خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو

بادام یکی از دانه های آجیلی پرطرفدار است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بادام انواع مختلفی دارد. بادام تلخ یکی از شناخته شده ترین انواع بادام می باشد. یکی از اساسی ترین فرآورده های تهیه شده از این بادام, روغن می باشد. در این مطلب به خواص روغن بادام تلخ برای پوست- مو و زیبایی و سلامتی می پردازیم.

خواص درمانی روغن بادام تلخ

بیماری های قابل درمان با روغن بادام تلخروغن بادام تلخ خاصیت تب بری, آرام بخش, ملین, ضد سرفه و ضد سرطان و ضد گرفتگی دارد. این روغن می تواند با انواع باکتری ها و قارچ ها مبارزه کند و آن ها را از بین ببرد. روغن بادام تلخ ماده ایی ضد اسپاسم یا ضد گرفتگی عضلات می باشد که ادرار آور و بی حس کننده است. پنجاه درصد از روغن به دست آمده از بادام تلخ شامل سه مولفه پایه با نام های بنزآلدئید, آمیگدالین گلیکوزید و سیانید هیدروژن می باشد. پنجاه درصد دیگر این روغن حاوی اسیدهای چرب تک اشباع و دیگر ترکیباتی است که در بادام شیرین نیز موجود هستند. اگرچه تشخیص بادام شیرین از بادام تلخ سخت است اما معمولا بادام تلخ پهن تر و کوتاه تر از بادام شیرین می باشد. با وجود اینکه بادام شیرین هیچ گونه ماده سمی ندارد اما روغن بادام تلخ حاوی تعدادی سموم کشنده است, بنابراین باید با دقت استفاده شود. این روغن شامل ماده سمی به نام اسید هیدروسیانیک (HCN) است که می تواند عوارض جانبی جدی در بدن ایجاد کند. به همین دلیل استفاده بیش از حد از این روغن کشنده است. بنابراین این روغن را نمی توان مانند روغن زیتون به عنوان روغن سالم خوراکی برای مصارف روزانه در نظر گرفت, مگر اینکه ماده سمی آن حذف شود. با این وجود این روغن خواص درمانی متعددی دارد. در ادامه با فواید آن بیشتر آشنا می شویم. استفاده موضعی از این روغنی یکی از کاربردی ترین خواص روغن بادام تلخ می باشد.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو

مهمترین مزیت های مالش پوست با روغن بادام تلخ

استفاده موضعی از روغن بادام تلخ رقیق شده با آب بر روی پوست و مو موجب محافظت از پوست و مو در برابر عفونت های ناشی از میکروب ها، حشرات و قارچ ها می شود. در واقع روغن بادام تلخی یکی از بهترین همکاران پوست و مو به شمار می رود. به همین دلیل از این روغن به طور گسترده ای در کرم های مرطوب کننده، کرم های ضد پیری، ضد آفتاب ها، و پاک کننده های پوست و مو استفاده می شود. یکی از مهمترین خاصیت های روغن بادام تلخ برای پوست, آبرسانی آن است. پیشگیری از چین و چروک پوست, درمان ترک دست و پا ناشی از سرمازدگی و تیرگی پوست از دیگر خواص دارویی روغن بادام تلخ محسوب می شوند. برای بهره مندی از این خواص توصیه می شود از مخلوط روغن بادام تلخ با دیگر روغن های سالم مانند روغن نارگیل بر روی پوست و مو استفاده شود. روغن بادام تلخ یکی از گیاهان دارویی برای حفظ سلامت پوست و مو و زیبایی به شمار می رود. از دیگر خواص روغن بادام تلخ می توان به درمان خارش بدن اشاره کرد.

خاصیت روغن بادام تلخ برای درمان سرطان ها

خواص روغن بادام تلخ

همان طور که بیان شد, روغن بادام تلخ حاوی ماده ایی به نام آمیگدالین است. برخی از تحقیقات امروزی نشان داده است این ماده در درمان بسیاری از سرطان ها موثر است. به همین دلیل در بسیاری از داروهای درمانی سرطان ها این ماده یافت می شود. با این وجود به دلیل سمی بودن روغن بادام تلخ, توصیه نمی شود از این روغن بدون نظر پزشک استفاده شود.

خواص دارویی روغن بادام تلخ در طب سنتی

در طب سنتی یکی از مهمترین روغن های دارویی, روغن بادام تلخ می باشد. درمان سردرد, تقویت بینایی, تسکین تنگی نفس و تورم ریه, مسکن درد کلیه, دفع سنگ مثانه, ضدعفونی کننده کبد, درمان اگزما, قطع صدا یا زنگ گوش از جمله خواص روغن بادام تلخ از نظر طب سنتی می باشند. البته چگونگی استفاده و کاربرد روغن بادام تلخ در هر یک از این موارد متفاوت است. بنابراین باید زیر نظر متخصص طب سنتی مصرف شود.

فواید روغن بادام تلخ در درمان سرطان ها

اگرچه خواص روغن بادام تلخ بسیار زیاد است, اما باید به این نکته توجه شود که این روغن حاوی مواد سمی است و باید با دقت مصرف شود. مصرف این روغن برای کودکان, زنان باردار و یا افراد با شرایط خاص توصیه نمی شود.

2 دیدگاه ها

  1. ناشناس

    مارس 10, 2017 در 12:49 ب.ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ دادن

  2. zzz

    جولای 19, 2017 در 10:20 ق.ظ

    عالی بود. لطفا روش درمان با روغن بادام تلخ رو به مطالبتون اضافه کنید

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…