بررسی خواص تخمه آفتابگردان و فواید درمانی آن

تخمه آفتابگردان یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای بدن می باشد که سرشار از فسفر و منگنز و پتاسیم و آهن و منیزیوم است. تخمه آفتابگردان هم چنین سرشار از ویتامین هایی نظیر ویتامین E و ویتامین B می باشد. در ادامه این مطلب برخی از خواص تخمه آفتابگردان را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

تخمه آفتابگردان یکی از انواع تخمه های پرطرفدار و خوشمزه است که جزء گیاهان بومی شمال آمریکا محسوب می شود. تخمه آفتابگردان با وجود اندازه کوچک خود یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و روغن های ضروری برای بدن است. در این مطلب با خاصیت های تخمه آفتابگردان آشنا خواهید شد.

خواص دارویی و درمانی تخم آفتابگردان

بررسی خواص تخمه آفتابگردان

مغر تخمه آفتابگردان همانند مغز دانه های گردو و پسته و … دارای خواص و فواید بیشماری است و هم چنین از این گیاه برای استخراج روغن های خوراکی نیز استفاده می شود. در ادامه این مطالب خواص مفید تخمه آفتابگردان را بررسی کرده ایم.

خواص دارویی تخمه آفتابگردان

تخمه گل آفتابگردان یکی از انواع دانه هایی است که برای درمان بیماری های متعدد مفید است در ادامه این بخش شما را با انواع خواص دارویی تخمه آفتابگردان آشنا می سازیم.

بررسی خواص دارویی تخمه آفتابگردان

درمان مشکلات قلبی و عروقی با تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یک منبع عالی از ویتامین E است و هم چنین آنتی اکسیدان حل کننده چربی است. ویتامین E خطر مرگ زود رس در بیماران قلبی و عروقی را کاهش می دهد و هم چنین این ویتامین در طول بدن حرکت می کند و رادیکال های آزاد در بدن را که حاوی چربی هستند و به کلسترول و سلول های مغز آسیب می رسانند را خنثی می کند. افرادی که روزانه در رژیم غذایی خود از ویتامین E استفاده می کنند خطر مبتلا شدن آن ها به سکته قلبی نیز کاهش می یابد.
و هم چنین ویتامین E خاصیت ضد التهاب دارد و علائم آسم و آرتروز و رماتیسم های استخوانی را کاهش می دهد. ویتامین E  موجود در تخمه آفتابگردان ابتلا به سرطان روده و پیشرفت بیماری دیابت را کاهش می دهد و هم چنین تخمه آفتابگردان مانند تخم کتان علائم گرگرفتگی در زنان یائسه را کمتر می کند.

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست

تخمه آفتابگردان از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش به خوبی محافظت می کند ولی بهتر است که از تخم بو داده این گیاه را زیاد استفاده نکنید زیرا مصرف زیاد آن باعث زدن جوش در پوست می شود. از دیگر خاصیت های تخمه آفتابگردان برای پوست محافظت از ایجاد زخم و چین و چروک بر روی پوست صورت است و نیز این دانه مغذی با بیماری هایی نظیر آکنه به خوبی مقابله می کند.

فواید و خواص بیشمار تخمه آفتابگردان برای پوست و زیبایی

فواید تخمه آفتابگردان برای درمان اسهال و یبوست

تخمه آفتابگردان یک منبع غنی از فیبر است و اگر شما مبتلا به یبوست هستید بهتر است که از تخمه آفتاب گردان برای درمان بیماری خود استفاده نمایید. می توانید برای درمان یبوست مقداری تخمه آفتابگردان را بکوبید و له کنید سپس آن را با آب مخلوط کنید و از صافی عبور دهید و به مدت 2 هفته این ماده گیاهی دارویی را استفاده نمایید.
تخمه آفتابگردان اسهال خونی را هم درمان می کند می توانید مقداری تخم آفتابگردان را در آب بریزید و به مدت 60 دقیقه آن را بپزید سپس تخمه آفتابگردان پخته شده را همراه با نبات و یا قند میل کنید.

