خواص لیمو ترش

لیمو ترش متعلق به گروه مرکبات است. لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C باعث افزایش زیبایی و جوانی پوست می شود. درمان عفونت گلو، رودل (سوء هاضمه) یبوست، مشکلات دندانی و تب، خون ریزی داخلی، روماتیسم، سوختگی، چاقی، اختلالات تنفسی و فشار خون بالا و همچنین برای مراقبت از پوست و مو از جمله خواص لیمو ترش هستند. لیمو ترش برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، پاک سازی معده و یک تسویه کننده قوی خون است.

بسیاری از افراد از لیمو ترش به عنوان یک عامل پاک کننده لکه های لباس استفاده می نمایند. و همچنین از عطر و بوی لیمو ترش نیز برای دفع حشرات استفاده می شود. نوشیدن آب لیمو ترش با روغن زیتون به خلاص شدن از شر سنگ صفرا کمک فراوانی می کند.

فواید لیمو ترش

خواص لیمو ترش چیست؟

مهمترین مواد مغذی و ارزشمند لیمو ترش عبارتند از ویتامین C، ویتامین B6 ، ویتامین A، ویتامین E، اسید فولیک، تیامین، نیاسین، ریبو فلاوین، اسید پانتوتنیک، مس، کلسیوم، آهن، منیزیم، روی، فسفر و پروتئین هستند. لیمو ترش حاوی فلاونوئید است که این خاصیت باعث کاهش ابتلا به سرطان می شود. این امر برای جلوگیری از دیابت، یبوست، فشار خون بالا، تب، سوء هاضمه و بسیاری از مشکلات دیگر و همچنین بهبود پوست، مو و دندان نیز موثر است. یکی از مزایای عمده لیمو ترش، نوشیدن آب آن است که برای از دست دادن سریع تر وزن، یک درمان خوب و کامل به شمار می آید. طبق مطالعات انجام شده در انجمن های علمی، لیموناد یا آب لیمو می تواند از بروز سنگ کلیه یا تشکیل سیترات ادرار، جلوگیری نماید.

خواص لیمو ترش

لیمو ترش برای درمان سوء هاضمه و یبوست

لیمو ترش برای درمان مشکلات مربوط به رودل (وء هاضمه) و یبوست موثر است. اضافه کردن چند قطره آبلیمو ترش به غذا، به هضم آن غذا کمک فراوانی می کند. لیمو ترش به عنوان یک تصفیه کننده و پاک کننده خون، عمل می کند. هنگامی که نهار و یا شام سنگین می خورید برای هضم غذا بهتر است مقداری آب لیمو میل نمایید.

خواص لیمو ترش برای یبوست

درمان تب با لیموترش

خواص دارویی لیمو ترش برای کسانی که از بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و یا تب رنج می برند، مفید است. لیموترش به کاهش تب و افزایش تنفس کمک فراوانی می کند.

کاهش تب با لیمو ترش

استفاده از لیمو ترش برای مراقبت از دندان

از دیگر خواص لیمو ترش مراقبت از دندان و لثه است. آب لیمو ترش تسکین دهنده قوی برای دندان درد است. ماساژ آب لیمو ترش بر روی لثه، از خون ریزی لثه جلوگیری می کند و همچنین می تواند بوی بدن دهان را که ممکن است از بیماری های مختلف لثه شکل گرفته باشد را از بین ببرد. علاوه بر این، می توانید برای پاک سازی دندان از لیمو ترش استفاده کنید. تهیه کردن خمیر دندانی که حاوی لیمو ترش است یا اضافه کردن قطره ای آب لیمو ترش بر روی خمیر دندان، کمک فراوانی به پاک سازی دندان ها می کند. برخی از افراد نیز برای تمیزی دندان های خود، از پوست لیمو ترش و مالیدن آن روی دندان، استفاده می کنند. به دلیل اسیدی بودن لیمو ترش، اگر احساس سوزش در دهان کردید سریع دهان و لثه را با آب بشویید.

لیمو ترش برای دندان

مراقبت از مو با استفاده از لیمو ترش

لیمو ترش برای درمان مشکلات مو و مراقبت مو بسیار موثر است. کشیدن آب لیمو ترش به پوست سر و موها، می تواند مشکلاتی مانند شوره سر، ریزش مو و دیگر مشکلات مربوط به مو و پوست سر را درمان کند. تماس مستقیم آب لیمو ترش با مو، به مو درخشش فوق العاده ای می بخشد.

لیمو ترش برای مو

لیمو ترش برای مراقبت از پوست

آب لیمو ترش، یک داروی ضد عفونی کننده طبیعی است و همچنین می تواند مشکلات مربوط به پوست را درمان کند. برای کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی، درد نیش زنبور عسل و دردهای خفیف پوستی دیگر، می توانید از آب لیمو ترش استفاده کنید و همچنین برای درمان آکنه و اگزما نیز بسیار مفید است. لیمو ترش به صورت یک درمان ضد پیری عمل می کند و می توانید چین و چروک و جوش های سر سیاه را از پوست حذف کند. نوشیدن مخلوط آب لیمو با عسل و آب، پوستی درخشان و سالم را به ارمغان خواهد بخشید. همچنین میتوانید برای سلامت پوست خود از صابون لیمو ترش استفاده کنید. همچنین استفاده مکرر از آب لیمو ترش بر روی زخم ها و سوختگی های قدیمی، می تواند به محو شدن زخم ها کمک کند و  یک عامل خنک کننده بسیار قوی برای سوزش پوست است که یکی از مهمترین خواص لیمو ترش به شمار می رود.
خواص لیمو ترش برای پوست

لیمو تراش برای جلوگیری از خون ریزی های داخلی

لیمو ترش به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی، می تواند خون ریزی های داخلی را متوقف نماید. می توان آب لیمو ترش را به یک توپ کوچک پنبه آغشته کرد و آن را داخل بینی قرار داد تا از خون ریزی بینی جلوگیری شود.
خواص لیمو ترش برای جلوگیری از خون ریزی

لیمو ترش برای کاهش وزن

از دیگر خواص لیمو ترش کمک به کاهش وزن است. افراد می توانند با مخلوط آب لیمو ترش، عسل و آب ولرم و نوشیدن آن، مقداری از چربی های بدن خود را بسوزاند.
لیمو ترش برای کاهش وزن

لیمو ترش برای کمک به اختلالات تنفسی

لیمو ترش برای تسکین مشکلات تنفسی، مانند افراد مبتلا به آسم، کمک فراوانی کند. لیمو ترش به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C است، به همین دلیل به اختلالات طولانی مدت تنفسی کمک فراوانی می کند.

درمان بیماری وبا با لیمو ترش

بیماری هایی مانند وبا و مالاریا را می توان با لیمو ترش درمان کرد. لیمو ترش به دلیل دارا بودن ویژگی تصفیه کنندگی که دارد، به درمان این بیماری ها کمک فراوانی می کند.
خواص لیمو ترش برای درمان بیماری

آرامش پا با لیمو ترش

لیمو ترش یک عامل معطر و ضد عفونی کننده است و در آرامش و تسکین پا مفید است. اضافه کردن مقداری آب لیمو به آب گرم و قرار دادن پا در این مایع، می تواند به پا تسکین و آرامش عضلانی بخشد.
آرامش دهنده پا با لیمو ترش

درمان میخچه

آبلیمو ترش می تواند توده ی ایجاد شده بر روی پوست (میخچه) را نرم و کم کم از بین ببرد. در مکان هایی که میخچه ایجاد شده، مانند کف پا و یا کف دست و یا هر نقطه دیگری، از آب لیمو برای از بین بردن سختی و همچنین نرمی آن نقطه استفاده می شود. به همین دلیل آب لیمو می تواند به بیماران سنگ صفرا کمک فراوانی کند.
لیمو ترش برای درمان میخچه

درمان عفونت گلو با لیمو ترش

از دیگر خواص لیمو ترش خاصیت ضد باکتری آن است. این میوه به دلیل خواص ضد باکتری که دارد می تواند با مشکلات مربوط به عفونت های گلو، مبارزه کند.
لیمو ترش برای گلو درد

درمان فشار خون بالا با استفاده از لیمو ترش

آب لیمو به دلیل داشتن پتاسیم، برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی بسیار مفید است. کنترل فشار خون بالا، سرگیجه و حالت تهوع و فراهم کردن آرامش برای ذهن و بدن از دیگر خواص لیمو ترش است زیرا باعث کاهش استرس و افسردگی نیز می شود.
 خواص لیمو ترش
لیمو ترش به دلیل داشتن مواد ضد عفونی کننده و خواص بی شماری که دارد یک داروی طبیعی به شمار می آید و بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت و درمان را برای ما آسان نموده است. خوردن نیمی از لیمو ترش در روز، کمک بسیار فراوانی به سلامت بدن می کند، نتیجه خوردن این میوه قدرتمند کوچک را در زندگی خود خواهید دید. مهم ترین خواص لیمو ترش را در این مقاله ملاحظه نمودید، برای دیدن خواص انواع میوه جات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …