فواید و خواص روغن بادام تلخ

بادام سر شار از انرژی می باشد، در دانه های بادام ویتامین و مواد معدنی و چربی های سالم زیادی وجود دارد و تعداد زیادی از انسان ها با خاصیت های آن آشنا دارند و سعی می کنند این دانه را بیشتر مورد استفاده خود قرار دهند . بزرگ ترین تولید کننده بادام در دنیا کالیفرنیا است که در بیست سال گذشته تولیداتش دوبرابر شده است .انجمن قلب امریکا با ازمایش های متعدد به این نتیجه دست یافته که مصرف بادام و چربی های سالم آن برای قلب مفید است. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص روغن بادام تلخ و فایده های  متفاوت ان برای زیبایی و سلامت  بر بدن صحبت کنیم .

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین

بادام درخنی دارای دونوع تلخ و شیرین است که درخت بادام تلخ  (لوزالمر) نامیده می شود که کاملا شبیه بادام شیرین است اما شکوفه های نوع شیرین سفید رنگ ونوع تلخ صورتی رنگ می باشد.دانه های این دو نوع درخت نیز شبیه به هم هستند اما بادام تلخ کوتاه تر و کوچک تراز نوع شیرین است :روغن کمتری دارد و حاوی آمیگدالین به میزان سه الی چهار درصد می باشد  که می تواند در بدن به سیانید تبدیل شودو به همین دلیل ،تلخ مزه است .بادام تلخ طبعی گرم و خشک دارد در حالی که بادام شیرین مزاجی گرم وتر دارد.

فواید مصرف روغن بادام

خواص روغن بادام تلخ برای موهای آسیب دیده

ترمیم موهای آسیب دیده

رهایی از موخوره

موی ناسالم ،هیچ وقت نشانه خوبی نیست .اماغبار وآلودگی ، در کنار برنامه های کاری شلوغ مان ، آن را بدتر می کند.ماساژمنظم مو با این روغن می تواند از موخوره نیز جلوگیری کند.روغن های بادام ،کرچک و زیتون را در اندازه های مساوی تر کیب کنید وموی تان رابا آن ماساژدهید .این کار رایک یا دوبار در هفته انجام دهیدو تفاوت را ببینید.همه ما می دانیم که این سه روغن ، بسیار برای مو مفیدند زیرا سرشار از مواد مغذی هستند که رشد مو را افزایش داده و مو را قوی می کنند.مخصوصا ، روغن بادام دارای آنی اکسیدان ها ، ویتامین ها ومواد معدنی ضروری برای ذخیره وجوان سازی فولیکول های مو لاست .

خواص روغن بادام تلخ

درمان شوره سر

روغن بادام با برداشتن سلول های مرده،به طور موثری شوره سر را درمان می کند . ما این را قبول کرده ایم که روغن بادام یک نرم کننده بسیار عالی است که پوست را پاک کرده وسلول های مرده رابرمی دارد . این خواص روغن بادام  سبب می شود تا شوره سر ازبین رودو پوست سر را تمیز نگه میدارد . ترکیبی از پودر آمله و روغن بادام را با سخاوت بر روی موهای تان بگذارید و اجازه دهید سی دقیقه بماند و سپس مو ها را بشویید . این کار ، راهی فابل اطمینان برای داشتن مویی بدون سر می با شد. .

خواص روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ یکی از موثرترین روغن ها برای سلامت مو است . روغن بادام تلخ مو را تغذیه و سلامت آن را بیشتر می کند .این روغن آسیب مو را درمان می کند  و در خشش آن را افزایش می دهد.

درمان ریزش مو

از دیگر خاصیت های روغن بادام تلخ برای مو می توان جلوگیری از ریزش مو را نام برد .برای تقویت و درمان ریزش مو کافی است چند قطره از این روغن را روی پوست سر بریزید و سپس کف سر را ماساژ

دهید.برای  جلوگیری و بهبود طاسی سر نیز هر شب پوست سر را با روغن بادام تلخ ماساژ دهید .

براق کننده مو

برای نرم و براق کردن مو ،بعد از شستن موها چند قطره روغن بادام روی آن ها بمالید . این کار باعث تقویت و هیدرا تاسیون مو ها شده و درخشندگی آن را حفظ می کند.

تقویت مژه ریش وسبیل

این روغن کارایی بسیاری در مصارف آرایشی و بهداشتی نیز دارد.استفاده از روغن بادام تلخ برای تقویت ابرو و مژه، ریش و سبیل هم می تواند موثر باشد .

