین در چشم ها و مراقبت از آن لازم و ضروری است.

خواص تخمه کدو در سلامت قلب

هشدار

به دلیل کالری زیاد موجود در تخم کدو تعادل را در مصرف آن رعایت کنید تا باعث چاقی بیش از حد نشود ، همچنین به علت دارا بودن فیبر و اسید های چرب در کودکان ممکن است سبب اسهال، درد، گرفتگی عضلات شکم و حتی استفراغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…