جوانه ها یکی از بهترین انواع جوانه ها شناخته می شود و خواص جوانه عدس برای کاهش فشارخون بالا، یبوست، سم زدایی بدن و برای سلامتی قلب مفید است، جوانه عدس دارای انواع ویتامین همچون B 12 بوده و در گروه غذایی کربوهیدرات ها ولی کالری کمتری داشته و برای کسانی که  قصد کاهش وزن دارند مصرف جوانه ها توصیه می شود و برای کم خونی حاد مصرف جوانه عدس بسیار موثر است .

 

خواص جوانه عدس برای بدن:

مصرف جوانه ها به دلیل اینکه حاوی ویتامین E است برای درمان بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی و درمان ناباروری موثر است و همچنین برای کسانی که پوست آنها در زمستان خشک می شود به ویژه در دوران سالمندی توصیه می شود از نرم کننده های حاوی ویتامین E که از جوانه ها ساخته شده است استفاده کنند. خواص جوانه عدس حاوی اسید آمینه ها است و برای کودکان  توصیه می شود که حتما  جوانه عدس را در برنامه غذایی کودکان و دانش آموزان خود داشته باشند جوانه ها دارای سلنیوم و منیزیوم هستند که فواید سلنیوم در پیشگیری از سرطان موثر است و منیزیم برای کسانی دچار گرفتگی عضلات بدن می شوند مناسب است .

رشد جوانه عدس

کاهش وزن و لاغری

از دیگر خواص جوانه عدس کمک به کاهش وزن است. این جوانه یکی از بهترین غذاهایی هستند که می توانید وارد برنامه غذایی تان کنید جوانه عدس از فیبر بالایی برخوردار است به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می کند که به دلیل آنتی اکسیدان و فیبر موجود در جوانه عدس به سم زدایی بدن به خصوص در روده ها که باعث کاهش چربی شکم می شود، کمک می کند.

جوانه عدس برای دیابت و قند خون

تحقیقات انجام شده نشان داده می شود که جوانه حبوبات به ویژه جوانه عدس می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شوند. جوانه عدس از پروتئین بالایی و کمی کربوهیدرات دارد که می تواند باعث کاهش قند خون شود.

تاثیر جوانه عدس بر کنترل دیابت

 

خواص جوانه عدس برای معده و دستگاه گوارشی

جوانه عدس به دلیل فیبر بالایی که دارد به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند جوانه عدس باعث بهتر شدن حرکات روده می شود و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند جوانه عدس از گلوتن کمتری نسبت به خود عدس دارد و هضم آن برای افرادی مبتلا به سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند ، راحت تر می باشد.

طبع جوانه عدس

جوانه عدس سرد و خشک است .جوانه عدس سرشار از آنتی اکسیدان ها ،ویتامین B 1 ویتامین B 2 ،ویتامین B 3 ،ویتامین B 5 ،ویتامین B 6، ویتامین E، ویتامین C، فولات ، منیزیم، آهن، فیبر و پروتئین می باشد .

کم خونی

جوانه عدس به دلیل بالا بودن آهن و فولات که دارند باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و در نتیجه خواص جوانه عدس به درمان کم خونی کمک می کند و سعی کنید برای کسانی مبتلا به کم خونی هستند حداقل هفته ای دوبار در صبح ها عدسی درست کنند.

 افزایش متابولیسم

عدس منبع خوبی از ویتامین ها از جمله ویتامینB 3 است و نقش مهمی در تقویت سیستم های گوارشی و عصبی دارد و دیگر مزایای ویتامین B 3 از جمله کنترل کلسترول ،کاهش خطر ابتلا  به بیماری هایی مانند آلزایمر ،آب مروارید،دیابت و استئوآرتریت و دیابت است.

ارزش غذایی جوانه عدس (100گرم)

  • کالری :82
  • چربی :0.4 گرم
  • کربوهیدرات:17 گرم
  • پروتئین:6.9 گرم
  • فیبر:1.8 گرم

 

خواص درمانی عدس:

عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند عدس از نظر طب قدیم معتدل و خشک است و منبع بسیار زیادی پروتئین گیاهی است به طوری که مقدار پروتئین موجود در 15 گرم عدس ،بیشتر از 15 گرم گوشت گاو است عدس ها حاوی 6 ماده معدنی مهم، ویتامین B و همچنین پروتئین بدن چربی می باشد و خاصیت تنظیم قند خون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قند خون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می کنند جوانه عدس به علت داشتن اهن برای رفع کم خونی مفید است و چون عدس لعاب دار است برای درمان  زخم های دهان و گلو عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید و همچنین برای کسانی که  ناراحت روده ای هستند توصیه می شود از جوانه عدس استفاده کنند و می توانید عدس دم کنید و روی پوست قرار دهید تا التهاب را برطرف کند آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست و حتما توصیه می شود که مصرف کنید جوانه عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قند خون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب علاوه بر تاثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. اگر شما مقاومت به انسولین کاهش قندخون یا دیابت دارید گیاهان بنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون موثر هستند که انرژی پایداری را باعث می شوند صرف عدس مخصوصا برای خانمهایی که در سنین باروری ودوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند ایده بسیار مناسبی است. کمبود آهن باعث کم خونی می شود که برای مادر خوب نیست چون نوزاد بعد از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه می کند.

خواص جوانه عدس و مزیت های آن

مضرات جوانه عدس

عدس برای سلامتی ما انسان ها مناسب است و بهترین جایگزین برای گوشت،مرغ وماهی است  و جوانه عدس در شرایط گرم و مرطوب تهیه می شود که ممکن است حاوی باکتری های بیماری زا باشند و برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سالمندان و زنان در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف آن اجتناب کنند و  همچنین معایب های دیگری  هستند که شامل :

خطر بیماری های کلیه :

مصرف بالای پروتئین دارای عوارض دیگری می باشد  مقدار پروتئین مورد نیاز بدن ما  0.8 گرم در هر کیلو گرم وزن بدن است  مصرف بیش از حد پروتئین می تواند کلیه ها را از بین ببرد و در حد فشار قرار دهد.

خطر سنگ کلیه:

تحقیقات انجام شده برخی از عدس ها از غلظت بالایی ترکیبات اگزالات هستند این ترکیبات اگزالات تشکیل سنگ کلیه هستند .پس در نتیجه افرادی سنگ کلیه دارند باید از حبوبات و عدس دور باشند.

جوانه عدس  در تغذیه سالمندان چه نقشی دارد؟

گاهی سالمندان به دلیل اینکه تنها هستند بی اشتها می شوند و البته گاهی هم تاثیر برخی داروها یا افزایش سن هم سبب کم شدن اشتها به غذا می شود  بر این اساس برای آن که سالمندان دچار سوءتغذیه نشنوند باید از مواد مقوی استفاده کنند وبهترین توصیه برای آنها جوانه عدس، ماش و گندم یا پودر آن به غذاهایشان است .جوانه عدس با وجود حجم کم اشتها آور خوبی است و انرژی و پروتئین از دست رفته را جبران می کند بسیاری از پزشکان مصرف جوانه ها را برای کاهش تورم ،افسردگی و حتی استرس به سالمندان توصیه می کنند .

فواید جوانه عدس

در نظر داشته باشید که یک پیمانه از عدس پخته شده موارد زیر را خواهد داشت:

  • کالری
  • ۱۸ گرم پروتئین
  • ۱۵ گرم فیبر
  • ۵ گرم قند
  • کمتر از یک گرم چربی
  • ۳۵۸ میلی گرم فولات
  • یک میلی گرم منگنز( ۴۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۶ میلی گرم آهن(۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۵۶ میلی گرم فسفر(۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵ میلی گرم مس(۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵ میلی گرم تیامین(۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۷۳۱ میلی گرم پتاسیم(۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۷۱ میلی گرم منیزیم(۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴ میلی گرم ویتامین B6 (18 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵ میلی گرم روی(۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳ میلی گرم ویتامین B5(13 درصد از نیار روزانه بدن

نکته:  و همان طور که می بینید عدس طیف وسیعی از مواد مغذی را در یک پیمانه فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…