خواص هسته پاپایا

پاپایا یک میوه استوایی با مشخصات تغذیه ای عالی که خاصیت ضد سرطانی و برای مراقبت از پوست بسیار عالی است. این ویژگی محدود به خود میوه نیست بلکه مصرف روزانه یک قاشق از هسته پاپایا برای بدن بسیار مفید است. هسته پاپایا غنی از ترکیبات فنل و فلاونوئید، پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر است، همچنین اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد.از دیگر خواص هسته پاپایا استفاده از دانه ها به عنوان فلفل سیاه و خردل می باشد که طعم بسیار قوی دارد.

خواص هسته پاپایا و مزیت های متفاوت آن

هسته پاپایا غنی از ترکیبات فنل و فلاونوئید، پروتئین، کلسیم، منیزیم، و فسفر است، همچنین اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد. هسته پاپایا خواص دارویی زیادی دارد که می تواند برای بدن بسیار مفید باشد. با مزایای مصرف هسته پاپایا بیشتر آشنا شویم.

خواص دارویی هسته پاپایا

 

جلوگیری از سرطان

یکی از خواص هسته پاپایا کاهش رشد سلول های تومور و دفع آن ها است. بدن نیاز به خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد که هسته پاپایا به دلیل وجود مقدار زیادی از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها و  Isothiocyanate Phytonutrient می تواند به مهار و دفع سرطان کمک کند. این دانه ها می توانند اثرات ضد سرطانی بالقوه ای را در برابر طیف وسیعی از تومورها، از جمله سرطان سینه، روده، ریه و پروستات داشته باشند.

بهبود سلامت گوارش

این دانه ها دارای آنزیم های گوارشی هستند که خاصیت ضد باکتریایی دارد و با شکستن الیاف پروتئینی به طور طبیعی به هضم در بدن کمک می کند. دانه پاپایا با از بین بردن پاتوژنهایی که در بدن مشکل ایجاد می کنند مقابله می کند و مسمومیت غذایی را از بین می برد و همچنین در برابر عفونت های E.coli، salmonella و استافیلوکوکوس مقاوم است.

بنابراین این خواص هسته پاپایا به دلیل عادی کردن محیط اسیدی که در دستگاه گوارش انجام می دهد خوردن روزانه ۱ قاشق غذاخوری از خمیر یا پودر آن برای سلامت سیستم گوارشی بسیار مفید است.

خواص دارویی هسته پاپایا

 

سم زدایی از کبد

هسته پاپایا دارای آنزیم های پروتئولینیک است که برای کاهش سموم در کبد و برای مدیریت سیروز کبدی مفید می باشد. برای پیشگیری و درمان سیروز کبدی توصیه می شود هسته پاپایا به روش زیر تهیه و مصرف شود.

  • برای تهیه ۱ قاشق غذاخوری آب هسته پاپایا تازه را بگیرید.
  • ۱۰ قطره آب لیمو تازه به آن اضافه کنید.
  • به مدت یک ماه از این محلول روزانه یک یا دو بار مصرف کنید.مضرات هسته پاپایا

کاهش التهاب

از دیگر خواص هسته پاپایا وجود آنزیم های پاپائین و چیوپاپائین هستند که برای کاهش التهاب مفید است و به دلیل خواص ضد التهابی قوی به درمان بیماری های آرتریت، درد مفاصل، نقرس و آسم کمک می کند. مصرف روزانه حداقل ۱ قاشق غذاخوری از عصاره دانه های پاپایا از التهاب ناشی از آرتروز یا نقرص جلوگیری می کند.

مضرات مصرف هسته پاپایا

با وجود خواص هسته پاپایا که دارای ترکیبات غنی و مفید برای بدن است می تواند برای برخی افراد عوارضی هم داشته باشد و یا همچنین مصرف بیش از حد آن هم می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که این عوارض عبارتند از:

سلامت قلب

به دلیل بالا بودن مقدار چربی در این دانه ها مصرف بیش از حد آن می تواند بر روی سطح کلسترول تاثیر بگذارد و فرد دچار اختلالات قلبی شود.

مضرات هسته پاپایا

 

باروری

مصرف این دانه ها برای خانم های باردار یا کسانی که خواهان باردار شدن را دارند توصیه نمی شود و باید از مصرف این دانه ها اجتناب کنند. مصرف این دانه ها در قدیم هم یک ماده طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده می شده است.

فشارخون

مصرف این دانه ها برای کاهش فشار خون مفید است اما اگر همراه داروهای فشار خون مصرف شود می تواند خطرناک باشد.

مضرات هسته پاپایا

شیوه مصرف هسته پاپایا

هسته پاپایا روش های مختلفی برای مصرف دارد در اینجا با آن ها آشنا می شویم.

خام : بهترین و ساده ترین روش استفاده از هسته پاپایا خوردن آن به همراه گوشت این میوه است.

کوبیده : در این روش هسته های پاپایا را کوبیده و شبیه خمیر کنید و از آن در تهیه خورشت و انواع سوپ استفاده کنید. خمیر به دست آمده را می توان در ظرف در دار درون یخچال به مدت یک هفته نگهداری کرد و یا آن را فریزری کرد.

خشک و پودرشده : هسته های پاپایا را می توان به صورت خشک شده و یا پودر شده استفاده کرد. در این روش دانه ها را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند و سپس پودر کنید و به صورت فلفل سیاه مصرف کنید. همچنین می توانید از این پودر در غذاهای آبکی مانند خورشت ها، سوپ ها و خوراک استفاده کنید و یا حتی از این پودر به عنوان طعم دهنده در جوجه کباب و استیک استفاده کنید.

خواص هسته پاپایا

 

مقدار مصرف هسته پاپایا

هسته پاپایا به دلیل وجود ترکیبات غنی و خاصیت ضد باکتریایی قوی نباید از آن بیش از حد استفاده کرد. مصرف بیش از حد آن موجب بروز اختلالاتی همچون اسهال می شود. بهتر است مصرف هسته پاپایا را از مقدار کم شروع کرد به عنوان مثال استفاده از این پودر در یک روز را از ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری محدود کنید و به مرور به ۲ قاشق غذا خوری افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…