خواص ماست موسیر و فواید مصرف آن برای سلامتی

خواص ماست موسیر برای سلامت بدن بسیار مفید است. ماست و موسیر دارای ویتامین های A و C، کلسیم، منیزیم، فسفر، فولات و آنتی اکسیدان ها می باشد.طبع ماست و موسیر معتدل می باشد.

موسیر یا سیر کوهی از خانواده سیر است و همانند سیر دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد. شکل ظاهری این گیاه دارای برگ های باریک و دراز و و گل هایش بنفش مایل به قرمزند و همانند سیر ریشه اش فقط یک پیاز درشت دارد.

شکل ظاهری گیاه موسیر

خواص ماست موسیر و فواید درمانی آن

برای قضاوت در مورد این ماده غذایی محبوب بهتر است به صورت جداگانه به خواص ماست موسیر بپردازیم. ماست از تخمیر شیر به دست می آید، پس از حرارت دادن شیر تا دمای 80 درجه سانتی گراد و تغییر و تخریب پروتئین کازئین در شیر و اضافه شدن استرپتوکوکوس و بیفید و باکتری ها در شیر لخته ایجاد شده و پس از سرد کردن تا دمای 45 درجه سانتی گراد بین 7-4 ساعت ماست به دست می آید. شیر حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین B2، B12، پتاسیم و منیزیم فراوان است.

درباره موسیر هم باید بگوییم که موسیر از خانواده سیر و پیاز است و به همان اندازه دارای خواص درمانی متعددی است. دو مجموعه از ترکیبات، اکثر خواص درمانی موسیر را تشکیل داده، ترکیبات سولفور مانند آلیل پروپیل در سولفات و فلانوئید ها مثل کورستین است. و همچنین موسیر دارای پروتئین، پپتید و آلومینیوم است که از خواص درمانی آن می توان به تقویت دستگاه ایمنی اشاره کرد.

بنابراین ماست موسیر بی تردید یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی است و می تواند سلامت بدن را افزایش بخشد. در اینجا با چند مورد از خواص ماست موسیر برای سلامت بدن آشنا می شویم :

  • موسیر دوست استخوان ها
  • جوان سازی پوست و مو
  • مقاوم در برابر میکروب ها
  • هضم راحت غذا
  • حاوی ویتامین B
  • پیشگیری از سرطان های گوارشی
  • پیشگیری از ابتلا شدن به کلسترول خون

فایده های مصرف موسیر برای سلامتی

ماست موسیر و مضرات آن برای سلامتی

اکثر مردم می توانند موسیر و دیگر پیازها را بدون داشتن هیچ گونه عوارض جانبی بخورند. اما در برخی افراد زیاده روی در خوردن موسیر و پیاز ممکن است عوارضی داشته باشد. از جمله این عوارض عبارتند از:

  • سردرد
  • ریفلاکس معده
  • سوزش سردل
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • واکنش های آلرژیک مانند آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها می شود.

روش های مصرف موسیر

موسیر چاشنی اشتها آور و دارای طبع گرم است. می توان موسیر را به روشهای مختلفی مورد استفاده قرار داد.

موسیر را می توان خشک و سپس پودر کرد و از پودر آن در ماست، انواع سس ها و غذاهای مختلف استفاده کرد. و همچنین از موسیر تازه در تهیه ماست موسیر میتوان استفاده کرد.

موسیر را روی با پوست روی شعله کم حرارت داده و سرخ کنید، سپس پوست آنها را کنده و به صورت پودر در آورده و به عنوان چاشنی در سوپ و سس ها استفاده کنید.

موسیر تازه را داخل سرکه یا سبزیجات معطر و فلفل و زرد چوبه نگهداری کنید و سپس آنها را با ترشی های دیگر مخلوط کنید.

از موسیر چه استفاده هایی می شود؟

توجه :

موسیر به علت داشتن طبع گرم خوردن آن برای افراد گرم مزاج مضر است و حرارت بدن را بالا می برد. برای تهیه ماست موسیر از ماست کم چرب به همراه موسیر تازه و مقداری پونه و فلفل به جای نمک استفاده کنید. اگر هم به موسیر تازه دسترسی نداشتید از پودر موسیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…