مزایای فراوان جوانه گندم

خواص جوانه گندم شامل تقویت سیستم ایمنی بدن و اقدامات پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان می باشد. جوانه گندم دارای ویژگی های ضد پیری است و می تواند بر تقویت ذهن، رشد ماهیچه ها، استقامت و سرعت بهبود زخم ها تاثیر بگذارد. مواد مغذی موجود در جوانه گندم به هضم غذا کمک می کند و همچنین از آسیب به شریان ها پیشگیری کرده و باعث کاهش وزن می شود.

جوانه گندم منبع غنی از انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات می باشد و به روش های مختلف با سیستم داخلی بدن واکنش پیدا می کنند. یکی از خواص جوانه گندم که همه را شگفت زده می کند این است که ویتامین های مهم و مورد نیاز روزانه برای بدن مثل فولات، ویتامین E,B به مقدار فراوان در جوانه گندم یافت می شوند. همچنین حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مثل پتاسیم، آهن، روی، کلسیم، فسفر و سلنیوم می باشد. جوانه گندم همچنین دارای اسیدهای امگا 3 می باشند.

خاصیت های دارویی جوانه گندم

خواص جوانه گندم را بهتر بشناسید

اکثر افراد جوانه گندم را به وعده های غذایی خود اضافه می کنند تا بتوانند از تمام فواید سلامتی آن استفاده کنند. جوانه گندم دارای مواد مغذی بیشماری می باشد و به همین دلیل است که اکثر ما ترجیح می دهیم این ماده غذایی را به وعده های خود اضافه می کنیم. در این مطلب تمام خواص جوانه گندم و فواید سلامتی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید

سلامت سیستم ایمنی بدن

با افزودن جوانه گندم به وعده های غذایی می توانید بطور مثبت سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا از بدن شما در برابر انواع بیماری ها و شرایطی مثل ناراحتی های قلبی و سرطان حفاظت کند. پروتئین موجود در جوانه گندم بطور موثر فعالیت آنتی اکسیدان ها را در سیستم ایمنی بدن شما افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد و دیگر ارگانیسم هایی که باعث ایجاد بیماری در بدن می شوند را شناسایی کرده و از بین می برد. جوانه گندم بطور طبیعی حاوی مقادیر زیادی از این پروتئین می باشد که آنتی اکسیدان ها را در بدن شما تحریک می کنند.

خواص جوانه گندم

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

پژوهش ها نشان داده است که یکی از مهمترین خواص جوانه گندم کاهش عوامل همراه با بیماری های قلبی عروقی می باشد که می تواند سلامت سیستم قلبی عروقی را افزایش دهد. کلسترول بد باعث ایجاد تورم در شریان ها و رگ ها می شود که نشانه رایج حملات قلبی و سکته می باشد. افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی باعث افزایش مقدار فیبر لبنی می شود که از لحاظ علمی با کاهش بیماری های قلبی در ارتباط می باشد. حضور ماده ای در جوانه گندم باعث کاهش سطوح کلسترول می شود که به همین دلیل خطر سکته و دیگر بیماری های مضر را کاهش می دهد. سطوح بالای چربی های امگا 3 در جوانه گندم تاثیرات منفی اسید امگا 6 را حذف می کند و علاوه بر این باعث حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی شما می شود.

پیشگیری از سرطان

افزودن جوانه گندم یا انواع مختلف عصاره های جوانه گندم به رژیم غذایی می تواند به کاهش عوامل همراه با انواع سرطان ها کمک کند. یکی دیگر از خواص جوانه گندم مثل جو این است که سوخت و ساز گلوکز را در سطح معینی متوقف می سازد و از ظهور انواع مختلف کینازها که ممکن است باعث تحریک فعالیت های سرطانی در سلول ها شود پیشگیری می کند. تاثیرات جوانه های گندم در پیشگیری از انواع سرطان ها فوق العاده می باشد.

خاصیت های درمانی جوانه گندم

فواید جوانه گندم برای پوست و مو

از جمله خواص جوانه گندم همانند سبوس گندم و سبوس برنج وجود منبع غنی و سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها می باشد که می تواند تاثیر قابل توجهی بر عوامل موثر بر پیری مثل پوست و مو دارد. یک مکمل لبنی است، جوانه گندم روشی طبیعی برای بدست آوردن این مزایا است اما برخی از افراد از این دانه برای مقاصد آرایشی نیز استفاده می کنند، یا آن را با دیگر مواد آرایشی ترکیب می کنند. جوانه گندم سرشار از ویتامین E می باشد و مزایای زیادی برای سلامت افراد دارد. اگر بطور مداوم خورده شود، پروتئین و ویتامین های موجود در آن می توانند بطور مثبت بر آفتاب سوختگی، پیسی، اگزما، چین و چروک صورت . کاهش ریزش مو تاثیر بگذارد.

خاصیت های جوانه گندم

در دوران حاملگی

از مهمترین خواص جاونه گندم این است که سرشار از اسید فولیک می باشد، این ماده برای زنان حامله ضروری می باشد. زنانی که سطح متعادلی از فولات در بدن خود دارند تا حد زیادی خطر تولد نوزاد با نقص سیستم عصبی و دیگر اختلالات در آن ها کاهش می یابد. افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی زنان حامله بسیار موثر می باشد، زیرا می توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را در طول روز دریافت کنند.

خواص درمانی جوانه گندم

دیابت

حضور مقدار زیاد اسید فولیک در جوانه گندم باعث شده است تا تاثیرات ثانویه بر افرادی که در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند داشته باشد. اسید فولیک با یکی از ترکیبات موجود در بدن به نام هموسیستئین رابطه معکوس دارد، این ترکیب رابطه ای نزدیک با برخی از شرایط نامطلوب مثل ناراحتی های قلبی عروقی، دیابت و ناراحتی قلبی دارد. از آنجا که مقدار زیادی اسید فولیک در جوانه گندم وجود دارد، اگر بطور طبیعی این ماده دانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، سطوح هموسیتئین در بدن شما کاهش یافته و در نتیجه خطر این بیماری ها نیز برای شما کاهش می یابد.

پیشگیری از یبوست

همانطور که گفتیم خواص جوانه گندم همانند خواص ذرت دارای وجود مقادیر فراوان فیبر طبیعی در آن می باشد، که برای حفظ عملکرد و حرکات شکمی بسیار ضروری می باشد بنابراین به درمان یبوست کمک می کند. اما خوردن زیاد این دانه نیز ممکن است باعث ایجاد اسهال خونی شود.

فشار خون

فشار خون عامل خطرناکی برای بیماری های قلبی می باشد. یک رژیم غذایی غنی از مواد معدنی مثل پتاسیم با کاهش تاثیرات سدیم فشار خون را بهبود می بخشد. خوردن 4700 میلی گرم پتاسیم در روز برای کنترل فشار خون لازم و ضروری می باشد. و از آنجا که یکی از خاصیت های جوانه گندم این است که سرشار از پتاسیم می باشد خوردن روزانه آن نیاز شما به پتاسیم را رفع می کند.

خواص دارویی جوانه گندم

همانطور که گفتیم خواص جوانه گندم بسیار زیاد می باشد. اما لازم است توجه کنید که خوردن مقدار زیاد آن نیز ممکن است عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد پس بهتر است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…