خواص روغن آرگان آن

روغن آرگان از هسته درخت آرگان که بومی مراکش است تولید می شود. این روغن دارای فواید بسیار زیادی است که آن را که آن را تبدیل به یک روغن ضروری برای هر فرد کرده است . این روغن فاقد هرگونه مواد شیمیایی است. روغن آرگان دارای عناصری است که هرکدام به تنهایی برای سلامت و زیبایی ضروری هستند که این روغن را جزو غنی ترین روغن های موجود کرده است. روغن آرگان به دلیل فواید تغذیه ای و سلامتی خود به ویژه برای مو، ناخن ها و پوست انسان مورد استقبال قرار می گیرد. از جمله خواص روغن آرگان, مرطوب کردن پوست، کاهش چین و چروک، درمان اگزما، به حداقل رساندن علائم کشش و جلوگیری از آکنه از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

آشنایی با خواص روغن آرگان

روغن آرگان چیست

درمان آکنه با روغن آرگان

آکنه اغلب نتیجه پوست چرب است ، از آنجا که روغن آرگان غیر چرب است به رفع چربی زیاد و متعادل سازی پوست کمک میکند . در واقع روغن آرگان پوست را تسکین می دهد و باعث بهبودی آن می شود. روغن آرگان شامل آنتی اکسیدان هایی از جمله لینولئیک است که باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه و بهبود سلول های آسیب دیده می شود. با استفاده منظم از روغن آرگان می توانید این مشکلات پوستی را کاهش داده یا به کلی از بین ببرید.

ضد پیری

علل مختلفی در ایجاد چین و چروک و پیری زودرس موثرند از جمله مصرف روغن های نا مناسب ، استرس ، سیگار و … . روغن آرگان دارای آنتی اکسیدان های مختلف و اسید های چرب ضروری است که سبب جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست ، کمک به آبرسانی پوست و افزایش و حفظ زیبایی پوست و همچنین خاصیت ارتجاعی آن می شود. با توجه به اینکه این روغن دارای ویتامین E و اسید های چرب می باشد پوست را به صورت طبیعی تقویت می کند و به علت نداشتن چربی زیاد به راحتی جذب می شود.

خواص روغن آرگان برای مو

مرطوب کنندگی روغن آرگان

پوست از جمله پوست بانوان نیاز به یک برنامه برای تمیز و مرطوب شدن دارد. بیشترین استفاده از روغن آرگان نیز، به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست است. همانطور که در بالا ذکر شد خاصیت مرطوب کنندگی روغن آرگان به لطف وجود ویتامین E و آنتی اکسیدان  ها است. برای بهره بردن از این خواص روغن آرگان, هر شب مقداری از این روغن را به پوست خود زده و به آرامی ماساژ دهید تا پوستتان مرطوب و نرم شود .

آرگان برای پوست

خواص روغن آرگان برای مو

روغن آرگان میتواند جایگزین برخی از محصولات نرم کننده شیمیایی و گران قیمت متداولی باشد پیدا کردن یک نرم کننده و مرطوب کننده ی طبیعی مو می تواند کار دشواری باشد ، روغن آرگان که یک روغن کاملا طبیعی است می تواند مورد خوبی برای این منظور باشد .

روغن آرگان برای مو

روغن آرگان به عنوان یک دارو برای مو نیز استفاده می شود از جمله خواص دارویی روغن آرگان می توان به جلوگیری از شوره سر اشاره کرد. این روغن برای رشد سریع مو و تقویت ریشه مو نیز مفید است . ویتامین E موجود در روغن آرگان برای مو بسیار مفید بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای رشد مجدد مو و تقویت آن تاثیر به سزایی دارد. روغن آرگان باعث براق شدن مو شده و موهایتان را به هیچ وجه چرب نمی کند.

طرز استفاده از روغن آرگان برای مو

ابتدا پوست سر خود را گرم کرده و سپس چند قطره روغن آرگان را به موهایتان زده و چند دقیقه ماساژ دهید.

تقویت ناخن با روغن آرگان

روغن آرگان علاوه بر پوست و مو برای ناخن ها نیز مفید میباشد . ناخن ها که که اغلب به خاطر سبک زندگی ما بیشترین آسیب را میبینند که با استفاده از خواص روغن آرگان می توان برای رفع شکستگی ، ترمیم و تقویت ناخن ها اقدام کرد تا ناخن ها دوباره ظاهری طبیعی و زیبا پیدا کنند.

تاثیرگذاری آرگان بر ناخن

کوتیکل که ناحیه سفت بین انگشت و ناخن است که نسبت به بخش های دیگر انگشت آسیب پذیری بیشتری دارند که به مرور زمان خشک و پوسته پوسته شده و ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند که سبب درد شدید در ناحیه کوتیکل شود .استفاده از لاک پاک کن های شیمیایی که ترکیب شیمیایی استون را دارند میتوانند به مرور زمان رطوبت لازم برای مرطوب نگه داشتن ناخن ها را از بین ببرند و به آن ها ظاهری خشک دهند ، با استفاده از روغن آرگان برای ناخن ها می توانید رطوبت لازم برای آن ها را فراهم کرده تا زیبا به نظر برسند و همچنین از خشک شدن و پوسته پوسته شدن آن ها جلوگیری کنید .

تاثیر روغن آرگان برای لب ها

نرم و مرطوب کردن لب ها از دیگر خواص روغن آرگان می باشد. پوست لب های شما بسیار نازک تر از قسمت های دیگر پوست است و علاوه بر آن لبها غدد چربی ندارند که این عامل باعث می شود که لب های شما رطوبت لازم را نداشته و در برابر خشک شدن آسیب پذیر باشند . روغن آرگان را برای لب ها نیز می توان استفاده کرد که باعث تقویت پوست لب ها شده و لب ها را نرم و مرطوب میکند که این امر باعث عدم خشک شدن لب ها می شود . همچنین با روغن آؤگان می توانید موجب درخشندگی و براق شدن لب های خود شوید .

آشپزی با روغن آرگان

گرچه آشپزی با روغن آرگان مقرون به صرفه نیست اما نمی توان از فواید آن برای بدن گذشت . با تغییر روغن های معمول خود به روغن آرگان از ویتامین E ، امگا 3 و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به بقیه روغن ها بهره مند شوید و همچنین این روغن عطر و طعم بهتری نسبت به بقیه روغن ها به غذا میبخشد . همچنین از این روغن می توان به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده کرد .

آشپزی با روغن آرگان

روغن آرگان را می توان در انواع غذاهای مختلف مورد استفاده قرار داد اعم از : انواع سالاد ها ، انواع کباب ها ، بیسکویت و کیک ها ، ساختن انواع سس ها و … . با توجه به اینکه این روغن از آنتی اکسیدان ها ، اسید های چرب و انواع مواد مغذی تشکیل شده است می تواند به کاهش کلسترول ، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی ، پیشگیری از دیابت و کنترل وزن و BMI کمک کند . روغن  آرگان آشپزی باید دارای رنگ قهوه ای طلایی و بو و طعم آجیل تازه را بدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…