فواید روغن بادام تلخ برای پوست

اب رسانی به پوست

روغن بادام تلخ به راحتی توسط پوست جذب میشود.این روغن خاصیت آب رسانی دارد وهمچین برای درمان چین وچروک مفید است .ماساژ بدن با این ماده موجب درمان خشکی پوست ا ست جذب می‌شود.

فواید درمانی روغن بادام

تقویت ناخن ها

با در نظر نظر گرفتن خاصیت های بیان شده ،می توانید از این ماده برای درمان خشکی وتقویت ناخن هانیز استفاده کرد .به طور کلی روغن بادام تلخ برای درمان پیری وچین چروک وهمچنین پوسته پوسته شدن بسیار تاثیر گذار واثر بخش می باشد .

درمان سیاهی دور چشم

استفاده از روغن بادام تلخ برای سیاهی دور چشم نیز مفید است. یک الی دو قطره از روغن را هر شب قبل از خواب در ناحیه اطراف چشم بمالید و صبح آن را بشویید .

مزیت های روغن بادام تلخ

ترمیم جای جوش

این روغن برای از بین بردن لکه ها و ترک پوستی نیز موثر است .پس مصرف آن را برای از بین بردن جای جوش فراموش نکنید .تاثیر روغن بادام تلخ بر پوست سریع مشاهده می شود.

درمان عفونت های پوستی

رفع سلول ها مرده وناخالصی ها پوست  با روغن بادام تلخ

یکی از خواص روغن بادام تلخ خاصیت مرطوب کنندگی ، آن است که ناخالصی ها و پوست های مرده ایی که بر اثر آلودگی ، غبار ،عرق و غیره تیره به نظر می رسد را از بین می برد. نحوه دستیابی به  این پوست زیبا و شفاف در این جا آمده است.

خواص روغن بادام

مواد موردنیاز

  • چهار یا پنج عدد بادام ترجیحا له شده
  • یک قاشق چای خوری شیر
  • چند قطره آبلیمو
  • آرد نخود دو قاشق

دستوراتی که باید انجام دهیم

مواد را باهم تر کیب کرده و به مدت سی دقیقه بگذارید بر روی پوستتان بماند و بعد بشورید.

نکته :می توانید از یک قاشق غذا خوری روغن بادام تلخ ویک قاشق چای خوری شکر نیز استفاده کنید وبه صورت مالشی بر روی صورتتان بگذارید تا از شر جوش های سر سیاه رهایی یابید.

یکی دیگر از خاصیت های روغن بادام تلخ برای پوست ،درمان عفونت پوستی ،مخصوصا عفونت های مربوط به پا است .روغن بادام تلخ را با اب مخلوط کنید وآن را روی پوست در ناحیه عفونی بمالید تا ان را تیمار کند و رشد قارچ ها را از بین ببرد .این روغن زخم عفونی را هم درمان می کند.

محافظت از اشعه ی ماورای بنفش

روغن  بادام تلخ  از آسیب اشعه ماورای بنفش هم تا حدی جلوگیری می کند.البته بهتر است همیشه برای محافظت کامل در برابر نور خورشید استفاده از کر م ضد آفتاب را فراموش نکنید .

ویتامینه کردن پوست

روغن بادام تلخ ، حاوی ویتامین B2 ،B1 ،B6 ،A ،E، که همه برای پوست خوب است . روغن بادام به راحتی جذب می شود و پوست شما را مرطوب می کند. آن به عنوان یک مربوط کننده عالی مورد استفاده قرار می گیرد . برای پوست خشک و حساس ایده آل است و از اشعه های مضر uv محافظت می کند . از آسیب های پوستی جلوگیری می کند و سلول های پوست را ترمیم می کند .

فواید روغن بادام

درمان اگزما وپسوریازیس

روغن بادام تلخ درمان خانگی انواع مشکلات پوستی از جمله آکنه، پسوریازیس و اگزما است ، زیرا پوست را مرطوب و نرم کرده و سوزش پوست را تسکین می دهد. ا

درمان خشکی لب

روغن بادام تلخ دارای خاصیت مرطوب کنندگی بوده و سر شار از ویتامین است . استفاده از روغن بادام خشکی لب ها را بر طرف کرده و آن ها را نرم و صورتی می کند.

خواص درمانی و دارویی روغن بادام تلخ

خاصیت تب بر بودن روغن بادام تلخ

از زمان های باستان، عناصر تلخ همیشه به عنوان داروی تب بر مورد استفاده قرار می گرفتند . از انجایی که عناصر تلخ دارای ترکیبات آلکاین می باشند و دارای ماهیت سمی بودن هستند . اینۀ سمی بودن و تلخی بودن بطور موثر مانع از رشد عفونت بدلیل باکتری یا ویروس ها دربدن می شوند و در نتیجه باعث می شوند تب بدن کاهش یابد . به همین دلیل روغن بادام تلخ در دوز های خیلی کم به عنوان داروی تب بر برای تب های خیلی شدید مورد استفاده قرار میگیرد .

فواید بی شمار روغن بادام

ضد سرطان

یکی از خواص روغن بادام تلخ خاصیت ضد سرطانی ان می باشد . تحقیقات و پژوهش های اخیر نشان داده است که سمی بودن روغن بادام تلخ برای پیشگیری از رشد سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان ها موثر است .

برای معده

از ویژگی ها و خواص روغن بادام تلخ می توان به از بین بردن کرم های موجود در روده و معده اشاره کرد. ماهیت سمی و تلخی بودن این روغن باعث می شود روغن بادام تلخ بطور موثر کرم های روده را بکشد اما دقت کنید که باید در مقادیر بسیار کم مورد استفاده قرار بگیرد.

ارامش بخش

ترکیب سمی گلیکوسید موجود در روغن بادام تلخ ، بر اعصاب تاثیر می گذارد و آن ها را بی حس می سازد و درد ها را تسکین می بخشد. به همین دلیل دارای تاثیرات بی حسی می باشد . از این روغن برای بی حسی تنها بطور موضعی استفاده کرد . برای بی حسی هر گز این روغن را نخورید زیرا ممکن است کشنده باشد.

خواص روغن بادام

درمان زخم ها وعفونت ها

دو مولفه روغن بادام تلخ، هیدروزن سیانید و بنزو آلدهید برای زندگی حیوانی و باکتری ، میکروب، قارچ و ویروس ها سمی می باشند.  بنابراین این روغن می تواند بطور موثر به عنوان داروی ضد باکتری و ضد قارچ مورد استفاده قرار بگیرد.  و همچنین می تواند در درمان زخم ها همراه با عفونت های ایجاد شده در اثر ویروس ، باکتری و قارچ استفاده شود.

سلامت گوش

یکی دیگر از فواید و خواص روغن بادام تلخ تسکین درد گوش رفع صدای گوش است . برای این کار کافی است روغن بادام تلخ را نیم گرم کرده و در گوش بچکانید.سپس کمی پشم تمیز را گرم کرده و در گوش بگذارید و گوش را ببندید. اگر آب در گوش رفته باشد آن را خشک می کند . اگر پشم ندارید حداقل چند قطره از آن را در گوش بچکانی .

درمان سردرد

از روغن بادام تلخ برای درمان انواع سردرد استفاده کنید. برای اینکار کافی است این روغن را با سرکه مخلوط کرده وبر پیشانی و اطراف سر بمالید . سر دردهای افراد سرد مزاج با روغن تلخ تسکین خواهد یافت.

تقویت بینایی

یکی از دیگر خواص روغن بادام تلخ تقویت بینایی است . برای این کار کافی است روغن بادام تلخ را در چشم بچکانید تا قدرت بینایی را در شما افزایش دهد. اگر قبل از خواب یک یا دو قطره از روغن بادام تلخ را به دور چشم خود مالیده و صبح با آب سرد بشویید ، می توانید سیاهی وپف زیر چشم خود را کاهش دهید .

تنظیم سطح کلسترول خون 

روغن بادام محتوی سدیم ، پتاسیم است از این رو در رژیم غذایی خود استفاده کنید چون فشار خون و کلسترول خون را تنظیم می کند.

درمان درد کلیه

افرادی که به درد کلیه ها مبتلا هستند در صورتی که علت درد وجود سنگ کلیه نباشد و مربوط به بافت خود کلیه باشد می توان مقداری از روغن تلخ بادام را با مقداری نشاسته و مقداری نعنای خشک پودر کرده، مخلوط کنید و بخورید . درد کلیه ها را ساکت خواهد کرد.

درمان سیاه سرفه

برای درمان اخلاط چسبیده به دستگاه گوارش به صورت خوراکی باید مصرف شود .

حفظ سلامت قلب

روغن بادام تلخ سر شار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی و در نتیجه کمک به افزایش سلامتی قلب مفیدند.

کاهش درد مفاصل

روغن بادام تلخ از گذشته برای درمان دردهای مفصلی وروماتیسم استفاده می شده ، امروزه در دنیا جهت آروماتراپی استفاده می شود در ضمن روغن بادام تلخ دارای اولئات گلسیرین نیز است که دانشمندان دریافتند که این روغن اثر بسزایی دردرمان خشکی و ترک و شقاق پوست دارد.

خواص روغن بادام

خوردن روغن بادام تلخ در بارداری

استفاده از روغن بادام تلخ برای مصارف خارجی توصیه می شود و برای دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…