فواید و خواص تمر هندی

تمر هندی یا خرمای هندی از درختی به همین نام تولید می شود. درخت تمر هندی را می توان در اکثر نقاط دنیا کشت داد. بیشتر خواص تمر هندی به دلیل ترکیبات موجود در آن مانند اسید سیتریک، اسید مالیک، پکتین و پتاسیم است. تمر هندی سرشار از ویتامین های گروه B و C است. پزشکان طب سنتی بر نقش تمر هندی در درمان بیماری ها اشاره کرده اند. کالری موجود در این خوراکی کم بوده و طعم ترشی دارد. مصرف تمر هندی در از بین رفتن تشنگی موثر است.

خواص تمر هندی

خواص تمر هندی

یکی از مهمترین خواص تمر هندی اشتها آوری آن است. تمرهندی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و از بروز بیماری های مربوط به آن نیز جلوگیری می کند. تمرهندی در کاهش انگل های معده موثر بوده و مسهل است. همچنین باعث درمان حالت تهوع می شود. به افرادی که از ناراحتی های گوارشی رنج می برند توصیه می شود که از تمرهندی استفاده کنند.  لازم به ذکر است که گفته شود مصرف زیاد تمرهندی به صورت ناشتا باعث آسیب به دستگاه گوارش می شود. افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند می توانند از خاکستر پوست تمرهندی قبل از هر وعده غذایی استفاده کنند تا اشتهایشان افزایش یافته و حجم غذای مصرفی شان بالاتر رود در نتیجه اضافه وزن پیدا کنند.

درمان چربی خون

تمرهندی قادر است چربی خون را تا حد زیادی کاهش دهد. با کم شدن چربی خون میزان کلسترول بد خون نیز کاهش یافته و در نتیجه تا حد زیادی سلامت بدن تامین می شود. کلسترول روی عملکرد قلب تاثیر می گذارد که با پایین آمدن آن، عملکرد قلب نیز تا حد زیادی بهبود می یابد.

خواص تمر هندی

درمان زخم های بدن

تمر هندی قادر است که زخم های بدن را درمان کند. همچنین خاصیت تمر هندی باعث از بین بردن آثار زخم می شود. برای درمان بواسیر می توان از تمرهندی استفاده کرد. برای از بین بردن التهابات و درد ناشی از این بیماری می توان از پودر تمرهندی استفاده کرد. از ریشه درخت تمرهندی نیز برای کاهش آثار زخم می توان بهره برد.

درمان دردهای مفصلی

دردهای مفصلی که با بیماری آرتروز خود را نشان می دهند از بیماری های شایع در سنین پیری است. با استفاده از خواص تمر هندی می توان به درمان این بیماری کمک کرد. افرادی که دچار درد مفاصل هستند می توانند روزانه در یک لیوان آب، نصف قاشق چای خوری پودر تمر هندی اضافه کرده و مصرف کنند. مصرف این نوشیدنی در جلوگیری از بیماری آرتروز نیز موثر است. توصیه می شود که این روش را تا درمان کامل ادامه دهند.

سفیدی دندان با تمرهندی

جرم گیری دندان

از خواص تمر هندی می توان به از بین بردن پلاک های دندان اشاره کرد. استفاده از تمرهندی باعث سفیدی دندان نیز می شود. می توان با استفاده از ترکیب تمر هندی و کندر یک سفید کننده طبیعی و موثر برای دندان ها تهیه کرد. برای تهیه این سفید کننده باید 100 گرم کندر را به همراه 100 گرم دانه تمرهندی پودر کرده و مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی مسواک خیس آغشته کرده و دندان ها را مسواک بزنید. توصیه می شود که از این روش سه مرتبه در هفته استفاده شود.

درمان سرماخوردگی

تمرهندی به عنوان یک ضد ویروس عمل کرده و بدن را در برابر بیماری های ویروسی محافظت می کند. با استفاده از خواص دارویی تمر هندی می توان علائم بیماری سرماخوردگی را کاهش داد و از بروز آن نیز پیشگیری کرد. یکی از روش های درمان گلو درد استفاده از تمرهندی است. با قرقره کردن مخلوط آب و تمرهندی می توان در مدت کوتاهی گلو درد را تسکین داد. همچنین خواص ضد میکروبی تمرهندی به درمان سریع این بیماری کمک می کند.

بستن منافذ پوستی

تمرهندی در سلامت پوست نقش زیادی دارد. برای بستن منافذ پوستی می توان پودر تمرهندی را به کار برد. از تمرهندی می توان یک ماسک طبیعی و فوق العاده برای ترمیم و شفافیت پوست تهیه کرد. برای تهیه این ماسک ابتدا چند قاشق پودر تمر هندی را در مقدار کمی آب نارنج حل کنید. این مخلوط باید حالت خمیری داشته باشد تا روی پوست به مدت یک ربع بماند. با قرقره کردن مخلوط تمرهندی و آب نیز می توان به از بین بردن جوش های دهان کمک کرد.

درمان آرتروز با تمرهندی

سایر فواید تمرهندی

ترکیبات موجود در تمرهندی در تقویت سیستم دفاعی بدن کاربرد زیادی دارند و از بروز بیماری های خود ایمنی جلوگیری می کنند. همچنین در جلوگیری و گسترش عفونت های و باکتری های بیماری زا موثر هستند. تمرهندی حاوی آنتی اکسیدان است و در درمان بیماری های ویروسی نیز کاربرد دارد.

از دیگر خواص تمر هندی می توان به تقویت نیروی جنسی اشاره کرد. افرادی که میل جنسی کم دارند می توانند با استفاده از ترکیب تخم تمرهندی و عسل نیروی جنسی خود را افزایش دهند. توصیه می شود که این افراد روزانه مقدار یک قاشق غذا خوری تخم تمرهندی و یک قاشق عسل را مخلوط کرده و میل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …