مهمترین خواص نارنج عبارتند از: ضد اسپاسم، تسکین دهنده و آرام بخش، کاهش کلسترول بد، کمک به هضم راحت و مفید برای قلب و عروق هستند. این میوه پر خاصیت به عنوان یک ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ در بدن عمل می کند. همچنین از دیگر خواص دارویی نارنج که محققان در این زمینه دریافته اند کمک به کاهش وزن می باشد.

با توجه به بررسی هایی که توسط دانشمندان بر روی نارنج صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که مصرف نارنج از بروز سرطان پوست، پستان و روده بزرگ جلوگیری می کند. این میوه به عنوان یک ماده ضد عفونی شناخته شده است و در ترکیه از آن در تسکین و آرام بخشیدن و درمان اسکوربوت استفاده می شود. همچنین فواید نارنج به عنوان یک درمان موثر برای بیماری های قارچی پوست شناخته شده است. و نیز از شربت نارنج برای سوزش سر دل استفاده می شود.

خواص درمانی نارنج

بررسی خواص نارنج و فواید دارویی این میوه پر خاصیت

درخت بهار نارنج به ارتفاع 10 متر رشد می کند. برگ این میوه سبز تیره و شکوفه های نارنج سفید و معطر هستند. طعم و مزه نارنج ترش است و به عنوان چاشنی در کنار برخی از غذاها مصرف می شود. در طب عامیانه چینی به عنوان یک داروی مقوی ضد نفخ در درمان سوء هاضمه، برای درمان مشکلات رحم و مقعد و همچنین درمانی موثر برای اسهال و خون در مدفوع شناخته شده است. از آب نارنج به طور گسترده به عنوان عطر و طعم در بسیاری از محصولات غذایی، نوشابه الکلی و غیر الکلی، لبنیات و دسر های منجمد، آب نبات، محصولات غذایی پخته شده، ژلاتین ها و پودینگ ها، محصولات گوشتی و در ادویه جات استفاده می شود. از مصرف نارنج در دوران بارداری و شیردهی اجتناب نمایید زیرا اطلاعات بالینی معتبری در مورد اثر بخشی این میوه در طول دوران بارداری و شیر دهی ثبت نشده است. در مقالات گذشته با خواص مرکبات مختلف همچون خواص پرتقال و خواص گریپ فروت آشنا شدیم در این مطلب به بررسی خواص دارویی و درمانی نارنج می پردازیم.

خواص دارویی نارنج

مزایای نارنج برای پوست

یکی از مهمترین خاصیت های نارنج قابلیت قابض آن است. این میوه پر خاصیت به تعادل ایجاد روغن روی پوست کمک می کند از این رو از بروز آکنه و جوش جلوگیری می کند. مصرف نارنج موجب می شود تا پوست احساس تعادل کند و همیشه مرطوب و شاداب بماند. از دیگر خواص نارنج برای پوست خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچ آن است که یک درمان ایده آل برای مبارزه با جوش و آکنه می باشد. خاصیت ضد باکتری به داشتن پوستی تمیز کمک می کند و از چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری می کند همچنین خاصیت ضد التهابی آن برای تسکین دادن و از بین بردن سوزش و قرمزی پوست عمل می کند.

فواید نارنج برای پوست

فواید میوه نارنج برای دستگاه گوارش

خواص نارنج برای دستگاه گوارش در طب سنتی چین به خوبی شناخته شده است. این میوه به دلیل عصاره و خواص کاهش اشتها برای کمک به کاهش وزن موثر است. نارنج و پوست آن به ناراحتی معده کمک می کنند. این میوه به درمان اسهال، یبوست، گاز روده، زخم در روده و خون در مدفوع کمک می کند. همچنین برخی از خواص دارویی نارنج برای دستگاه گوارش، قادر است به اختلالات و مشکلات کبد، کیسه صفرا، کلیه و مثانه کمک کند.

تاثیر نارنج بر سیستم عروقی

نارنج درمانی فوق العاده برای سیستم عروقی بدن و دیابت می باشد. این میوه می تواند سطح چربی در خون و قند خون را در کسانی که مشکلات چربی و قند خون دارند را پایین بیاورد. نارنج دارای خواص پاک کنندگی و تصفیه خون را دارد و به انرژی گردش خون کمک میکند. همچنین خواص نارنج برای سیستم عروقی می تواند سطح فشار خون در افرادی که فشار خون آن ها پایین است را متعادل سازد.

خواص نارنج

نارنج میوه ای ترش و لذیذ است که در کنار انواع غذاها سرو می شود. این میوه علاوه بر داشتن طعمی لذیذ دارای خواص و فواید بسیار متنوعی برای سلامت بدن دارد. در این مقاله با مهم ترین برترین خواص نارنج و فایده های دارویی این میوه پرخاصیت آشنا شدید. اگر می خواهید از فواید و خواص دارویی و درمانی میوه های دیگر برای سلامت و زیبایی بدن مطلع شوید، قسمت خواص میوه جات را کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …