خواص کشمش

کشمش انگور خشک شده است که با گذاشتن در مقابل نور خورشید به دست می آید. کشمش جزء تنقلات بسیار مفید است که بسته به نوع انگور انواع مختلف آن تهیه می شود. کشمش سرشار از کلسیم، پتاسیم، آهن و انواع ویتامین ها می باشد. کشمش همانند دیگر خشکبارها در تمام فصل های سال یافت می شود. از مهمترین خواص کشمش پیشگیری از سرطان کولون و همچنین کنترل قند خون می باشد که این خاصیت ها به دلیل غنی بودن فیبر موجود در کشمش می باشد.

از دیگر محصولات انگور مویز می باشد که مانند کشمش تولید می شود. کشمش برای تسکین و درمان انواع بیماری ها مانند کم خونی، یبوست، تب، اختلال عملکرد جنسی و اسیدوز مفید است. همچنین به دلیل کالری کمی که دارد مصرف آن به افراد چاق توصیه می شود. از دیگر خواص دارویی کشمش کمک به سلامت چشم، استحکام استخوان ها و مراقبت از دندان می باشد. اگرچه کشمش از انگور تهیه می شود اما خواص آن با خواص انگور دارای تفاوت های نسبتا فراوانی است.

فواید کشمش

بررسی خواص کشمش و مزیت های دارویی و درمانی آن

کشمش به طور گسترده ای در پخت و پز انواع غذاها با فرنگ های مختلف در سراسر جهان مصرف می شود. همچنین به عنوان یک نیرو بخش سالم به بدن و مکمل های غذایی با انرژی بالا برای افراد کوهنورد و ورزشکاران توصیه می شود. کشمش به عنوان یک عضو سالم از دسته میوه های خشک با خواص فوق العاده شناخته شده است.

خواص کشمش

پیشگیری از سرطان

کشمش دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها می باشد. آنتی اکسیدان ها به مقابله با رادیکال های آزاد که در سراسر بدن شناور هستند می پردازد و موجب پاک سازی سلول و سیستم ایمنی بدن می شود. رادیکال های آزاد یکی از مهمترین عواملی هستند که منجر به افزایش و رشد سلول های سرطانی در بدن می شوند. بنابراین با گنجاندن کشمش در رژیم غذایی خود که موجب افزایش سطح آنتی اکسیدان های قدرتمند در بدن می شود، بدن خود را در مقابله با ابتلا به سرطان ایمن سازید.

درمان کم خونی

از جمله فواید و خواص کشمش کمک به درمان کم خونی است. کشمش حاوی میزان فراوانی از آهن است که به طور مستقیم به ردمان کم خونی کمک می کند. همچنین کشمش به دلیل غنی بودن از ویتامین B موجب افزایش گلبول های خون در بدن می شود. علاوه بر این میزان بالای مس در کشمش به تشکیل سلول های قرمز خون کمک می کند.

سلامت و استحکام استخوان

کلسیم و پتاسیم که عناصر اصلی تشکیل و استحکام استخوان ها هستند، در کشمش به وفور یافت می شود. علاوه بر این کشمش دارای میزان زیادی از بور است. بور برای تشکیل استخوان و جذب کلسیم حیاتی است، همچنین وجود بور در کشمش برای جلوگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی در زنان مفید است. سلامت و استحکام استخوان ها نیز از جمله خواص کشمش می باشد.

خواص دارویی کشمش

دیگر خواص دارویی کشمش

  1. به دلیل انرژی زیاد، چربی و سدیم کم برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند بسیار مفید است.
  2. فیبر موجود در کشمش باعث جلوگیری از سرطان کولون و رشد بی رویه سلول ها می شود.
  3. خواص دارویی کشمش موجب کنترل سطح قند خون می شود و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.
  4. به دلیل شیرینی که دارد نه تنها موجب آسیب به دندان ها نمی شود، بلکه از فساد دندان ها جلوگیری می کند و برای سلامت لثه و دندان بسیار مفید است.
  5. کشمش به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و سرشار از فیبر، یک نوع ماده انرژی زا محسوب می شود.
  6. آنتی اکسیدان موجود در کشمش از پیری و بیماری های مربوط به آن پیشگیری می کند.
  7. فواید کشمش موجب کاهش کلسترول بد خون می شود، در نتیجه ابتلا به بیماری ها قلبی را کاهش می دهد.
  8. مصرف کشمش موجب کاهش استرس و اضطراب در فرد می شود.
  9. مصرف کشمش موجب خوشبو شدن دهان می شود.
  10.  منبع عالی از ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.
  11. برای سلامت و استحکام استخوان ها بسیار مفید است. همچنین از پوکی استخوان به ویژه در زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.
  12. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد از تخریب سلولی جلوگیری می کند.
  13. موجب تنظیم و عملکرد صحیح رگ ها بدن می شود.
  14. کشمش مانند میوه هویج به سلامت چشم و بینایی بسیار کمک می کند.
  15. سستی و همچنین غضب را نابود می سازد.
  16. مصرف کشمش به طور منظم موجب تقویت و آرام شدن اعصاب می شود.
  17. گرفتگی عضلات یا اسپاسم را کم می کند.
  18. از مهمترین خواص کشمش کمک به بهبود و درمان مشکلات معده و یبوست می باشد.
  19. سرشار از آهن است از این رو برای درمان درمان کم خونی بسیار مناسب است.

خواص درمانی کشمش

کشمش به دلیل طعم خوبی که دارد از تنقلات محبوب کودکان و بزرگسالان است. کشمش دارای خواص دارویی و درمانی فوق العاده ای برای درمان انواع بیماری ها دارد. در این مقاله با خواص کشمش و فواید و مزیت های بی شمار آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در زمینه فواید و مزیت های انواع میوه ها به بخش خواص میوه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …