خواص لیمو عمانی برای سلامتی

لیمو عمانی یا لیمو امانی در واقع نوعی لیمو ترش خشک شده است که به عنوان چاشنی و ادویه در آشپزی کشور های مختلف از جمله حوزه خلیج فارس استفاده می شود. لیمو عمانی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند و همچنین برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است. همچنین لیمو عمانی می تواند به تصفیه خون شما کمک کند. لیمو عمانی فواید دارویی بسیاری دارد که ما در این مقاله به بیان خواص لیمو عمانی می پردازیم.

فواید دارویی و درمانی لیمو عمانی

لیمو عمانی سرشار از قند، فیبر طبیعی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. همچنین با کاهش التهاب می تواند به بهبود سریعتر زخم ها و سر درد ها کمک کند. از دیگر خواص لیمو عمانی برای سلامتی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، جلوگیری از سنگ کلیه و تقویت پوست اشاره کرد.لیمو عمانی جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و همچنین می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد.

لیمو عمانی، ویژگی های درمانی

لیمو عمانی از نظر پتاسیم و کلسیم و همچنین ویتامین C غنی بوده و به عنوان کاهنده چربی و فشار خون شناخته می شود. همچنین خوردن دم کرده آن همراه با چای نیز می تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند.از دیگر خواص لیمو عمانی در طب سنتی می توان به خنک کنندگی بدن، اشتها آوری، ضد نفخ، ضد عفونی کننده، مسکن سر درد، التیام دهنده سرفه و سرما خوردگی اشاره کرد.

فواید لیمو عمانی برای سلامت قلب

همانطور که گفته شد لیمو عمانی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. به دلیل اینکه لیمو عمانی سرشار از ویتامین C و ترکیبات فیبری است می تواند به پایین آوردن فشار خون بالا کمک کند. این ویژگی همچنین به کاهش التهاب رگ های خونی کمک می کند و باعث بهبود گردش خون و سلامت بیشتر قلب می شود.

خواص لیمو عمانی برای جلوگیری از سرطان

لیمو عمانی می تواند باعث عدم رشد سلول های مختلف سرطانی اعم از سرطان روده بزرگ، معده، پستان، ریه ها، کلیه، پروستات و خون شود. همچنین در برخی موارد قادر است سلول های سرطانی را از بین ببرد.

مشخصه های ضد سرطانی لیمو عمانی

دفع سنگ کلیه با لیمو عمانی

دفع سنگ کلیه از دیگر خواص لیمو عمانی است. لیمو عمانی به دلیل ترش مزگی و دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان ها می تواند به دفع سنگ  کلیه یا جلوگیری از آن کمک شایانی کند.

خواص لیمو عمانی برای دستگاه گوارش

از دیگر مزایای لیمو عمانی برای سلامتی می توان به توانایی آن در تسکین مشکلات گوارشی اشاره کرد. همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در لیمو عمانی این توانایی را دارند که مشکلات گوارشی شما به ویژه مشکلات معده، زخم معده، یبوست و اسهال را برطرف کنند.

تاثیرات لیمو عمانی برای کاهش وزن

لیمو عمانی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی زیاد می تواند در کاهش وزن نیز تاثیر گذار باشد. اسید سیتریک موجود در آن یک چربی سوز عالی است. مصرف جوشانده لیمو عمانی می تواند به عنوان یک کاهش دهنده ی وزن بسیار موثر واقع شود.

خواص لیمو عمانی

خواص لیمو عمانی برای پوست

با توجه به خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی لیمو عمانی، یکی دیگر از مزایای این میوه ی خشک که از دیرباز نیز مورد استفاده بانوان بوده است می توان به اثر سفید کنندگی پوست و جلوگیری از بروز مشکلات پوستی اشاره کرد. ویتامین C موجود در لیمو عمانی از پوست در برابر عفونت ها و همچنین درمان جوش ها، آکنه، کبودی ها و لکه ها مراقبت می کند. همچنین با آسیب های ناشی از آفتاب، آلودگی و گرد وغبار مبارزه می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو عمانی می تواند به کاهش چین و چروک و همچنین کاهش لکه های تیره کمک کند.

خواص لیمو عمانی برای مو

خواص لیمو عمانی علاوه بر اینکه برای مراقبت از پوست موثر است، برای مو نیز مفید است. استفاده از جوشانده لیمو عمانی بر موی خود باعث رفع شوره سر، کنترل چربی مو، براق شدن مو و تثبیت کردن رنگ مو می شود. برای بهره بردن از این خواص، لیمو عمانی را همراه با آب جوشانده و از آن به عنوان شامپو در حمام خود استفاده کنید.

جذب آهن بدن را افزایش می دهد

افرادی که از علائم کم خونی ناشی از کمبود آهن در بدن خود مانند سرگیجه، شکستگی ناخن ها، خستگی و ریزش مو رنج میبرند باید به فکر اضافه کردن لیمو عمانی به غذای خود باشند. لیمو عمانی هنگامی که به غذا اضافه می شود، باعث به حداکثر رساندن جذب آهن غذا در بدن می شود که با این ویژگی می توان آهن مورد نیاز بدن را دریافت کرد.

خواص لیمو عمانی برای بیماری ها

 

دیگر خاصیت های لیمو عمانی

از دیگر خواص لیمو عمانی می توان به این موارد اشاره کرد: مراقبت از چشم، تسکین دهنده تب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان اختلالات ادراری و مراقبت از مو.

لیمو عمانی در آشپزی

اگر چه لیمو عمانی یک چاشنی محبوب در غذاهای سنتی ایرانی است آما خوردن آن خالی از اشکال هم نیست. لیمو عمانی به هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک می کند اما لیمو عمانی مانند اسفنج عمل کرده و مواد مضر غذا را به خود جذب می کند. بیشترین موادی که لیمو عمانی به خود جذب می کند اسید های چرب هستند که به شدت سلامتی را به خطر می اندازند.

لیمو عمانی در آشپزی

به همین منظور لیمو عمانی موجود در غذاهای چرب و خورش ها مثل قرمه سبزی، قیمه و آبگوشت سرشار از این موتد مضر هستند. اگرچه دوست دارید از لیمو عمانی در غذاهای خود استفاده کنید آن را در مراحل پایانی درست کردن غذا، به غذا اضافه کنید. با این روش لیمو عمانی فرصت کمتری برای جذب مواد مضر غذا خواهد داشت.

عوارض جانبی احتمالی در مصرف لیمو عمانی

به طور کلی مصرف لیمو عمانی عوارض جانبی ندارد و در کل بی خطر است. اما افرادی که به مرکبات حساسیت دارن از مصرف لیمو عمانی نیز پرهیز کنند. اینگونه افراد با مصرف لیمو عمانی به مشکلاتی مانند تورم، مشکلات تنفسی و کهیر دچار شوند. از سایر عوارض جانبی برای اینگونه افراد به آن دچار شوند شامل مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و مشکل در بلع شدن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …