خواص شیر نارگیل برای سالمندان و کودکان

از میوه نارگیل بسیار کم استفاده می شود اما این میوه سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین است. این میوه در کشورهایی مثل سریلانکا، تایلند، هند و آفریقا بسیار محبوب است. از شیر نارگیل برای تهیه نوشیدنی و طبخ غذا نیز استفاده می شود. در ادامه مطلب با خواص شیر نارگیل و فواید بی نظیر آن آشنا خواهید شد.

خواص شیر نارگیل و فواید فوق العاده آن

ارتفاع درخت نارگیل 30 متر و قطر تنه آن به 1 متر هم می رسد. میوه های درخت نارگیل به صورت خوشه ای با اندازه های مختلف هستند. میوه نارگیل نیز کروی شکل و قسمت خارجی آن سفت و ضخیم و الیافی، گوشت داخل آن نیز کمی سفت می باشد.

 روی میوه نارگیل سه سوراخ که چشم های نارگیل نامیده می شوند، وجود دارد. با بازکردن این سوراخ ها شیره یا مایع داخل نارگیل از آن خارج می شود. برای استفاده از گوشت داخل آن می توان نارگیل را شکست و یا در فر با درجه حرارت 350 درجه فارنهایت برای نیم ساعت فرار داد تا بشکند. در طب قدیم و سنتی ایرانی، شیر نارگیل طبیعتی گرم و مرطوب و گوشت سفید این میوه نیز طبیعتی گرم و خشک دارد.

خاصیت شیر نارگیل برای پوست ارزش غذایی شیر نارگیل بسیار زیاد می باشد زیرا حاوی املاح و مواد معدنی، ویتامین های C و B کمپلکس، کربوهیدرات، آمینواسید، آنزیم، آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی دیگر است که برای بدن بسیار مفید می باشند. همچنین منبع خوبی از مس، سلنیوم، منگنز و روی می باشد. طبق مطالعات محققین می توان شیر نارگیل را جایگزین داروها و ویتامین های مکمل کرد.

از دیگر خواص شیر نارگیل رفع خستگی و تقویت عمومی بدن می باشد. زیرا منبع غنی از فسفر، آهن و پتاسیم است. افرادی که استرس، کار فکری و سخت دارند و نسبت به سایر افراد احساس خستگی بیشتری کرده و با وجود استراحت کردن باز هم احساس کسلی و خستگی می کنند بهتر است در کنار تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی خود از شیر نارگیل هم استفاده کنند تا شاهد کاهش علائم خستگی خود باشند.

سایر فواید و خاصیت های شیر نارگیل

یکی از خواص شیر نارگیل, انرژی زا بودن و نشاط آور بودن آن است. در فصول گرم نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش می باشد. در این فصول بدن آب زیادی به دلیل تعریق از دست می دهد. شیر نارگیل که حاوی الکترولیت پتاسیم می باشد، ترکیب الکترولیتی مایعات بدن را تامین می کند که این امر در رفع تشنگی موثر است.

فایده شیر نارگیل برای فشار خون

بالا بودن مواد مغذی در این نوشیدنی باعث می شوند که بعد از نوشیدن شیر نارگیل شخص احساس سیری کند که در نتیجه منجر به کاهش وزن می شود و این امر از دیگر خواص به هم می باشد. از دیگر مزایا و خواص شیر نارگیل تنظیم قند خون می باشد لذا مصرف آن برای افراد دیابتی کاملا بی خطر است. به دلیل دارا بودن مواد مغذی موجب بهیودی ناراحتی های گوارشی مثل زخم معده، کاهش علائم سرماخوردگی و گلودرد هم می شود.

درمان سنگ کلیه

طبق تحقیقات جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و دفع آن از خواص دارویی شیر نارگیل می باشد. وجود مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم در این نوشیدنی خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. بنابراین برای کوچک شدن سنگ های کلیه و دفع راحت آن ها مصرف شیرنارگیل توصیه می شود.

تنظیم و کاهش فشارخون بالا

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه B و پتاسیم موجود در شیر نارگیل موجب تنظیم عملکرد صحیح قلب و کاهش بیماری های قلبی و فشار خون می شود که این موارد از خواص شیر نارگیل و خواص خرمالو می باشند.

مزایای شیر نارگیل در کاهش وزن

تقویت سیستم ایمنی بدن

ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد میکروبی از خواص شیر نارگیل و اسید های چرب موجود در آن می باشد لذا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شفاف شدن پوست

شیر نارگیل حاوی سیتوکینین می باشد لذا برای بافت پوست مخصوصا پوست چرب مفید بوده و همچنین روند پیر شدن پوست را هم بسیار کم می کند که این مورد از خواص گلابی هم می باشد. مقداری آبلیموترش تازه را به شیرنارگیل اضافه کرده و به طور منظم از آن برای ماسک صورت استفاده کنید تا انعطاف پذیری پوست بیشتر شده و از پیری شدن آن نیز پیشگیری شود.

 از طرفی نوشیدن روزانه شیر نارگیل، موجب تقویت گردش خون شده که این امر در شفاف شدن پوست تاثیر به سزایی دارد. سرعت بخشیدن به روند ترمیم زخم ها از فواید درمانی شیر نارگیل می باشد. برای این کار بایستی در طی روز 3 الی 4 بار محل زخم را با شیر نارگیل شسته و وقتی خشک شد، محل زخم را با آب سرد شست و شو داده و خشک نمایید.

فواید و خواص شیر نارگیل برای قلب

برای رفع عفونت های قارچی پوست به آب داخل وان حمام مقداری شیر نارگیل اضافه کرده و برای 20 دقیقه در آن بمانید. برای رفع خشکی پوست و مرطوب نگه داشتن آن مقداری شیر نارگیل به لوسیون بدن خود اضافه کنید. از مهم ترین خواص شیر نارگیل این است که بر خلاف سایر روش های درمان طبیعی، اثربخشی فوق العاده ای دارد.

نکات پایانی

  • گوشت نارگیل را خشک کرده و پودر کنید. سپس با مقداری شیر مخلوط کنید تا خمیری شکل شود این ماسک آبرسانی قوی برای پوست محسوب می شود که این مورد از خواص نارگیل می باشد.
  • به مایع داخل نارگیل آب یا شیره نارگیل می گویند که با شیر نارگیل متفاوت است. برای تهیه شیر نارگیل، آب نارگیل را با مقدار مساوی از گوشت خرد شده نارگیل جوشانده و وقتی مثل کف شد آن را از روی حرارت برداشته و صاف می کنند.
  • نارگیل نارس، شیره بیشتری دارد و به تدریج که می رسد مقدار شیره اش کم می شود. نارگیل تازه و سالم سنگین است و با تکان دادن آن صدای شیره داخلش شنیده می شود در غیر این صورت خراب و یا کهنه می باشد.
  • مزایا و خواص روغن نارگیل بسیار است اما دارای مقادیر بالایی از چربی های اشباع می باشد لذا افرادی که چربی خون بالا و مشکلات قلبی دارند نباید از این روغن استفاده کنند.

خواص روغن و شیر نارگیل

  • به دلیل گرم بودن طبع این میوه، بهتر است که گرم مزاجان آن را با میوه های خنکی همچون هندوانه، لیمو و… مصرف کنند.
  • خواص شیر نارگیل برای افراد سرد مزاج، کودکان و سالمندان بسیار مفید می باشد.
  • از آنجا که هضم این میوه سنگین است بهتر است با کمی شکر میل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …