خواص زیتون و فواید دارویی آن اساسا بدلیل وجود مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی در آن که شامل آهن، فیبر، مس، ویتامین E، ترکیبات فنولیک، اسید اولئیک و انواع آنتی اکسیدان ها در آن می باشد. در این مطلب سعی بر آن داریم تا بطور مفصل به خواص این میوه خوشمزه و مقوی پی ببریم.

زیتون ها میوه های کوچک هستند که روی درخت های زیتون پرورش می یابند. این میوه به گروهی از میوه ها به نام میوه های آلویی یا میوه های سنگی تعلق دارند. این میوه ها شامل انبه، گیلاس، هلو، بادام و پسته می باشند. زیتون ها حاوی مقادیر فراوان ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان های قوی هستند. پژوهش ها نشان داه اند که این میوه برای سلامت قلب مفید می باشد و خواص زیتون شامل خاصیت های پیشگیری کننده از پوکی استخوان و سرطان است. زیتون ها اغلب در سالادها و ساندویچ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 خواص زیتون

آشنایی با مهمترین خواص زیتون برای سلامت بدن

زیتون میوه ای بیضی شکل می باشد که وزن آن حدودا 3-5 گرم است. در کشورهای مدیترانه ای حدودا 90% زیتون ها برای تولید روغن زیتون مورد استفاده قرار می گیرند. در میوه زیتون مقادیر زیادی چربی وجود دارد. فراوان ترین اسید چرب موجود در زیتون اسید اولئیک است که باعث شده خواص زیتون فراوان باشد.

سلامت قلب

وقتی رادیکال های آزاد باعث اکسیده شدن کلسترول می شود، رگ های خونی آسیب دیده و چربی ها در شریان ها تولید می شوند و باعث حملات قلبی می شود. آنتی اکسیدان های مغذی در زیتون مانع از اکسیده شدن کلسترول ها می شود و به همین دلیل در پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است. زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که برای پیشگیری از تصلب شرایین و افزایش کلسترول خوب مفید است. شرکت کنندگان در یک پژوهش پس از مدتی کاهش کلسترول خون را تجربه کردند. تمام این تغییرات باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شوند. پژوهش های اخیر نشان داده اند که چربی اشباع نشده موجود در زیتون به کاهش فشار خون کمک می کند. اولئیک اسید موجود در زیتون جذب بدن می شوند و به سلول ها انتقال پیدا می کنند و همین امر سبب کاهش فشار خون می شود.

خواص دارویی زیتون

کاهش وزن

یکی دیگر از خواص زیتون همانند انگور و هندوانه وجود چربی های اشباع نشده در آن می باشد که باعث کاهش وزن می شود. مصرف روغن زیتون باعث تجزیه چربی های موجود در سلول های چرب می شود و به همین دلیل باعث کاهش چربی دور شکم و حساسیت انسولین می شود. افرادی که بیشترین مقدار زیتون را مصرف می کنند بطور کلی کالری کمتری بدست می آورند و در نهایت به ندرت دچار اضافه وزن می شوند. آزمایش خون نشان می دهد که این افراد سروتنین بیشتری در خون خود دارند این هورمونی است که باعث می شود احساس سیری کنید. عصاره معطر روغن زیتون می تواند باعث شود احساس سیری کنید و مصرف کالری را روزانه تا حدود 200 کالری کاهش می دهد.

خاصیت های دارویی زیتون

خواص زیتون در پیشگیری از سرطان

خواص زیتون که شامل خواص آنتی اکسیدان و ضد تورم می باشند این میوه را ماده ای طبیعی برای حفظ بدن در برابر انواع سرطان ها تبدیل می کند. استرس و تورم از مولفه های کلیدی ایجاد سرطان می باشند. اگر استرس و تورم سلول های بدن ما را فرا بگیرند خطر ابتلا به سرطان در بدن ما افزایش می یابد. این میوه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضد تورم را در اختیار ما قرار می دهد. زیتون های سیاه منبع غنی از ویتامین E هستند، که دارای توانایی بالقوه در خنثی سازی رادیکال های آزاد در چربی بدن است. ترکیب ویتامین E و اسید چرب اشباع نشده فرآیندهای سلولی را ایمن تر می سازند. پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از رژیم غذایی همراه با زیتون باعث می شود خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش یابد.

خواص درمانی زیتون

سلامت پوست و مو

زیتون های سیاه دارای منابع غنی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها می باشدکه باعث درخشندگی، مرطوب ماندن و حفظ سلامت مو می شود. یکی از ویتامین های مفید موجود در زیتون ویتامین E است، اگر از زیتون بطور موضعی استفاده شود و یا آن را بخورید، ویتامین E از پوست شما در برابر اشعه خورشید حفاظت کرده و بنابران خواص زیتون باعث حفظ سلامت پوست در برابر سرطان و پیری زودرس می شود. با شستن صورت خود با آب گرم و استفاده از چند قطره روی نقاط آسیب پذیر و برای مدت 15 دقیقه صبر کردن و درنهایت شستن صورت باعث می شود پوست صورت شما شفاف شود و سلامت پوست صورت شما حفظ شود. قبل از هر بار حمام رفتن می توانید صورت خود را با روغن زیتون مرطوب کنید و با ترکیب آن با زرده تخم مرغ برای موهای خود مرطوب کننده بسازید.

تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش

مصرف مداوم ویتامین E و چربی های اشباع نشده در زیتون های سیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است. این مواد مغذی با خنثی سازی رادیکال های آزاد به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. عملکرد محافظتی روغن زیتون دارای خواص درمانی برای زخم معده و ورم معده می باشد. روغن زیتون ترشح اسید صفرا و هورمون های پانکراس را فعال می سازد که بهتر از داروهای تجویز شده می باشد. مصرف آن همچنین تشکیل سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. مصرف این میوه فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرده و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود. مصرف زیتون باعث می شود تمام بخش های دستگاه گوارش شما سخت کار کند و باعث ایجاد تعادل مواد شیمیایی و میکروارگانیسم ها مورد نیاز برای حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود.

خاصیت های زیتون

خواص دارویی زیتون برای چشم

یکی از خواص زیتون وجود ویتامین A در آن می باشد که روزانه برای بدن مورد نیاز است و به همین دلیل است که برای حفظ سلامت چشم ها ضروری می باشد. باعث می شود چشم ها بهتر بین تاریکی و روشنایی تمایز قایل شود، از همین رو دید فرد را در شب بهبود می بخشد. علاوه بر این، عقیده بر این است که فواید زیتون برای پیشگیری از بیماری هایی مثل آب مروارید، گلوکوم و تاری دید و دیگر بیماری های مربوط به پیری مفید می باشد.

سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از خواص زیتون که بسیار مهم می باشد کمک به پیشگیری از پوکی استخوان است. پوکی استخوان با کاهش حجم و کیفیت استخوان ایجاد می شود و در نهایت ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد. میزان پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه ای نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است و همین امر سبب شده است دانشمندان فکر کنند که زیتون ممکن است برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد. برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون به پیشگیری از کاهش حجم استخوان ها کمک می کند.

خاصیت های درمانی زیتون

مضرات مصرف زیتون

با توجه به خواص دارویی زیتون و اینکه این میوه برای سلامت بسیار مفید است گاهی ممکن است با حساسیت های فصلی همراه باشد. بدلیل وجود مقادیر زیاد ترکیبات آلی موجود در زیتون و روغن زیتون مصرف زیاد آن به زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود. یکی دیگر از خواص زیتون وجود مقادیر فراوان سدیم در آن می باشد بنابراین افرادی که از فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی رنج می برند بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید و جایگزین مناسبی برای زیتون پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …