فقط شنیدن اسم این میوه آبدار یا دیدن آن در فروشگاه ها باعث می شود آب از دهانمان جاری شود. این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که باعث می شود مزایای و فواید سلامتی فراوانی داشته باشد. در ادامه خواص گریپ فروت میوه خوشمزه و پر خاصیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گریپ فروت دارای رنگ های مختلفی است از سفید یا زرد گرفته تا صورتی و قرمز و طعم آن نیز متفاوت می باشد برخی از ان ها شیرین و برخی دیگر تلخ می باشند. این میوه در طول سال در دسترس خواهد بود. اما گونه هایی از آن که در تگزاش و فلوریدا رشد می کنند در ماه های نوامبر و ژوئن وجود دارند. گفته می شود فلوریدا یکی از بزرگترین مناطق تولید کننده گریپ فروت می باشد. این میوه دارای کالری کم و منبع غنی از مواد غذایی و منبع عالی از ویتامین A,C است. این میوه دارای خواص غیر منتظره ای می باشد که در ادامه به بررسی فواید و خواص گریپ فروت می پردازیم.

   خواص دارویی گریپ فروت

خواص گریپ فروت و فواید بی نظیر آن

گریپ فروت پوست را سالم و شفاف نگاه می داردو خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد و حتی ممکن است در کاهش وزن به عنوان ماده غذایی سالم موثر باشد. اگرچه این میوه دارای خواص و فواید درمانی فراوان می باشد اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد و با برخی از میوه ها نباید مصرف گردد. مصرف غذاهای گیاهی مثل گریپ فروت خطر چاقی، دیابت، ناراحتی های قلبی را کاهش داده و انرژی بدن را به طور کلی افزایش می دهد.  تا پایان مطلب با بررسی خواص گریپ فروت میوه آبدار و خوشمزه همراه ما باشید.

خواص گریپ فروت

کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

نارنجنین موجود در گریپ فروت که باعث می شود مزه این میوه تلخ شود از شکل گیری کیست های کلیه پیشگیری می کند. تاثیرات آنتی اکسیدان و ضد تورم نه تنها از شکل گیری کیست های کلیه پیشگیری می کند بلکه ورم در کلیه را که بدلیل وجود مایعات در کلیه ایجاد شده است را کاهش می دهد. نوشیدن روزانه بیش از یک لیتر آب گریپ فروت مانع تشکیل کیست های کلیه می شود.

فواید درمانی گریپ فروت

درمان ناراحتی های لثه با استفاده از گریپ فروت

از جمله خواص درمانی گریپ فروت مبارزه با ناراحتی های لثه است. خوردن دو عدد گریپ فروت در روز از آسیب های ایجاد شده توسط ناراحتی های لثه پیشگیری می کند. مصرف روزانه گریپ فروت خونریزی لثه را برای افرادی که مبتلا به ناراحتی های لثه هستند را کاهش می دهد و همچنین سطوح ویتامین C را افزایش می دهد که لثه ها را بهبود می بخشد. ویتامین C برای سلامت لثه ها ضروری است و در باقی ماندن دندان ها به طور محکم در مکان خود موثر می باشد.

فواید گریپ فروت برای پیشگیری از سرطان

ویتامین C موجود د گریپ فروت خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. گریپ فروت در اصلاح DNA افراد مبتلا به سرطان پروستات موثر می باشد. ویتامین C موجود در این میوه همچنین خطر ابتلا به سرطان های شکمی، روده بزرگ، مثانه، سینه و مری را کاهش می دهد.

کاهش استرس

از دیگر خاصیت های گریپ فروت می توان به کاهش قابل توجه استرس اشاره کرد. شما برای استفاده از فواید گریپ فروت قطعا نباید آن را بخورید بهتر است بدانید بوی سیتروس موجود در این میوه سطوح استرس، نگرانی و افسردگی را کاهش می دهد.

خواص درمانی گرپی فروت

فشار خون و ناراحتی های قلبی

از جمله میوه هایی که برای قلب مفید می باشند آلبالو و گریپ فروت می باشند. ترکیبات مواد مغذی قوی فیبر، پتاسیم، لیکوپن، ویتامین C و کولین موجود در گریپ فروت به حفظ سلامت قلب کمک می کند. یک رژیم غذایی همراه با گریپ فروت قرمز تازه بر سطح چربی خون و تری گلیسرید تاثیر مثبت دارد. افزودن گریپ فروت قرمز تازه به وعده های غذایی برای افراد مبتلا به تصلب شرایین که می خواهند چربی خون و تری گلیسرید موجود در خون را کاهش دهند مفید می باشد. افزایش مصرف پتاسیم برای کاهش فشار خون نیز به دلیل تاثیرات قوی بر خون داخل شاهرگ مهم می باشد.

فواید مهم گریپ فروت

خواص گریپ فروت برای حفظ سلامت پوست

این میوه همانند شلیل برای حفظ سلامت پوست مفید می باشد. وقتی ویتامین C بطور طبیعی مصرف می گردد به حفظ پوست در برابر نور خورشید و آلاینده ها کمک می کند. از دیگر خواص گریپ فروت برای پوست می توان به کاهش چین و چروک پوست و بهبود بافت پوست اشاره کرد. ویتامین C در شکل گیری کلوژن نقشی حیاتی ایفا می کند که وظیفه اصلی آن حفاظت پوست می باشد. ویتامین A موجود در گریپ فروت نیز برای حفظ سلامت پوست مفید می باشد.

خواص گریپ فروت پیشگیری از آسم

افرادی که مقدار زیادی مواد مغذی مصرف می کنند کمتر به آسم مبتلا می شوند. یکی از این مواد مغذی ویتامین C است که در میوه ها و سبزی های زیادی از جمله گریپ فروت یافت می شوند.

مصرف گریپ فروت در بارداری و شیردهی

مصرف این میوه همانند هندوانه فشار خون بارداری را کاهش می دهد و از زایمان زودرس جلوگیری می کند. ویتامین C و انتی اکسیدان ها موجود در گریپ فروت برای مادر و جنین مفید است. خانم های باردار می توانند در هفته 3 بار ان را مصرف کنند. برای پیشگیری از افت فشار خون در بارداری بهتر است آب ان را با با عسل و شیره خرما مخلوط نموده و مصرف نمایند. در دوران شیردهی نیز مصرف به مقدار ایده آل از این میوه مشکلی ایجاد نمی کند.

خاصیت های گریپ فروت

خطرات احتمالی و مضرات گریپ فروت

اگر داروهایی مثل داروهای استاتین، مسدود کننده های کانال کلسیم و داروهای روان پریشی استفاده می کنید نباید گریپ فروت بخورید زیرا این دارو با آنزیم ها ترکیب می شود و باعث می شود دارو سریعتر و آسان تر به جریان خون انتقال یابد که سطوح بالای آن می تواند خطرناک باشد. اگر سابقه ناراحتی کلیه دارید با احتیاط آن را مصرف کنید پتاسیم خیلی زیاد برای کلیه می تواند مضر باشد. افراد مبتلا به رفلاکس معده اگر مقدار زیادی غذاهای اسیدی مثل میوه های ستروس دار استفاده کنند ممکن است دچار سوزش و ترش کردن معده شوند.

بهره مندی از خواص گریپ فروت می تواند شما را با سلامتی طبیعی در مقابله با بیماری هایی که پیش تر گفتیم یاری نماید در نتیجه پیشنهاد می کنیم در صورت دسترس بودن این میوه حتما آن را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …