آشنایی با خواص میوه چری مویا

میوه چری مویا طعم شیرین با پوست زبر و سختی دارد و مخروطی شکل است. این میوه در مناطق گرمسیری با ارتفاعات بالا رشد می کند. درمان بیماری هایی چون یبوست، فشار خون، سرطان و … از خواص میوه چری مویا به شمار می آیند.

آشنایی با خواص میوه چری مویا

این مبوه به دلیل وجود فیبر، ویتامین و مواد معدنی مختلف باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب می شود. همچنین تقویت سلامت چشم و قلب را به دنبال دارد. اما با وجود این خواص قسمت هایی از این میوه دارای سمومی است که در صورت مصرف زیاد، ممکن است به سیستم عصبی شما آسیب برساند.

معرفی خواص میوه چری مویا

تقویت خلق و خوی

چری مویا سرشار از B6 است. که این ویتامین انتقال دهنده های عصبی چون سروتونین و دوپامین را تولید می کند که این انتقال دهنده ها در تنطیم خلق و خوی نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر این ویتامین به اندازه کافی نباشد باعث اختلالات خلقی می شود. در واقع، سطوح پایین ویتامین B6 خون با افسردگی، به ویژه در افراد مسن مرتبط است.مطالعاتی که روی افراد بزرگسال مسن صورت گرفت نشان دهنده این است که کمبود ویتامین B6 ابتلا به افسردگی در افراد مسن را دو برابر می کند.

جلوگیری از فشار خون بالا

چری مویا از مواد مغذی فراوانی مانند منیزیم و پتاسیم برخودار است که برای تنظیم فشار خون مؤثر است. یک فنجان از این میوه معادل 160 گرم برابر است با 10 درصد پتاسیم و بیش از 6 درصد منیزیم، که هم پتاسیم و منیزیم که در گشاد شدن رگ های خونی تأثیر گذارند، همچنین به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شوند. فشار خون بالا ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را به دنبال دارد.

مصرف روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم توانایی کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب حدود 8 و 4 میلی متر جیوه دارد. بین افرادی که بیشترین مصرف منیزیم را نسبت به افرادی که کمترین مصرف را دارند بررسی صورت گرفت و نتیجه ای به دست آمده  رابطه معکوس بین مصرف منیزیم و خطر ابتلا به فشار خون بالا نشان داد. روزانه 100 میلی گرم منیزیم اضافی با کاهش 5 درصدی خطر فشار خون بالا برابر است.

خاصیت درمانی میوه چری مویا

کاهش خطر ابتلا به سرطان

این میوه دارای ترکیباتی است که در مقابله با سرطان به ما کمک می کند. این میوه دارای فلانوئیدهایی چون اپی کاتچین، کاتچین و اپی گالو کاتچین است که اینها باعث متوقف شدن رشد سلول های سرطانی می شود. درمان سلول های سرطانی مثانه با اپی کاتچین در بیمارانی که این فلانوئید را دریافت کردند در مقایسه با سلول های سرطانی که این فلاونوئید را دریافت نکرده بودند، منجر به رشد و تکثیر سلولی به میزان قابل توجهی شد.

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی بعضی از کاتچین های موجود در میوه چری مویا باعث متوقف شدن 100% رشد سلول های سرطانی سینه می شوند. مطالعات جمعیتی نشان می دهند که افرادی که رژیم های غذایی شان از مقادیر کمتری از این ترکیبات برخودار است در مقایسه با افرادی که بیشتر این فلانوئید را مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هایی مانند معده و روده بزرگ قرار دارند.

تقویت هضم خوب

یک فنجان چری مویا برابر است با 5 گرم فیبر رژیمی که بیش از 17 درصد از میزان توصیه شده در روز است، فیبر در هضم و جذب کمکی نمی کند اما باعث حجیم شدن مدفوع می شود و به حرکت آن در روده کمک می کند. فیبر های محلول موجود در چری مویا باکتری های خوب روده را تغذیه کرده و برای تولید اسید های چرب با زنجیر کوتاه تحت تخمیر قرار می گیرند. این اسید ها بوتیرات، استارت و پروپیونات را شامل می شود. اسید های چرب زنجیر کوتاه برای بدن انرژی زا هستند ممکن است بیماری های التهابی که بر بدن تأثیر می گذارند، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو از دستگاه گوارش محافظت کنند. تقویت حرکات روده ای سالم و تغذیه باکتری های روده، میوه چری مویا و سایر غذاهای غنی از فیبر می توانند سلامت گوارش را تضمین کنند.

در مورد خواص میوه چری مویا چه می دانید.

تقویت سیستم ایمنی

به دلیل دارا بودن ویتامین C در میوه چری مویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. و با عفونت ها مبارزه می کند. یکی از دلایل نقص ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت، کمبود ویتامین C است. ویتامین C  باعث تسریع در روند درمان سرماخوردگی می شود. مصرف چری مویا و سایر مواد غذایی سرشار از این ویتامین یک راه آسان برای اطمینان از سلامت کافی سیستم ایمنی است.

سلامت چشم

چری مویا از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی لوتئین فراوانی برخودار است. یکی از آنتی اکسیدان های اصلی چشم است که بینایی چشم را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد حفظ می کند. یکی از خواص میوه چری مویا داشتن لوتئین است که چشم را از مشکلاتی چون آب مروارید که همان تیرگی چشم است حفاظت می کند.

خاصیت دارویی میوه چری مویا

کاهش التهاب بدن

التهاب مزمن خطر ابتلا به بییماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد. میوه چری مویا دارای چندین ترکیب ضد التهابی مانند اسید کائورنوئیک است . این اسید خاصیت ضد التهابی قوی است و در مطالعات حیوانی نشان دهنده این است که پروتئین های التهابی را کاهش می دهد. به دلیل دارا بودن کاتچین و اپی کاتچین که آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند و اثر ضد التهابی قوی را دارا هستند.

اپی کاتچین باعث کاهش سطوح خونی پروتئین واکنشی C  می شود. سطوح بالای پروتئین واکنشی C با تصلب شرایین، سخت شدن و باریک شدن شریان ها که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، مرتبط است.

ویژگی های معجزه آسا میوه چری مویا

عوارض و مضرات چری مویا

تا اینجا با خواص میوه چری مویا آشنا شدید اکنون می خواهیم به بررسی عوارض آن بپردازیم. میوه های گونه آنونا که چری میویا جزو این گونه محسوب می شود دارای سمومی هستند که مغز و سیستم عصبی را دچار اختلال می کنند. مصرف زیاد میوه های گونه آنونا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد.

بیشترین غلظت این ماده سمی در پوست و دانه های آن است، پس برای لذت بردن از طعم این میوه قبل از خوردن چری مویا دانه ها و پوست آن را جدا کنید. اگر در مورد آنوناسین نگران هستید یا به یکی از بیماری های عصبی یا پارکینسون مبتلا هستید بهتر است از خوردن چری مویا پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …