آشنایی با خواص گیاه کالاندولا

خواص گیاه کالاندولا برای سلامتی بدن فراوان است از فواید آن می توان به درمان بیماری های پوستی، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و … اشاره کرد. از گیاه به صورت ضمادهای گیاهی، دمنوش‌، رنگ‌دهنده خوراکی ها و … استفاده می شود.

معرفی خواص گیاه کالاندولا

آشنایی با خواص گیاه کالاندولا

به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، گل همیشه بهار خواص دیگری هم دارد ازجمله:

درمان‌های پوستی خانگی

برای درمان بیماری های پوستی چون زگیل، جای نیش حشرات، آکنه و آفتاب سوختگی از ضماد گیاه کالاندولا می توان استفاده نمود. همچنین در بهبود زخم ها و خشکی پوست و تاول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان عفونت‌های چشم، پوست و اندام‌های تناسلی

از گیاه کالاندولا پمادی تهیه می کنند که در درمان بیماری هایی چون عفونت های قارچی چشم، دهان، دستگاه تناسلی و کاهش علائم هموروئید و شقاق مقعدی و نابودی قارچ کاندیدا  استفاده می شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

علائمی که در اثر بیماری های روده التهابی یا کولیت ایجاد شده است با خوردن دمنوش کالاندولا کاهش پیدا می کند. همچنین برای درمان بیماری هایی چون رفلاکس معده، ورم معده، زخم معده کاربرد دارد. علاوه بر این،برای کاهش درد های قاعدگی و معده درد مؤثر است.

مهم ترین خواص گیاه کالاندولا

ضد عفونی کننده

از قطره این گیاه برای درمان عفونت باکتریایی گوش استفاده می شود، روش استفاده از این قطره بدین صورت است که باید داخل مجرای گوش ریخته شود تا درد گوش را کاهش دهد. ثابت شده است که استفاده از این قطره حتی گاهی بدون استفاده از هیچ‌گونه آنتی بیوتیکی می‌تواند ورم و التهاب گوش داخلی را در عرض دو روز بعد از استفاده کاهش دهد .

به دلیل مزیت ضد قارچی بودن این گیاه از پماد آن برای درمان واژینیت یا عفونت واژن و عفونت قارچی در کشاله ران استفاده می شود. استفاده از این پماد یا کرم در قسمت ناحیه تناسلی و کشاله ران می تواند به مدت 4 هفته علائم این بیماری مثل درد خارش و سوزش و خشکی پوست را کاهش دهد.

کاهش التهاب و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد

عصاره این گیاه باعث کاهش پروتئین واکشی سی و سیتوکین در بدن می شود و از سلول ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. یکا از عوامل اصلی زوال سلولی و پیری رادیکال آزاد است. کالاندولا علاوه بر اینکه آسیب های ناشی از اکسید کننده رادیکال آزاد را کنترل می کند همچنین باعث نابودی عفونت های پوستی، عفونت های دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش که ناشی از این ویروس هاست  می شود. تحقیقات ثابت کردند که کالاندولا از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند. و کاهش دهنده علائم شیمی درمانی و انواع درمان های مرتبط با سرطان است.

درمان زخم، سوختگی و راش

از ابن گیاه برای پوست تحریک شده و آسیب دیده استفاده می شود همچنین خارش، قرمزی و التهاب، خشکی و ورم را کاهش می دهد. این گیاه توانایی بهبود رشد بافت های جدید و سالم را دارد و باعث افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده می شود. همچنین تولید کلاژن را تقویت می کند. همه‌ی این عوامل باعث استحکام پوست، آبرسانی به پوست های های خشک و افزایش سرعت ترمیم پوست ناشی از آسیب‌دیدگی‌ها و جراحی‌ها می‌شود.

به دلیل گلیکوپروتئین‌ها و نوکلئوپروتئین‌های موجود در کالاندولا باعث تحریک تولید سلول های بافت پوششی شده که این عامل در درمان زخم ها کمک رسان است. یکی دیگر از مزیت های این گیاه افزایش سرعت چرخه‌ی سلولی و بهبود تولید کلاژن است. از گیاه کلاندولا در طب سنتی محصولاتی تولید می شود علاوه بر اینکه، در التیام زخم های داخلی و خارجی استفاده می شود و سرعت بهبود آن را افزایش می دهد، از عفونی شدن زخم جلوگیری می کند. از دیگر خواص گیاه کالاندولا بهبود و سرعت بخشیدن به ترمیم اِسکارها، بعد از عمل‌های جراحی است.

فواید گیاه کالاندولا

کاهش قرمزی چشم و التهاب ملتحمه

بعد از آزمایش هایی که روی حیوانات صورت گرفت نتایجی به دست آمد که نشان دهنده این هستند که عصاره موجود در کالاندولا در درمان التهاب ملتحمه و مشکلات التهابی مزمن چشم به ما کمک می کند. عصاره کالاندولا دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و سیستم دفاعی بدن را تحریک می کند. این ویژگی ها نه تنها کاهش دهنده التهاب چشم هستند بلکه با حفاظت‌ از بافت‌های حساس چشم در برابر تأثیرات مخرب اشعه ی UV، باعث حفاظت از قدرت بینایی می شود. همچنین باعث جلوگیری آسیب های ناشی از اکسید کننده ها می شود. و روند زوال و پیری در چشم را به تعویق می اندازد.

کمک به کاهش درد هموروئید یا بواسیر

به دلیل خاصیت فوق العاده این گیاه در بهبود ترمیم بافت ها و کاهش ورم، اگر به صورت موضعی در نواحی تناسلی و مقعد استعمال شود، در درمان بواسیر و شقاق و مقعد و کاهش علائم هموروئید کمک می کند. استفاده از گیاه کالاندولا برای درمان زخم های همراه با خونریزی به مدت 8 روز، باعث بهبود 90 درصدی زخم می شود و در صورت عدم استفاده بهبود 51 درصدی را در پی دارد.

روش مصرف خواص گیاه کالاندولا

دفع حشرات و آفات کشاورزی

عطر تند کالاندولا دارای آنتی اکسیدان و روغن های فرار است که می تواند از آن برای دافع طبیعی پشه، آفات و سایر حشرات استفاده نمود. به همین دلیل این گیاه در باغ سبزیجات کاشته می شود و از عصاره موجود این گیاه در تهیه شمع ها و اسپری های دور کننده حشرات و خوشبو کننده های هوا و بسیاری از لوسیون های پوستی برای جلوگیری از گزش حشرات استفاده می کنند.

زمانی که از محصولات تولید شده از کالاندولا برای پوست استفاده می کنیم باعث دفع حشرات می شود. همچنین می توانیم برای دور کردن حشرات این گیاه را در باغ و حیاط خود بکاریم تا از خاک هم محافظت کند. عطر این گل در زیر زمین دور کننده حشرات و آفات از محصولات کشاورزی است.

کاهش درد و اسپاسم‌های عضلانی

یکی دیگر از خواص گیاه کالاندولا ضد اسپاسمی بودن آن است که باعث بهبود گرفتگی‌های عضلانی، گرفتگی عضلات پا، درد معده و درد های قاعدگی و علائم سندروم پیش از قاعدگی می شود. این گیاه معجزه آسا باعث بهبود جریان خون در نواحی دردناک و کاهش پاسخ های التهابی می شود که این عمل گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. همچنین دمنوش کالاندولا التیام بخش مشکلات گوارش و کبدی است . و ماساژ دادن با پماد کالاندولا در نواحی گرفتگی مفید است.

دانستنی های جالب در مورد خواص گیاه کالاندولا

کلام آخر

کالاندولا به دلیل وجود آنتی اکسیدان و عناصر ضد التهابی قوی باعث نابودی عفونت ها شده و ورم را کاهش می دهد و باعث افزایش جریان خون می شود همچنین کاهش دهنده اسپاسم عضلانی است. محصولاتش به صورت ضماد، دمنوش، پودر و … تهیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…