تخمه آفتابگردان یک ماده بسیار قوی برای پیشگیری از سرطان

ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان بدن را در برابر رادیکال های آزاد به خوبی محافظت می کند و مانع از مبتلا شدن بدن به سرطان روده بزرگ می شود. هم چنین سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان بدن شما را از مبتلا شدن به سرطان محافظت می کند و این دانه مفید و مغذی خطر ابتلا به سرطان خون و پروستات و کولون را کاهش می دهد.

فواید تخم آفتابگردان برای کاهش کلسترول

تخمه آفتابگردان دارای فیتواسترول است و فیتواسترول ماده ای است ساختار آن شبیه به کلسترول است وقتی این ماده غذایی در رژیم غذایی شما به اندازه کافی باشد کلسترول را کاهش می دهد و هم چنین خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می دهد.

خواص درمانی و دارویی تخمه آفتابگردان

فواید منزیم موجود در تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار قابل توجهی منیزم است و منزیم موجود در این دانه فشار خون و سر دردهای میگرنی و احتمال سکته قلبی را کاهش می دهد. منیزم هم چنین برای سلامت استخوان های بدن و ایجاد انرژی در بدن ضروری است بنابراین بهتر است که شما این ماده غذایی را به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید.

خواص تخمه آفتابگردان برای زنان باردار

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین و منیزیوم و سلنیوم و آنتی اکسیدان و پروتئین و روی است بنابراین یکی از سالم ترین مواد غذایی برای استفاده در دوران بارداری محسوب می شود هم چنین مقدار فولیک اسید این ماده غذایی از مقدار فولیک اسید اسفناج هم بیشتر است پس بهتر است که خوردن این ماده غذایی و بهره گرفتن از خواص تخمه آفتابگردان در دوران بارداری خود فراموش نکنید.

خواص تخمه آفتابگردان برای زنان باردار

فسفر و مواد معدنی موجود در این دانه به رشد استخوان های جنین کمک می کند و پتاسیم موجود در این دانه سطح سدیم موجود در بدن را تنظیم می کند و خطر ابتلا به بیماری فشار خون را در زن باردار کاهش می دهد. ترکیبات مفید شیمیایی موجود در این دانه سیستم ایمنی بدن را مقاوم تر می کند و همین امر توانایی زنان باردار را برای رشد جنین بیشتر می کند. توجه داشته باشید که از مصرف تخمه آفتابگردان کهنه و شور در این دوران باید خودداری کنید.

مضرات استفاده زیاد تخمه آفتابگردان

هر ماده غذایی با توجه به داشتن خواص فراوان اگر بیش از حد استفاده شود برای بدن مضراتی را بوجود می آورد که در ادامه این مبحث برخی از مضرات استفاده زیاد تخمه آفتابگردان را در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم.

بررسی مضرات و خواص تخمه آفتابگردان

  1. مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان ممکن است در برخی از افراد باعث آلرژی و حساسیت شود پس بهتر است که این ماده غذایی را به اندازه مناسب در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
  2. این ماده غذایی دارای چربی و کالری بالایی است بنابراین بهتر است که افراد چاق از استفاده بیش از حد تخمه آفتابگردان خودداری نمایند زیرا چربی و کالری بالای موجود در این ماده غذایی اضافه وزن را بیشتر می کند.
  3. بهتر است که تخمه آفتابگردان را به صورت بو نداده استفاده نمایید.
  4. مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان مقدار تری گلیسرید را بالا می برد.
  5. تخمه آفتابگردان را بعد از وعده های اصلی غذایی خود استفاده نکنید زیرا موجب افزایش چربی خون می شود.

بررسی خاصیت های تخمه آفتابگردان

بهتر است که با توجه به مطالب ذکر شده درباره خواص تخمه آفتابگردان و مضرات تخمه آفتابگردان این ماده غذایی را به اندازه مناسب استفاده نمایید. تخمه آفتابگردان برای رشد کودکان نیز مفید است پس بهتر است که این ماده غذایی را در میان وعده کودکان خود نیز قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…