خواص بیشمار جو و خاصیت های درمانی آن

اگر شما از بیماری هایی همچون آسم، آرتروز، ضعف، مشکلات پوستی، کم خونی، چاقی، یبوست، دیابت، فشار خون، مسکلات کلیوی یا بیماری های قلبی رنج می برید وقت آن رسیده است تا از فواید سلامتی و خواص جو مطلع شوید. در این مطلب خاصیت های مهم جو را مورد بررسی قرار داده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف جو سطح قند خون را تا حدود زیادی تنظیم می کند. فواید سلامتی جو اغلب به دلیل وجود هشت آمینو اسید مهم در آن است که پروتئین کافی و مورد نیاز بدن را تامین می کند. در سال های اخیر بیماری های شایع فراوانی در سراسر دنیا وجود داشته است و دلیل آن عدم وجود مواد مغذی مهم و کافی در وعده های غذایی می باشد. یکی از مهم ترین مواد مغذی که اغلب به آن بی توجه هستیم فیبر می باشد. جو منبع غنی از فیبر محلول و نامحلول می باشد که استفاده از آن برای مدت طولانی سلامت بدن را به ارمغان می آورد. تا پایان مطلب با مطالعه خواص جو ما را همراهی نمایید.خاصیت های جو

خواص جو و فواید درمانی مهم آن

قبل از بررسی خاصیت های درمانی و خواص جو بهتر است بدایند می توانید جو را در انواع غذاها مثل سالاد، سوپ، تاس کباب و حتی جوجه، گوشت گوسفند به کار ببرید. بنابراین وجود این دانه در انواع غذاها نه تنها ارزش غذایی آن ها را بالا می برد بلکه باعث بهبود سلامتی فرد نیز می شود.

حفظ سلامت روده و روده بزرگ

جو منبع غنی از فیبر می باشد بدن شما را در برابر مواد سمی حفظ می کند. گیاه جو که سرشار از فیبر می باشد به عنوان منبع سوختی برای باکتری های مفید بدن در نظر گرفته می شود. این باکتری ها به جذب فیبر در بدن کمک می کنند و بدین طریق اسید بوتیریک که سوخت اولیه سلول های روده می باشد ایجاد می گردد. جو در حفظ سلامتی روده بزرگ بسیار موثر می باشد. علاوه بر حفظ سلامت روده، جو مقدار مدفوع را افزایش داده و شکم را تمیز نگاه می دارد. تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان روده و بواسیر را کاهش می دهد.

خواص دارویی جو

خواص جو در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

جو در پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا در زنان کمک می کند. از انجا که جو غنی از فیبر نامحلول می باشد به کاهش ترشح اسید صفرا کمک می کند و باعث کاهش تری گلیسرید می شود. گزارش شده است زنانی که جو مصرف می کنند نسبت به سایر زنان که وعده های غذایی دارای فیبر استفاده نمی کنند 17% کمتر مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شوند.

پیشگیری از پوکی استخوان

از دیگر خواص درمانی جو پیشگیری از پوکی استخوان می باشد. محتوی فسفر و مس موجود در جو سلامت کلی استخوان ها را تضمین می کند. محتوی فسفر موجود در جو به طور موثر بیماری های استخوانی و دندان را درمان می کند. اگر مبتلا به پوکی استخوان می باشید، جو می تواند داروی طبیعی برای شما باشد. آب جو 11 برابر شیر دارای محتوی کلسیم می باشد. کلسیم یکی از مولفه های کلیدی برای حفظ سلامت استخوان ها می باشد که در سویا و جو فراوان می باشد. محتوی منگنز موجود در جو به همراه ترکیبی از ویتان های B باعث حفظ سلامت کلی بدن می گردد. در موارد کمبود آهن بر اثر کم خونی و برای حفظ سلامت کلی استخوان ها به منگنز نیاز داریم.

خواص درمانی جو

حفظ سلامت سیستم ایمنی

محتوی ویتامین C موجود در جو دو برابر پرتقال می باشد. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهد. آهن میزان خون را افزایش می دهد و از بیماری کم خونی و خستگی پیشگیری می کند. باعث بهبوبد عملکرد کلیه ها و سلول های بدن می گردد. علاوه براین، محتوی مس در جو باعث تشکیل هموگلوبین و سلول های قرمز خونی می شود.

خاصیت های مختلف جو

خواص جو برای پوست

جو همانند سبوس برنج در سلامت پوست نیز موثر می باشد. جو منبع عالی برای سلنیوم می باشد که به حفظ حالت ارتجاعی پوست کمک می کند و آن را در برابر شل شدن و آسیب رادیکال های آزاد حفظ می کند. علاوه بر این می توان به خواص درمانی جو به خاطر بهره بردن از سلنیوم در عملکرد قلب، لوزالمعده و سیستم ایمنی بدن و بهبود آن ها اشاره کرد. کمبود سلنیوم در بدن خطر ابتلا به سرطان پوست، معده، پروستات، روده، شکم و سینه را افزایش می دهد.

خواص جو

کنترل سطح کلسترول خون

فیبر نامحلول که باعث تولید اسید پرویونیک می شود به حفظ سطوح پایین کلسترول خون کمک می کند. جو منبع غنی از فیبر محلول و نامحلول می باشد بدین دلیل مصرف ان توسط پزشک بخاطر محتوی چربی کم و نبود کلسترول توصیه می شود.

خواص فراوان جو برای دیابت

کنترل دیابت از دیگر خواص درمانی دانه جو

همانند تخم کتان جو نیز در درمان و پیشگیری از دیابت موثر می باشد. جو برای درمان دیابت نوع 2 موثر می باشد. اگرچه می توان از این نوع دیابت با کاهش وزن، انجام فعالیت های فیزیکی و مصرف دانه های فراوان در وعده های غذایی پیش گیری کرد. به همین دلیل غذاهایی با فیبر بالا مثل جو باید دروعده های غذایی روزانه افراد دیابتی وجود داشته باشند. جو تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم بویژه فیبر محلول بتاگلوکن را دارد که جذب گلوکز را کاهش می دهد. مردانی که فیبر محلول بتاگلوکن موجود در جو را دریافت می کنند در مقایسه با افرادی که آن را دریافت نمی کنند سطوح پایین تری از گلوکز و انسولین دارند.

پیشگیری از حملات قلبی و سرطان ها

جو حاوی نوع معینی از مواد غذایی که به گیاه لیگنان مشهور می باشد است. توسط فلور در شکم به بدن پستانداران منتقل می شود. یکی از این لیگنان ها که آنترولاکتون می باشد از ابتلا به سرطان سینه و دیگر سرطان های هورمونی و هم چنین ناراحتی های قلبی پیشگیری می کند.

خواص و فواید مهم جو در پیشگیری از تصلب شرایین

تصلب شرایین اختلالی است که در آن دیواره شریان ها ب دلیل تجمع و رسوب چربی ها مثل کلسترول ضخیم می شود. جو حاوی نیاسین می باشد که سطوح کلی کلسترول و لیپوپروتئین را کاهش می دهد و خطر ابتلا به اختلالات قلبی_عروقی را کاهش می دهد. به زنان یائسه که فشار خون بالا، کلسترول بالا یا اختلالات قلبی عروقی دارند توصیه می شود تا حداقل شش بار در هفته جو مصرف کنند.

جو حاوی گلوتن می باشد و بنابراین بهتر است افراد مبتلا به سلیاک از مصرف آن خودداری کنند. افزایش مصرف فیبر بدون مصرف مایعات کافی ممکن است به ابتلا به یوبست منجر شود.

امیدواریم با تحلیل خواص جو توانسته باشیم به شما در میزان مصرف این ماده غذایی با ارزش کمک کنیم. استفاده از دانه های جو فایده ها و البته مزیت های درمانی فراوانی دارد در نتیجه مصرف آن را آغاز و یا ادامه دهید و استفاده از آن را به دیگران نیز توصیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…