خواص میخک

میخک گیاه بسیار پر کاربردی می باشد.خواص میخک نیز فراوان است از این گیاه برای درمان سرطان،حفاظت از کبد، کنترل دیابت و محافظت از استخوان ها استفاده کرد.این گیاه به هاضمه و دستگاه گوارش نیز کمک می کند. میخک یک گیاه ضدمیکروبی و ضدجهش ژنتیکی نیز محسوب می شود.ب میخک رای رفع بیماری های مرتبط با دهان و از  بین بردن سر درد هم کاربرد دارد.

خواص میخک

با مهمترین خواص میخک آشنا شوید

گیاه میخک دارای فواید دارویی و درمانی متعددی است که در ادامه به بررسی برخی از این خاصیت ها خواهیم پرداخت.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میخک با افزایش گلبول های سفید به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و آن را تقویت می کند. هم چنین میزان حساسیت بدن نسبت به عوامل خارجی که باعث ایجاد آسیب می شوند را کاهش می دهد.

درمان بیماریهای دهان و دندان

میخک خواص ضد درد دارد و برای  مشکلات دهان و دندان نیز استفاده می شود. یکی از ساده ترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن درد دندان استفاده از میخک است. میخک درد دندان را تسکین می دهد وباعث استرلیزه کردن دهان و دندان می شود. در این امر می توانید از روغن میخک کمک بگیرید.

 درمان سرطان

میخک سرشار از آنتی اسیدان است که برای مبارزه با رادیکال های آزادی که می توانند باعث رشد سلول های سرطانی شوند بی نظیر است.

خواص میخک برای کنترل سرطان ریه در مراحل اولیه مفید است. پژوهشگران معتقدند ماده ای در میخک وجود دارد به نام اوژنول که می تواند با سرطان دهانه رحم مبارزه کند. هم چنین اولئانولیک اسید موجود در میخک ضدتومور می باشد.

بهبود و افزایش استحکام استخوان ها

میخک دارای هیدروزن الکل از ترکیبات فنلی مانند: فلاون ها، فلائید ها و ایزوفلاون ها هستند. تحقیقات ثابت کرده است که این ترکیبات بدن را قادر به ساخت استخوان های قوی می کند،هم چنین تراکم استخوان را افزایش می دهد و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است.

هم چنین وقتی بدن توانایی جذب کلسیم را از بدهد، میخک با حفظ کیفیت استخوان ها و قوی نگه داشتن آن ها در مدت طولانی تر به شما کمک می کند.

درمان سر درد

میخک در حوزه پزشکی یونانی به عنوان یک درمان موثر سالها مورد استفاده قرار می گرفته است.گل میخک درد را کاهش می دهد. استفاده از روغن میخک روی پیشانی و اطراف بینی ویا مصرف آن با نمک و شیر در درمان سر درد موثر است.

تاثیرات میخک بر روی سلامتی

سلامتی و جوان سازی پوست

آنتی اکسیدان های موجود در میخک باعث جوان سازی پوست می شوند علاوه بر این رادیکال های آزادی را که موجب آسیب به سلول های پوستی و چین و چروک زودرس می شوند را خنثی می کند وبه جوان سازی پوست بسیار کمک می کند. میخک به دلیل خواص ضد باکتری می تواند مشکلات پوستی را کاهش دهد و به دلیل ویژگی ضد الهتابی که دارد، قرمزی و تورم ناشی از این مشکلات را کاهش می دهد.

تاثیرات میخک برای زیبایی پوست

 کاهش ریزش مو

تاثیرات استرس باعث مشکلات هورمونی، از دست دادن ناگهانی وزن، تغییرات فصلی و…دلایل مختلفی از ریش مو محسوب می شوند.اگر دنبال راه حلی برای ریزش موهای خود می گردید از گل میخک و یا روغن استفاده کنید تا با بهره گیری از خواص میخک برای مو در کوتاه مدت نتیجه خوبی به دست اورید.

 کاهش اضطراب و استرس

میخک تاثیر زیادی بر گرمای بدن دارد و عطر تندی که دارد باعث شادابی می شود. استفاده موضعی از روغن میخک به صورت رقیق شده به خستگی و فشار ذهنی کمک می کند.

خواص میخک

درمان درد گوش

برای درمان درد گوش که دردی بسیار آزار دهنده است. ما به شما میخک را پیشنهاد می کنیم. میخک را لای یک پارچه پنبه ای بپیچید و آن را در گوش خود قرار دهید. هم چنین ترکیب میخک و روغن کنجد درمان خوبی برای درد گوش می باشد چون باعث بی حس شدن این ناحیه می شود و در نتیجه شما دردی را احساس نمی کنید.

مفید برای افراد دیابتی

انسولین  برای کنترل سطح قند خون حیاتی می باشد اما گاهی در بیماران دیابتی انسولین به مقدار کافی ترشح نمی شود. در بعضی موارد هم حتی انسولینی در بدن این افراد وجود ندارد. عصاره میخک می تواند به ترشح انسولین و تنظیم سطح قند خون کمک کند.

خواص میخک برای کمک به هضم غذا

در طب سنتی چین از میخک برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می شود.میخک باعث افزایش جریان آنزیمی می شود و فعالیت گوارشی را تقویت می کند.میخک در از بین بردن سموم  بدن نقش زیادی دارد.
همچنین از میخک می توان برای کاهش مشکلاتی مثل تحریک پذیری،درد معده ،گرفتگی،تهوع و سوء هاضمه استفاده کرد.
شما می توانید حتی در این امر از عسل نیز کمک بگیرید و آن را با میخک ترکیب کنید.
خواص میخک

در پایان می خواهیم به خواص میخک در طب سنتی بپردازیم

  • طبیعت میخک گرم و خشک می باشد و خواص بسیاری دارد.
  • میخک تقویت کننده مغر می باشد کسانی که حافظه ضعیغی دارند می توانند از دم کرده میخک استفاده کنند.
  • میخک اشتها آور است و بدن را تقویت می کند.
  • برای رفع دندان درد می توانید کمی از روغن  میخک را روی دندان بمالید. همچنین میخک برای درمان گوش درد نیز گزینه ای مناسبی است شما می توانید  یک قطره از اسانس میخک را در گوش خود بچکانید.
  • گیاه میخک در جهت تقویت لثه و درد دندان و رفع بوی بد دهان نیز کاربرد دارد.
  • میخک برای بهبود سر درد نیر مفید است، و ضعف اعصاب را درمان می کند. هم چنین کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند خوردن میخک به آن ها توصیه می شود.
  • میخک مقوی معده و کبد و کلیه را تقویت می کند و سکسکه را برطرف می کند.
  • میخک از  رشد سرطان جلوگیری می کند و درمان کننده آن نیز می باشد.
  • شما می توانید از میخک برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه  در چشم  استفاده کنید برای این کار می توانید چند قطره از محلول آبی میخک را در چشم خود بچکانید.
  • میخک تب بر است و برای گردش خون و سلامت قلب مفید است.
  • از دیگر خواص میخک می توان به درمان کمر درد اشاره کرد شما می توانید چای میخک و یا دو قطره اسانس میخک را با آب گرم و یا چایی مخلوط کنید و بنوشید.
  • میخک گرفتگی عضلات را از بین می برد.
  • نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا می تواند به از بین رفتن گاز و درد معده کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…