برنج قهوه ای در دسته غلات قرار می گیرد اما از نظر خصوصیات نوع منحصری تلقی می گردد. در این مطلب خواص برنج قهوه ای را به شما مخاطبان سایت خاصیت معرفی کرده ایم.

برنج قهوه ای از غلات تصفیه نشده می باشد. در واقع این برنج تنها پوسته خارجی خود را از دست داده اما تصفیه نشده است. برنج قهوه ای از برنج سفید جدا نیست. برنج سفید نمونه تصفیه شده برنج قهوه ای است. برنج با چندین لایه نمایان می شود که اگر فقط یک لایه از آن را کنار بزنیم، به برنج قهوه ای دست می یابیم. خواص برنج قهوه ای به دلیل تصفیه نشدن و داشتن لایه های بیشتر با خواص برنج متفاوت است.

خواص برنج قهوه ای

از نظر معطر بودن بر برنج سفید اولویت دارد و خوش خوراک می باشد. با داشتن لایه های بیشتر در بطن خود، مواد مغذی زیادتری را نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. خواص مفید برنج قهوه ای برای سیستم عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش باعث نگاه متمایز به آن شده و این موضوع موجب کنترل بسیاری از بیماری های سخت خواهد شد.

مزایای درمانی برنج قهوه ای

این غلات سبوس دار آنتی اکسیدان های قوی دارد و کلسترول، ناراحتی های پوستی، فشار خون بالا، افسردگی و استرس را کنترل می کند. وارد کردن خواص برنج قهوه ای در رژیم غذایی تاثیر زیادی بر درمان و بهبود بیماری هایی چون دیابت، مشکلات عصبی، اضافه وزن، بی خوابی و سرطان دارد.

کاهش وزن با خواص برنج قهوه ای

ضد افسردگی است و برای سلامت استخوان ها توصیه می شود. اثرات مثبت بر روی سیستم ایمنی بدن دارد و از همین طریق راه را بر روی سایر بیماری ها می بندد. جوانه آن از نظر ارزش غذایی اهمیت زیادی دارد و این ارزش به دلیل وجود گابا در آن می باشد. اگر می خواهید جوانه برنج قهوه ای را به دست آورید، کافی است دانه های برنج را به مدت چند ساعت بخیسانید. با این کار جوانه برنج قهوه ای را نیز از دست نخواهید داد. علاوه بر گابا، قابلیت های باارزشی چون آنزیم های خوب و بالاترین سطح پروتئین در برنج قهوه ای دیده می شود.

فواید دارویی برنج قهوه ای

مواد معدنی و ویتامین های لازم چون ویتامین E، نیاسین، لیزین، فرولیک اسید، منیزیم، فیبر، پتاسیم، نیاسین، تیامین و ویتامین B6 با جوانه زدن برنج قهوه ای بیشتر می شود. این مواد مغذی برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی و ناراحتی های روده ضروری و مفید است. ضمن اینکه سبب هضم بهتر غذا خواهد شد. جوانه در نوع خشک شده اش ماندگاری بالایی خواهد داشت.

کلسیم، منگنز، فسفر، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، سلنیم، فولیک اسید و ویتامین K از دیگر خواص برنج قهوه ای می باشند.

دیابت

یک کربوهیدرات به مراتب پیچیده تر از برنج سفید است و قند خون بدن را به تدریج آزاد خواهد کرد. این موضوع برای دیابتی ها بسیار ارزشمند است. دارای فیبر و پلی‌فنول‌های ضروری اسید فیتیک و فیبر می باشد. انسولین را کم و سبب تعادل قند خون در بدن می شود.

درمان دیابت با خواص برنج قهوه ای

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان های قوی از فواید درمانی برنج قهوه ای هستند. این آنتی اکسیدان ها اثر مبارزه ای خوبی در برابر رادیکال های آزاد اکسیژن دارند. سوپراکسید دیسموتاز یک آنتی اکسیدان موجود در برنج قهوه ای که صدمات ناشی از اکسیداسیون را برطرف خواهد کرد. اکسیداسیون ممکن است سبب سکته قلبی شود و آنتی اکسیدان از بروز این گونه مشکلات جلوگیری به عمل می آورد.

مشکلات عصبی

از خواص برنج قهوه ای می توان به  اسید گاما آمینوبوتیریک یا گابا اشاره کرد. این ماده نیز از بروز آلزایمر جلوگیری می کند. ضمن اینکه خواص برنج قهوه ای جوانه زده باعث کنترل آنزیم های خطرناک آلزایمر می شود و مشکلات مربوط به مغز را کاهش خواهد داد.

رفع اختلالات عصبی با خواص دارویی برنج قهوه ای

بهبود عملکرد گوارش

بهتر است خواص برنج قهوه ای را در برنامه غذایی خود جای دهید. این خواص شامل فیبر بالای موجود در برنج قهوه ای است. این موضوع عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. در نتیجه احساس سیری از آن نتیجه خواهد شد. همین موضوع سبب درمان طبیعی کولیت و یبوست می شود. عملکرد برنج قهوه ای از این منظر بسیار شبیه به خواص سبوس جو می باشد. این ویژگی از مهم ترین تفاوت ها بین خواص برنج با برنج قهوه ای است. پوسته سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید معده ممانعت می کند. در نتیجه ورم معده بروز نخواهد کرد.

درمان یبوست با برنج قهوه ای

سلامت قلب و عروق

در طی مصرف این برنج رگ های خونی باز می شوند و از جمع شدن چربی ها در عروق جلوگیری خواهد شد. این خصوصیات فشار خون بالا و ابتلاء به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای

مناسب برای زنان شیرده و باردار

خوراک موثری در کاهش استرس می باشد. به همین خاطر برای سلامت روانی زنان باردار و شیرده توصیه می شود. یعنی با مصرف برنج قهوه ای بسیاری از کج خلقی ها و اختلالات روانی بهبود یافته و درمان می شوند.

فواید درمانی برنج قهوه ای برای زنان شیرده و باردار

سرطان

از سرطان های مختلفی چون سرطان خون، روده بزرگ و سینه جلوگیری می کند. این ویژگی از آنتی اکسیدان های سودمند خواص برنج قهوه ای و فیبر موجود در آن ناشی می شود. سم های بدن از روده دفع می شوند. ترکیبات فنلی موجود در برنج قهوه ای تاثیر مستقیمی بر عدم ازدیاد سلول های سرطانی دارد.

برنج قهوه ای

درمان افسردگی

با دارا بودن اسید آمینه های ضروری مانند گابا، گلیسیرین و گلوتامین برای درمان افسردگی توصیه می شود. با این اسیدهای آمینه از میزان فعالیت انتقال دهنده های عصبی کاسته می شود. به همین خاطر از استرس، افسردگی و بسیاری از مشکلات عصبی جلوگیری می کند.

درمان بی خوابی

یک درمان طبیعی برای بی خوابی به حساب می آید. این ویژگی نیز از موجود بودن هورمون ملاتونین(هورمون خواب) در خواص برنج قهوه ای ناشی می شود. ضمن اینکه این خواب یک خواب با کیفیت و بدون استرس خواهد بود.

درمان افسردگی با خواص برنج قهوه ای

سلامت استخوان

منیزیم و کلسیم از فواید برنج قهوه ای می باشند. کلسیم شکل فیزیکی استخوان ها را تامین می کند. با داشتن منیزیم کافی از بروز بیماری هایی چون پوکی استخوان و آرتریت پیشگیری خواهد شد.

سیستم ایمنی قدرتمند

مواد معدنی ارزشمندی دارد و با ترکیبات فنلی خود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. بدن با دریافت فواید برنج قهوه ای در برابر عفونت ها مقاوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…