خواص توت خشک و خاصیت درمانی فراوان

خواص توت خشک بسیار، پر خاصیت و پر کالری است. دارای آنتی اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین، تانن، املاح معدنی، پکتین و سقز است و قند موجود در آن برای کسانی که مرض قند دارند بی ضرر است.

تاثیر توت خشک در سلامتی بدن و خواص درمانی آن

خواص توت خشک برای سلامتی

توت خشک غالبا از توت سفید تهیه می شود و به خاطر طبع گرمی که دارد برای پپیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید است. چند مورد از خواص توت خشک برای سلامتی عبارتند از :

پیشگیری از کم خونی

 از خواص توت خشک می توان به افزایش حجم خون اشاره کرد از آنجا که توت خشک دارای مقادیر بالایی از آهن و پروتئین است می تواند برای درمان کم خونی بسیار موثر باشد.

فواید خوردن توت خشک برای کم خونی

ضد سرطان

توت خشک دارای روتین می باشد و روتین ماده ای است که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ مفید است. از دیگر خواص توت خشک  خنک کردن خون است و همچنین خونریزی را متوقف می کند و ویروس ها را نابود می سازد.

خوردن روزانه توت خشک کمک زیادی به سلامت بدن می کند از این رو می تواند برای پیشگیری و درمان خونریزی های داخل مغز، خونریزی شبکیه چشم، برونشیت مزمن، کاهش التهاب، رفع آتش کبد بسیار مفید باشد.

توت خشک در سلامت کبد و کلیه

توت خشک به دلیل افزایش حجم خون باعث تشدید ترشح بزاق و سایر مایعات بدن می شود و خشکی را از بین می برد. تشنگی را رفع می کند و باعث جلوگیری از بیماری هایی می شود که با کمبود آب بدن به وجود می آیند.

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

از دیگر خواص درمانی توت خشک می توان به کاهش فشار خون و خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد و برای بهبود جریان خون و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است.

خواص توت خشک برای سلامت قلب

 

درمان اختلالات جنسی

توت خشک برای درمان ناتوانی جنسی و مشکلات نعوظ، زود انزالی و ضعف اسپرم و سایر اختلالات جنسی موثر است.

درمان سفید شدن زودرس موها

توت خشک املاح فراوانی دارد که برای جلوگیری از سفیدی یا خاکستری شدن زودرس موها مفید است. و در بعضی کشورها از توت خشک به عنوان دارویی برای رفع سفیدی مو استفاده می کنند.

افزایش طول عمر

از جمله دیگر خواص توت خشک برای سلامتی می توان به داشتن « رزوراترول » که باعث افزایش طول عمر می شود اشاره کرد. و در مطالعات انجام شده توت خشک می تواند کارکرد ایمنی هومورال را در موش ها افزایش دهد.

حاوی مقادیر زیاد ویتامین c

توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c است حتی از میزان ویتامین c پرتغال بیشتر است. از آنجا که ویتامین c تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن است برای حفظ سلامتی، محافظت از قوه بینایی، ترمیم بافت ها و سرما خوردگی بسیار موثر است.

ویتامین های موجود در توت خشک

کاهش وزن

 

برای کاهش وزن بهتر است از توت خشک در اول صبح یا دو ساعت قبل از غذای اصلی استفاده شود به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار زیادی که دارد باعث سیری می شود و از ریزه خواری جلوگیری می کند و در نتیجه باعث لاغری و تناسب اندام می شود.

خواص توت خشک از نظر طب سنتی

در طب سنتی چینی از توت خشک بدلیل دارا بودن مواد مغذی استفاده های زیادی می شود. بخاطر داشتن کلسیم و فسفر برای سلامت لثه کودکان و پیشگیری از کرم خوردگی دندان مفید است و انرژی بدن سالمندان را تامین می کند. توت خشک برای سرماخوردگی های مزمن و ریه مناسب است.

بهترین طبع برای بدن انسان طبع گرم و تر است که توت خشک طبع گرم و تر دارد پس بهترین مزاج برای انسان است و رطوبت خوبی را به بدن می رساند که مخصوصا برای مغز بسیار خوب است. توت خشک به دلیل داشتن آهن بسیار زیاد برای درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مفید است.

خواص توت خشک در طب سنتی و تاثیر آن در سلامت بدن

مضرات توت خشک برای سلامتی

علاوه بر خواص توت خشک که بسیار برای سلامتی مفید است ممکن است برای برخی افراد و یا زیاده روی در خوردن آن موجب بروز مشکلاتی شود برخی از این مشکلات عبارتند از :

  • توت خشک برای کسانی که دارای طبع گرم هستند توصیه نمی شود. در صورت مصرف پس از یک الی دو ساعت کمی سکنجبین بنوشید.
  • کودکان نباید در خوردن آن زیاده روی کنند زیرا توت خشک حاوی مقدار زیادی اسید تانیک می باشد که می تواند در جذب آهن، کلسیم، روی و سایر مواد در بدن تاثیر بگذارد.
  • زیاده روی توت خشک برای افراد دیابتی هم ممکن است خطرناک باشد. اگر چه قند موجود در توت خشک مضر نمی باشد ولی مصرف بیش از حد آن موجب بالا رفتن قند خون می شود.
  • خوردن توت در دوران بارداری هم ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. و زیاده روی در آن باعث دل درد و اسهال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …