مهمترین خواص ریشه زعفران

منظور از ریشه زعفران انتهای کلاله زعفران است که و نام دیگر آن خامه زعفران است، گل زعفران دارای شش گلبرگ است و سه پرچم سرخ رنگ دارد که بعد از جدا کردن گلبرگ ها و پرچم زعفران به رشه زعفران می رسیم که به ساقه متصل است. با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با خواص ریشه زعفران  آشنا کنیم.

دانستی های جالب در مورد خواص ریشه زعفران

معرفی خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران دارای مواد معدنی چون کلسیم، آهن و منگنز است اما از وجود ویتامین هایی چون C، B6 و B1 سرشار است. اما به نسبت کلاله این مواد معدنی و ویتامین ها کمتر است. همچنین ریشه زعفران مانند زعفران چون از کلاله گل زعفران هست به همین دلیل مانند خود زعفران طبع گرمی دارد.

یک از عوامل اصلی که باعث رنگ دهی زعفران می شود کروسین است به همین دلیل ریشه زعفران رنگدهی کمتری دارد اما پرچم زعفران سرخ رنگ است چون کروسین باعث رنگ دهی زعفران شده است. کروسین در درمان بیماری هایی چون دیابت، آلزایمر، چشمی و بهبود حافظه موثر است اما این ماده در ریشه زعفران کمتر است به همین دلیل در درمان چنین بیماری هایی نمی توان از ریشه زعفران استفاده کرد.

  • بهبود عملکرد قلب
  • برای معده و مثانه مقوی می باشد.
  • نشاط آوری
  • بهبود عملکرد کبد
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • تقویت قوای جنسی
  • شادابی پوست

نحوه مصرف خواص ریشه زعفران

کاربرد ریشه زعفران

فواید ریشه زعفران به نسبت کلاله کمتر است اما در مواقعی که به رنگدهی زعفران احتیاجی نیست می توان از خواص ریشه این طلای سرخ استفاده نمود. همچنین در برخی موارد جایگزین زعفران شود از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

در تهیه غذا هایی که به طعم و عطر زعفران احتیاج داریم مانند شیرینی، سوپ، ته دیگ، خورشت و انواع نوشیدنی ها می توان ریشه زعفران را جایگزین کرد. ریشه زعفران علاوه بر خاصیت دارویی و درمانی آن در صنایع مختلفی چون شکلات سازی، دارو سازی و ارایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه زعفران در جلوگیری از اختلالات عصبی و اضطراب تاثیر گذار و مفید است.  همچنین ریشه زعفران وسواس را کاهش می دهد. ریشه زعفران یک انرژی زا فوق العاده است که می توانبم یرای یه روز شلوغ و پرکار از این انرژی زا استفاده کنیم تا انرژی زیادی برای انجام کار ها داشته باشیم.

یکی دیگر از مزیت های ریشه این طلای سرخ آرامبخش بودن آن است، به همین دلیل در تهیه شربت های تابستانی و دمنوش های مقوی استفاده می شود. برای تهیه یک دمنوش مقوی و آرامش بخش و انرژی زا مقداری ریشه، چای سیاه، دارچین، زنجبیل، برشی از لیمو و برگ نعنا را در قوری آبجوش ریخته و اجازه دهید حدود ده دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور دهید سپس کمی عسل به آن بیافزایید و بسته به ذائقه خود این دمنوش را به صورت گرم یا سرد میل کنید. این دمنوش شگفت انگیز معجزه می کند زیرا کنترل کننده فاکتور های حیاتی بدن است، حافظه را تقویت می کند، و تپش قلب را نیز در حالت نرمال حفظ می کند.

مصرف ریشه زعفران

برای مصرف سفیدی زعفران بهتر است ساییده شود، توصیه می شود قبل از ساییدن سفیدی زعفران آن را با حرارت ملایم یا به صورت غیر مستقیم حرارت دهیم تا حالت شکننده پیدا کندو مانند دیگر ادویه تازه تازه ساییده شود تا مولکول های فرار یا همان عطر دهنده ها در سفیده زعفران خاصیت خود را حفظ کنند.

خاصیت خوراکی و دارویی ریشه زعفران

کلام آخر

ریشه این طلای سرخ فواید و مزیت های فراوان دارد. زعفران کاران محلی در اواخر مهر ماه و اوایل آبان شروع به برداشت گل ز عفران می کنند. پس از اینکه ریشه و کلاله زعفران را از درون گلبرگ جدا کردند، آن را به صورت محلی در سایه خشک می کنند. خشک کردن زعفران در زیر نور مستقیم خورشید باعث نابودی اسانس اصلی آن می شود. در قسمت ریشه آب بیشتری وجود دارد و دیرتر خشک می شودو افرادی که فقط به عطر و طعم زعفران یا خواص آن احتیاج دارند. ریشه را به صورت جداگانه خریداری و مصرف می کنند.

اگر تاکنون از ریشه‌های زعفران استفاده نکرده‌اید بهتر است در زمان خرید زعفران مصرفی، مقداری ریشه نیز خریداری کنید و علاوه بر زعفران ناب ایرانی از مزیت های این ریشه بهره‌مند شوید. به‌کارگیری زعفران و محصولات جانبی آن در سیستم غذایی خانواده، حس نشاط و آرامش را در میان اعضای خانواده نهادینه می‌کند و جسم، روح و روان افراد را به سمت‌و‌سوی سلامتی سوق می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص زردچوبه برای پوست و زیبایی را بهتر بشناسید

زردچوبه از گیاهان خانواده زنجبیل و دارای طبع گرم و خشک می باشد. از این ادویه فقط برای طعم …