خواص جوانه ماش

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی است و به عنوان یک انرژی زای واقعی شناخته شده است. جوانه ماش طعمی نسبتا شیرین دارد و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت تر صورت می گیرد. جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال های استروژن مانندی درون خود مرسوم به ایزوفلاوون ها است که از خواص جوانه ماش برای درمان است.

جوانه ها غنی ترین منبع آمینواسید ها (برای پروتئین) مواد معدنی و پروتئین ها محسوب می شود، همچنین جوانه ماش غنی از فیبر است. جوانه ها حاوی اسید فولیک، انواع ویتامین ها و منبع عالی از کلسیم، آهن، فسفر، روی، پتاسیم و منیزیم هستند. این را نیز بدانید که به طور کلی خواص حبوبات پس از جوانه زدن چند برابر می شود.

جوانه ماش

خواص جوانه ماش و مزیت های درمانی آن

جوانه حبوبات از جمله ماش منبع غنی از مواد مغذی و انرژی هستند. در فرایند جوانه زدن حبوبات، مواد درون دانه ها تغییر می کند، نشاسته به فروکتوز و گلوکز تبدیل می شود، پروتئین با کمک آنزیم های درون دانه هضم می شود و به پروتئین های قابل هضم و آمینو اسید شکل می گیرد و ویتامین ها، آب و مواد معدنی درون دانه افزایش می یابد. از خواص ماش در طول قرن های طولانی است که برای درمان و پیشگیری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص جوانه ماش

فواید جوانه گندم برای سلامت قلب

از جمله خواص جوانه ماش کمک به سلامت قلب است. استفاده مداوم از جوانه ماش به دلیل دارا بودن فیبر و لسیتین به کاهش کلسترول بد کمک می کند. کاهش کلسترول موجب بهبود و سلامت رگ های قلب می شود و از تنگی عروق قلب جلوگیری می کند که یکی از شایع ترین نوع بیماری های قلب است.

خواص جوانه گندم برای پوست

وجود فیتواستروژن در جوانه ماش مانند گیرنده های استروژنی پوست عمل می کند و موجب می شود تا ساخت الاستین و کولاژن موجود در ساختار پوست افزایش یابد. از این رو استفاده منظم و دائم جوانه ماش می تواند از بروز خشکی و پیری پوست جلوگیری نماید.

مزیت های ماش برای سلامت مو و ناخن

یکی دیگر از خواص جوانه ماش کمک به سلامت و شادابی مو و ناخن است. شکنندگی مو و ناخن معمولا از کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین، روی و ویتامین صورت می گیرد. جوانه ماش شامل مقادیر بالایی از این مواد مغذی می باشد که از این رو در درمان و پیشگیری مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است.

فواید جوانه ماش

درمان کم خونی

از دیگر خواص جوانه ماش برای درمان کم خونی است. جوانه ماش منبع غنی از آهن است که نقش مهم و اساسی در ساخت هموگلوبین خون دارد. همچنین جوانه ماش سرشار از ویتامین C است که موجب می شود تا جذب آهن در روده ها افزایش پیدا کنند، بنابراین از کم خونی ناشی از کمبود آهن جلوگیری می کند.

مزیت های ماش برای مشکلات یائسگی

جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه های یائسگی در زنان مانند تپش قلب و گر گرفتگی مفید و موثر می باشد که نتیجه کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه ماش در به عقب انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش مهمی دارد.

خواص دارویی جوانه ماش

  • جوانه ماش سرشار از مواد غذایی مغذی و انرژی است که به از بین بردن و بهبود علائم و نشانه های استرس، خستگی جسمی و روحی کمک می کند.
  • جوانه ماش به دلیل دارا بودن میزان زیادی از فیبر موجب بهبود عملکرد و حرکات روده می شود و علائم و اثرات یبوست را از بین می برد.
  • جوانه این دانه سرشار از لسیتین است و موجب کاهش کلسترول بد می شود در نتیجه خواص درمانی ماش به کاهش چربی کبد کمک می کند و از بروز کبد چرب پیشگیری می کند.
  • جوانه دانه ماش انرژی زایی قوی و مناسب برای بدن می باشد.

خواص دارویی جوانه ماش

خواص تغذیه ای جوانه ها نسبت به نوع جوانه متغیر است. جالب است بدانید که جوانه ماش به دلیل دارا بودن فیتوکمیکال های استروژن مانندی موسوم به ایروفلاون ها است که مصارف درمانی بسیاری دارند. جوانه ماش بر خلاف دیگر سبزیجات که هر چه بیشتر رسیده می شوند خواص تغذیه ای آن ها کاهش می یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می کنند. در این مقاله با خواص جوانه ماش و مزیت های دارویی و درمانی آن آشنا شدید که امیدواریم موجب افزایش استفاده و بهره مندی شما از خواص این دانه پرفایده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…