آشنایی با خواص سیر قرمز

سیر قرمز گونه ای از سیر می باشد که آن را با صورتی و بنفش اشتباه می گیرند. این سیر نه تنها به دلیل جذابیت ظاهری اش بلکه به دیل طعم خاصش مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار گرفته است. از خواص سیر قرمز می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سلامت استخوان ها و … اشاره کرد.

دانستی های جالب در مورد خواص سیر قرمزمعرفی خواص سیر قرمز

سیر قرمز تا حدودی دارای فوایدی است که سیر سفید داراست. برای بدست آوردن طیف کامل مواد مغذی سیر قرمز بهتر است به صورت خام مصرف شود. وجود آنتی اکسیدان های اضافه ای که در رنگدانه های سیر قرمز وجود دارد برای سلامتی مفید است. سیر به دلیل فایده ضد میکروبی بودن و ترکیبات ارگانوسولفور، به ویژه آلیسین شناخته می شود.

تقویت سلامت قلب

به دلیل وجود محافظت کننده قلبی که در سیر قرمز وجود دارد می تواند در پیشگیری بیماری هایی چون ترومبوز، فشار خون بالا، آترواسکلروز، هایپرلیپیدمی و … کمک کند. در حالی که طبق بررسی هایی که صورت گرفته است به تاثیرگذاری مصرف سیر و محافظت از قلب نشان داده شده است، در مطالعه ژورنال تغذیه، برای تصمیم گیری در مورد شکل و دوز مناسب برای مصرف روزانه، تحقیقات بیشتری لازم است. درست است که بررسی های صورت گرفته همبستگی بین مصرف سیر و محافظت از قلب را نشان می دهد، با این حال در صورت استفاده صحیح از این گیاه، در مقایسه با استفاده از داروهای مختلف، دوز، مدت و اثر متقابل آن، باید نتایج نزدیکی داشته باشند.

افزایش سلامت استخوان

گیاهانی مانند سیر و پیاز در میزان استروژن در زنان و یائسگی تأثیر می گذارند و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهند. همچنین استخوان پوکی را به حداقل می رسانند و سلامت کلی استخوان ها را در خانم ها و آقایان تضمین می کنند.

جلوگیر از آکنه

یکی از داروهای خانگی که برای التیام زخم های آکنه و جلوگیری از بروز آکنه استفاده می شود سیر به همراه عسل، زردچوبه و خامه است. سیر قرمز یکی از پاک کننده های مؤثر پوست است و به عنوان یک آنتی بیوتیک در برطرف کردن بیماری های پوستی چون پسوریازیس، زخم های سرد، بثورات پوستی و تاول عمل می کند. علاوه بر این، در سنتز سلول، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و تأخیر در پیری مفید است.

 

بیان خواص سیر قرمزتقویت هضم

خوردن روزانه یک حبه سیر در مشکلات گوارشی به ما کمک می کند. این گیاه در کاهش التهاب یا سوزش کانال معده مؤثر است. همچنین در به پاکسازی بیشتر مشکلات روده مانند دیسانتری، اسهال و کولیت کمک می کند. همچنین مواد زائد را دفع  می کند. این گیاه در نابودی باکتری های مضر تأثیر گذار است. به ما در تسکین گاز معده کمک می کند.

کاهش فشار خون

در سال 2014 در مجله کنترل فشارخون مطلبی منتشر شد،که عصاره موجود در سیر قرمز توانایی کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا را دارد. اما با این وجود هنوز لازم است که بررسی هایی صورت بگیرد که آیا سیر میتواند جایگزین روش های درمانی دیگر برای فشار خون بالا باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل مواد مغذی موجود در سیر، به ما در کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت ایمنی  بدن کمک می کند.همچنین این گیاه یک انرژی زا فوق العاده است.طبق آزمایشی که در سال 2012 بر روی موش ها انجام گرفت،گزارشی در مجله آفریقایی گیاهان دارویی سنتی، مکمل و جایگزین منتشر شد. این مطلب بیانگر این بود که عصاره های سیر که در غلظت های مختلف به موش ها تزریق شدند محققان متوجه شدند که عصاره ها در غلظت های بالاتر، به طور قابل توجهی تعداد سلول های سفید خون را افزایش داده و اثرات تحریک کننده ایمنی بیشتری از خود نشان می دهند.

کنترل کننده آسم

مصرف چند حبه سیر آب پز یک درمان هومیوپاتی موثر برای کاهش علائم آسم محسوب می شود. یکی از دیگر از راهکار های پیشنهادی، نوشیدن یک لیوان شیر به همراه سه حبه سیر آب پز قبل از خواب در تسکین علائم آسم مؤثر است. کنترل حملات آسم با مصرف چند حبه سیر خرد شده با سرکه مالت امکان پذیر است. البته ناگفته نماند، قبل از امتحان این روش های درمانی در خانه حتما با یک متخصص مشورت کنید.

خاصیت دارویی و درمانی سیر قرمز

وزن را کاهش می دهد

این گیاه سرشار از خواص و فایده است. یکی دیگر از خواص سیر قرمز کاهش وزن است.در نمونه های حیوانی، بیان ژن هایی که در چربی سوزی نقش دارند، کاهش می یابد، که منجر به تشکیل سلول های چربی می شود. این گیاه افزایش دهنده ترموژنز است که در سوزاندن چربی و کاهش سطح کلسترول LDL تأثیر گذار است. این تحقیق نشان داده است سیر یه عامل مؤثر در سوزاندن چربی و کاهش چاقی در انسان است.

کاهش دهنده عفونت های UTI و کلیه

سیر رشد سودوموناس آئروژینوزا، پاتوژن مسئول  که باعث عود شدن مجدد عفونت ادراری (UTI) و عفونت های کلیوی  است را کنترل می کند. همچنین از عصاره سیر تازه برای جلوگیری از رشد واژینیت کاندیدا و عفونت E. coli استفاده می شود.

در مورد خواص سیر قرمز چه می دانیدکنترل ریزش مو

این گیاه ریزش مو را کنترل می کند و رشد مو را افزایش می دهد. استفاده منظم از ژل سیر یا روغن نارگیل ترکیب شده با سیر در شرایطی مانند آلوپسی یک کمک رسان مؤثر است.

تسکین دهنده درد گوش

یکی دیگر از خواص سیر قرمز خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچ و آنتی بیوتیکی این گیاه است که در تسکین درد گوش و عفونت گوش مؤثر است. سیر به عنوان یک داروی خانگی عالی برای نابودی لکه های سرسخت استفاده می شود. نصف یک گل سیر را بر روی برش شکاف دار قرار دهید، آن را با باند بسته  و متوجه می شوید که برش بهبود یافته است.

سایر مزایا استفاده از سیر قرمز

  • خوردن یک سیر خام باعث کاهش قند خون می شود.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر خام ممکن است به پیشگیری از بیماری های عصبی کمک کند.
  •  ترکیبات ضد باکتریایی موجود در این گیاه می تواند انگل معده را که سبب ایجاد زخم معده می شود را از بین ببرد.
  • عصاره های سیر به دلیل اثرات ضد باکتریایی که دارد از عفونت هلیوباکتر پیلوری، نیش کنه و خارش کمک می کنند.
  • این گیاه خاصیت افزایش میل جنسی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان درمان موثر استفاده کرد.
  • به عنوان یک گیاه درمانی موثر برای زخم های آلوده نیز موثر عمل می کند. 2 حبه خرد شده را روی ناحیه آلوده قرار دهید تا تسکین فوری حاصل شود.

طریقه مصرف خواص سیر قرمز

در این مطلب با خواص سیر قرمز آشنا شدید. اما سیر هم مانند سایر داروهای گیاهی دیگر، عوارضی هم دارد پس سعی کنید در مصرف آن از یک متخصص مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …