خواص سبوس برنج

برنج گیاهی است که به لایه بیرونی دانه های آن سبوس گفته می شود. یکی از فرآورده های حاصل از سبوس برنج, روغن آن می باشد که به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این بخش به مهمترین خواص سبوس برنج و فواید آن برای سلامت پوست و مو می پردازیم.

فوق العاده ترین خواص سبوس برنج

خواص سبوس برنج

روغن سبوس برنج یکی از شناخته شده ترین فرآورده های حاصل از سبوس برنج است که به عنوان یکی از سالم ترین روغن ها محسوب می شود. این روغن می تواند سطح کلسترول بدن خون را کاهش بدهد, از این رو مانند روغن زیتون در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است. درمان دیابت, کاهش فشار خون بالا, کاهش کلسترول خون, درمان چاقی و … از جمله مهمترین خواص سبوس برنج می باشند. همچنین سبوس برنج به پیشگیری از سرطان های روده و معده کمک می کند و در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی موثر است. مصرف سبوس برنج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مصرف این غلات برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد فعالیت های جسمی به ورزشکاران توصیه می شود. همچنین سبوس برنج عملکرد کبد را بهبود بخشیده و به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند.

برخی از مهمترین خواص سبوس برنج ناشی از ماده ایی درون آن است که موجب کاهش جذب کلسترول و افزایش دفع آن از بدن می شود. این مسئله می تواند در کاهش تشکیل برخی از سنگ های خاص کلیه موثر باشد. برخی بررسی ها نشان داده است روغن سبوس برنج می تواند تا 14 درصد مجموع کلسترول خون, 20 درصد ال دی ال و 20 درصد تری گلیسیرید را کاهش دهد. این در حالی است که موجب افزایش 41 درصدی کلسترول خوب یا HDL در خون می شود.

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه به خصوص در افراد با سطح کلسیم بالا یکی دیگر از موثرترین خواص سبوس برنج می باشد. همچنین سبوس برنج به  درمان واکنش آلرژی پوستی که با جوش های پوستی همراه است, کمک می کند و در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر است. بررسی ها برای اثبات خواص برنج در کاهش وزن, پیشگیری از ایدز, تقویت سیستم ایمنی و … در در حال انجام است. سبوس برنج سرشار از فیبرها, منگنز و فسفر, منیزیم و آهن, ویتامین B5 و ویتامین B6 است.

مهمترین خواص سبوس برنج برای پوست و مو

فواید سبوس برنج برای پوست

از گذشته تا به امروز برخی بر این باورند که اعمال مستقیم سبوس برنج روی پوست در درمان بیماری پوستی اگزما موثر است. این خاصیت سبوس برنج ناشی از آنتی اکسیدان های موجود در آن است. در واقع دانه های سبوس برنج مانند دانه های کنجد دارای آنزیم هایی است که موجب آرام بخشی پوست می شود. خواص سبوس برنج باعث شده است روغن این غلات یکی از بزرگ ترین محصولات مراقبتی پوست و مو به شمار رود. استفاده از روغن سبوس برنج موجب زیبایی پوست و مو می شود. این روغن سرشار از مواد مغذی, ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. استفاده خوراکی از این روغن به همراه مصرف موضعی آن روی پوست و مو می تواند مزایای بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

خواص سبوس برنج

از جمله مهمترین خواص روغن سبوس برنج برای پوست و مو, اثرات ضد پیری آن می باشد. دلیل این مسئله, آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این روغن است که در محصولات مراقبتی پوست و مو یافت نمی شود. به علاوه استفاده از این روغن روی پوست و مو, هیچ گونه عوارضی ندارد. این روغن مانند کره بادام زمینی سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است و به عمق پوست نفوذ کرده و موجب لطافت و نرمی پوست می شود. به علاوه این روغن قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و به همین دلیل پوست جوان تر و تپل تر و زیباتر به نظر می رسد. روغن سبوس برنج موجب حفظ رطوبت پوست شده و این مسئله به آبرسانی پوست کمک می کند و در نتیجه پوست نرم تر و صاف تر می شود. از دیگر خواص سبوس برنج و روغن آن برای پوست و مو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقویت روند بازسازی طبیعی پوست
  • کمک به تجدید و بهبود سطح پوست
  • تغذیه سلول های پوست با ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها موجب کاهش روند پیری می شود.
  • بهبود رنگ پوست
  • کاهش بروز چین و چروک پوست و خطوط ریز روی آن
  • حفظ سلامتی مو و براق کردن آن
  • محافظت از مو در برابر آسیب های نور خورشید
  • نرمال کردن میزان چربی پوست سر
  • کمک در درمان شوره سر
  • تقویت و تغذیه مو
  • تقویت و ضخیم شدن تارهای مو

خواص شگفت آور سبوس برنج برای لاغری

فواید سبوس برنج برای لاغری

فیبرها از جمله ترکیبات موثر در دانه ها سبوس برنج هستند که به کاهش وزن کمک می کنند. مصرف منظم و متعادل این ترکیبات در رژیم غذایی موجب کاهش وزن و سلامتی عمومی بدن می شود. اما استفاده موقت و کوتاه مدت از این مواد غذایی طبیعی حاوی این ترکیبات تاثیر کمی در کاهش وزن دارد. به علاوه یک رژیم غذایی سالم کاهش وزن, باید حاوی تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن باشد تا سلامتی بدن به خطر نیفتد. سبوس برنج یکی از مواد مغذی سالم محسوب می شود که سرشار از بسیاری از مواد مغذی ضروری بدن است. به علاوه روغن سبوس برنج سرشار از فیبر است و می تواند در برنامه غذایی کاهش وزن قرار بگیرد.

روغن سبوس برنج

با توجه به مطالب بیان شده, توصیه می شود از خواص سبوس برنج در جهت سلامتی بدن استفاده شود. به علاوه استفاده از مواد غذایی طبیعی از بهترین و کم هزینه ترین روش های حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…