خواص زردچوبه برای پوست

خواص زردچوبه برای پوست بسیار زیاد است. این ادویه خوشرنگ هم از جنبه درمانی و هم از جنبه زیبایی پوست دارای اهمیت است. و می توان آن را به روش های مختلفی مصرف کرد. مثلا استفاده از آن به عنوان یک ادویه خوش عطر در غذاها یا این که آن را به طور مستقیم روی پوست بدن و صورت مالید و از فواید بی نظیر آن بهره برد. زردچوبه دارای مقادیر زیاد کورکومین است که این ماده خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد و رنگ زرد آن به دلیل وجود این ماده است. کورکومین باعث کاهش آثار پیری می شود.

خواص زردچوبه برای پوست و زیبایی

قرن هاست از زردچوبه به عنوان عاملی جهت مراقبت از پوست استفاده می شود. زردچوبه به خاطر داشتن ترکیب فعال کورکومین خاصیت آنتی باکتریال، آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضدعفونی کنندگی دارد. در ادامه با خواص زردچوبه برای پوست بیشتر آشنا می شویم.

خواص زردچوبه برای پوست

1. کاهش علائم پیری پوست

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. که سبب می شود بروز لکه های تیره و چین و چروک های سطحی که از عوامل پیری هستند به تاخیر افتد. طبق گزارش محققین کورکومین موجود در زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی قوی که دارد هم می تواند سبب کاهش بیماری های ناشی از پیری شود و هم اینکه بیماری های پوستی را بهبود بخشد.

 2. درمان جوش و آکنه

از خواص زردچوبه برای پوست آنتی باکتریال بودن آن است که رشد باکتری های عامل آکنه را متوقف می سازد. همچنین زردچوبه می تواند چربی را کنترل کند و بروز آکنه را کاهش دهد. یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه را با دو قاشق چایخوری پودر صندل و مقداری شیر مخلوط کرده و خمیر درست کنید و ان را روی تمام صورت قراردهید. کمی صبر کنید تا خشک شود. سپس با آب ولرم بشوید. هفته ای 2 تا 3 بار انجام دهید.

خواص زردچوبه برای پوست

3. درمان بیماری اگزما

اگزما نوعی بیماری التهابی پوست است که دارای علائمی مانند خشکی، خارش و قرمزی پوست می باشد. از زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین که خاصیت ضد التهابی دارد، می توان برای درمان اگزما استفاده کرد. همچنین کورکومین برای بازسازی پوست نیز مفید است. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک دوم قاشق چایخوری روغن نارگیل را به شکل خمیر درآورده و آن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید یعد از حدود 15 دقیقه آبکشی نمایید. این عمل روزی 3 تا 4 بار انجام شود.

4. درخشان شدن پوست

زردچوبه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان ها می تواند سبب کاهش لکه های تیره پوست شود که این امر سبب درخشش طبیعی و بروز زیبایی پوست می شود. یک چهارم قاشق چایخوری عسل و شیر را در کاسه ای مخلوط کرده و خمیر درست کنید. آن را روی صورت بگذارید و 25 دقیقه صبر کنید سپس آبکشی نمایید. این کار را هفته ای 3 تا 4 بار انجام دهید. در ادامه شما را با  روش ساخت یک ماسک خانگی برای درخشان شدن و زیبایی پوستتان آشنا می کنیم.

خواص زردچوبه برای پوست

ماسک روشن کننده زردچوبه و آرد نخود

خاستگاه اولیه این ماسک سرزمین هند است. زنان هندی به خوبی از خواص زردچوبه برای پوست آگاهی دارند. ان ها زردچوبه را نوعی پاک کننده پوست می دانند. زیرا این ادویه  سلولی های زنده و جوان را جایگزین سلول های مرده پوست می سازد. برای تهیه این ماسک به صورت زیر عمل کنید.

مواد مورد نیاز:

  • زردچوبه: 1/4 قاشق چایخوری
  • آرد نخود: یک قاشق سوپخوری
  • شیر: 2 قاشق چایخوری

این مواد را با هم ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روی پوست مرطوب تان قرار دهید. بعد از 10 دقیقه ماسک را به آرامی با نوک انگشتانتان بردارید و با آب ولرم شستشو دهید.

5. بهبود زخم و جراحت

یکی از اجزاء فعال زردچوبه کورکومین است. کورکومین با کاهش فرایندهای اکسیداسیون و التهاب، به بهبود زخم سرعت می بخشد.

6. تسکین سوختگی های جزئی

یکی از خواص زردچوبه برای پوست این است که می تواند سوختگی های جزئی را تسکین بخشد. در مطالعه ای بر روی موش ها به این مورد اشاره کردند که کورکومین موجود در زردچوبه سبب درمان زخم های ناشی از سوختگی شده و پیشرفت زخم را کاهش داده است. میزان بسیار کمی از زردچوبه را با شیر مخلوط کرده و به ناحیه مورد نظر بزنیدف صبر کنید تا خشک شود سپس به آرامی با آب سرد بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

خواص زردچوبه برای پوست و زیبایی

7. بهبود ترک پا

زردچوبه دارای آبرسانی بالایی بوده و می تواند در درمان ترک پا موثر باشد. مقداری روغن کرچک را با روغن نارگیل ترکیب کرده سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. این مخلوط را بر روی کف پا بمالید بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

چند نکته:

سعی کنید زردچوبه با کیفیت تهیه کنید تا از تمام فواید آن بهره مند شوید. در صورت امکان زردچوبه ارگانیک تهیه کنید.

پوست بعضی از افراد ممکن است نسبت به زردچوبه حساسیت داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده کامل بر روی پوست؛ آن را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید.

اگر دارای بیماری فشار خون یا دیابت هستید قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…