خوردن گلابی و فواید آن

علاوه بر اعجاز خواص گلابی, آبدار بودن این میوه و فیبر موجود در آن باعث شده که میوه ای خوشمزه در بین افراد باشد. نقش آنتی اکسیدانی این میوه تاثیر به سزایی بر سلامتی دارد. ضمن اینکه قادر به پیشگیری از بیماری ها می باشد.

آشنایی با خواص گلابی و فواید این میوه خوشمزه

از این شاه میوه برای محافظت بدن در برابر امراض و بیماری ها استفاده می شود. در واقع میوه گلابی بیشتر با نقش پیشگیری کننده معرفی می گردد.

مبارزه با رادیکال های آزاد

این خاصیت از مواد معدنی و ویتامین های موجود در گلابی است. میوه گلابی ویتامین K و C دارد. ضمن اینکه مواد معدنی چون مس را نیز دارا می باشد. در واقع این مواد معدنی ارزشمند و ویتامین ها هستند که نقش آنتی اکسیدانی بدن را در مقابل رادیکال های آزاد افزایش می دهند.

محافظت از قلب

گلابی ذخیره خوبی برای تامین فیبر بوده و همین موضوع پایین آمدن کلسترول را به دنبال دارد. تمام کسانی که به دنبال پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که پایین آمدن میزان کلسترول یکی از راه های ثمربخش برای حفظ سلامت قلب است. ضمن اینکه فیبرها قادرند از بروز سکته مغزی ممانعت کنند. این میزان تاثیر برابر با 50 درصد می باشد و در خواص گلابی موجود است.

خواص درمانی میوه گلابی

پیشگیری از سرطان

همان طور که ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، یکی از خواص مهم گلابی نقش پیشگیری کننده آن است. این موضوع در مورد بیماری سرطان صدق می کند. به گونه ای که میزان سرطان سینه در زنان با بهره مندی از خواص گلابی تا سقف 34 درصد کاهش می یابد. فیبر درون این میوه از تکثیر سلول های سرطان جلوگیری و آن ها را نابود می سازد. این موضوع در مورد سرطان روده بزرگ نیز دیده شده است.

عدم حساسیت

شواهد نشان می دهد که احتمال نمود حساسیت با این میوه نسبت به سایر میوه ها کمتر است.  بیشتر میوه های دارای اسید سیتریک مانند گریپ فروت، کیوی، گوجه فرنگی و … حساسیت زا هستند، حال آن که گلابی میزان کمی از اسیدسیتریک را در بطن خود دارد. این میوه از جمله میوه هایی است که می توان به میزان کم به نوزاد خوراند.

خواص گلابی برای کودکان

تنظیم قند خون

فیبر زیاد این میوه و کم بودن میزان گلیسیرین موجود در آن به تنظیم قند خون ختم می شود. ضمن اینکه با نقش محافظتی، قادر به جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز می باشد.

تنظیم قند خون و خواص گلابی

تقویت سیستم ایمنی بدن

خوراک، سبزیجات یا میوه هایی که با ویتامین C شناخته می شوند، بالاترین عملکرد را در بهبود سیستم ایمنی بدن دارند. ویتامین C جزء جدایی ناپذیر خواص گلابی بوده و با همین خاصیت از ابتلا به بیماری جلوگیری و در برابر آن ها مقابله می کند.

ممانعت از پوکی استخوان

برای جلوگیری از پوکی استخوان وجود دو عنصر ویتامین C و کلسیم در بدن ضروری است. با این دو ماده روند تقویت و استخوان سازی در بدن به خوبی کنترل می شود. گلابی علاوه بر داشتن ویتامین C، شرایط عالی برای جذب کلسیم را در بدن فراهم می کند. این جذب کلسیم از طریق ماده ای به نام یور در بدن فراهم می شود. یور از عناصر موجود در خواص گلابی است.

گلابی و جلوگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از کارهای مهم و باارزش برای ممانعت از پوکی استخوان، تنظیم و حفظ PH بدن در سطح نرمال است. این تنظیم با خوردن به اندازه سبزی و میوه ها قابل دستیابی است.

افزایش انرژی

قند بالایی دارد. به همین خاطر با مصرف آن انرژی زیادی نصیب بدن تان می شود. این خاصیت گلابی باعث شده که در هنگام ضعف، سریعاً یک گلابی بخورید و این گونه انرژی تحلیل رفته را بازیابید.

هضم غذا

فیبر موجود در شاه میوه باعث تسهیل در روند هضم غذا می شود. به طور کلی با خوردن روزانه یک عدد گلابی حدود 20 تا 25 درصد فیبر را دریافت خواهید کرد. این میوه دارای فیبر نامحلول بوده و به همین خاطر از تومور خوش خیم روده بزرگ جلوگیری به عمل می آورد.

سلامت زنان باردار

زنان باردار گلابی بخورند. چون اسید فولیک ضروری در گلابی موجود است. اسید فولیک برای زنان باردار بسیار حیاتی بوده و از بروز نقص در کودک پیشگیری می نماید. برای دریافت اسید فولیک لازم، این میوه باید به شکل منظم مصرف گردد.

جلوگیری از مشکلات گوارشی

اگر روزانه از خواص گلابی استفاده کنید، دیگر خبری از ورم روده بزرگ، نقرس، کیسه صفرا و آرتریت نخواهد بود.

تنظیم فشار خون

خوردن گلابی نه تنها منجر به بهبود و تنظیم قند خون می شود، بلکه باعث تنظیم فشار خون نیز می گردد. گلوتاتیون از آنتی اکسیدان هایی است که برای تنظیم فشار خون و پیشگیری از سرطان در فواید گلابی یافت می شود.

درمان تب

از خواص گلابی به عنوان یک خنک کننده طبیعی استفاده می شود. این خاصیت را بیشتر میوه های تابستانی دارا می باشند. به همین علت از گلابی برای جلوگیری از گرمازدگی و جهت پایین آوردن تب استفاده می کنند.

درمان التهاب

از التهاب مفاصل و بروز بیماری آرتریت پیشگیری می کند. این خاصیت از خواص ضد التهابی گلابی سرچشمه می گیرد.

بهبود تنگی نفس

تنگی نفسی که بر اثر گرمای طاقت فرسای تابستان در سالمندان و کودکان رخ می دهد، به سرعت با نقش درمانی گلابی قابل درمان است. خوردن گلابی در روزهای بسیار گرم تابستان فواید بسیاری دارد.

خواص درمانی گلابی

درمان گلو

خوردن میوه گلابی در فصل تابستان برای بهبود بیماری های گلو توصیه می شود. برای بهره مندی از این خواص به شکل روزانه آب گلابی بخورید تا شاهد تاثیرات آن باشید.

جلوگیری از آسیب پوست

فیبر غذایی گلابی لطافت پوست را تامین می کند. زمانی که قند به سرعت راهی خون نمی شود، کلاژن صدمه نمی بیند. در نتیجه شادابی پوست تامین می گردد.

سلامت لب

اسید لاکتیک موجود در این میوه باعث سالم ماندن پوست لب می شود. در واقع با این ماده سلول های لب نرم شده و رطوبت خود را حفظ می کنند.

درمان خشکی مو

ویتامین C موجود در خواص گلابی نقش یک آنتی اکسیدان طبیعی را دارد. این آنتی اکسیدان ها سلول های مو را به شکل سالم حفظ می کنند. در چنین مواقعی از وزی مو کاسته می شود.

تقویت مو با فواید گلابی

اگر موهای بسیار زبر، غیر قابل کنترل و کدر دارید، مصرف روزانه یک عدد گلابی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین می توانید برای رفع کدر بودن موها، یک گلابی را با مقداری آب و حدود 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب میکس و یک ماسک مو طبیعی تهیه نمایید.

کاهش وزن

کم کالری و پر فیبر است. بنابراین می تواند در یک رژیم غذایی سودمند جا داشته باشد. فیبر زیاد گلابی شرایط خوبی برای کنترل غذا خوردن دارد. ضمن اینکه راه های احتمالی گوارشی همچون یبوست که سبب افزایش وزن می شوند را می بندد.

گلابی و کاهش وزن

سرشار از آنتی اکسیدان

با خوردن گلابی آنتی اکسیدان های زیادی را برای کنترل و جلوگیری از انواع بیماری ذخیره خواهید کرد. تقریباً 6 آنتی اکسیدان ضروری برای بدن در این میوه ارزشمند نهفته است.

تنظیم کلسترول

پکتن موجود در میوه گلابی به پایین آمدن کلسترول منتهی می شود. این خاصیت زمانی که پکتین با پتاسیم ترکیب می گردد، فراهم می شود. ضمن اینکه ترکیب پتاسیم و پکتین از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

پیشگیری از گرمازدگی

دارای آب کافی است. به گونه ای که 84 درصد از محتویات این میوه را آب تشکیل می دهد. برای مبارزه با روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان از نوشیدنی های گلابی میل کنید. این موضوع باعث پیشگیری از کم آبی بدن نیز می گردد.

درمان یبوست

با فیبر به هضم غذا و دفع آسان کمک می کند. وضعیت سوخت و ساز بدن نیز با دریافت ویتامین C این میوه قابل تنظیم است. فیبرهای آن درمان گر خوبی برای مشکل یبوست است.

با خوردن گلابی شرایط یک متابولیسم عالی در بدن فراهم می شود. یعنی کلیه مواد مغذی در روده تجزیه و تحلیل شده و جذب می گردند.

بهبود گردش خون

برای بالا رفتن سطح هموگلوبین خون توصیه می گردد. چون آهن و مس از خواص گلابی است. پتاسیم وازیدیلاتوری از عناصری است که برای گردش خون توصیه می شود. پتاسیم بخشی از خواص موز نیز می باشد.

این موضوع باعث سلامت قلب می شود. چون راحت تر پمپاژ خون را انجام می دهد.

سلامت چشم

ویتامین A، آنتی اکسیدان و ویتامین C دارد. به همین خاطر برای بهبود و سلامت چشم پیشنهاد می شود.

پیشگیری از اسهال

با دارا بودن فیبر و آب کافی حرکت راحت غذا را به درون روده موجب شده و از اسهال یا یبوست جلوگیری می کند.

پیشگیری از اسهال و خواص گلابی

بهبود زخم

آنتی اکسیدان های این میوه برای التیام زخم ها نقش محوری دارند. این خاصیت گلابی شبیه به خواص آناناس می باشد. آنتی اکسیدان های این میوه قادر به ترمیم بافت صدمه دیده هستند.

درمان کم خونی

افراد کم خون می توانند این میوه را به شکل روزانه مصرف کنند. بعد از مدتی دیگر اثری از کم خونی نخواهند دید. چون مس و آهن موجود در گلابی به درمان این عارضه کمک زیادی می کنند و سطح هموگلوبین خون را بالا می برند.

سلامت استخوان

مواد معدنی زیادی همچون روی، منیزیم، فسفر، منگنز و کلسیم در گلابی نهفته است. این مواد معدنی برای تقویت و استحکام استخوان توصیه می شود.

درمان پوست چرب

ویتامین C برای این درمان پیشنهاد می شود. برای بهره مندی از این خاصیت هم گلابی را بخورید و هم آن را به عنوان ماسک مورد استفاده قرار دهید.

برطرف کردن چین و چروک

ویتامین C  و آنتی اکسیدان ها در به تعویق انداختن پیری نقش مهمی دارند. چین و چروک بیشتر به دلیل رادیکال های آزاد، کمبود ویتامین C و … ایجاد می شود. برای بهره مندی از این خاصیت، گلابی مصرف کنید.

تامین رطوبت برای پوست

رطوبت پوست با خواص میوه گلابی قابل تامین است. این درمان را با خوردن گلابی و تهیه ماسک از آن نصیب صورت کنید.

لایه برداری از پوست با گلابی

درمان آکنه

زخم های صورت از جمله آکنه با خواص ضد التهابی این میوه برطرف می شود. برای این کار نیاز به ویتامین ث موجود در گلابی خواهد بود.

لایه برداری از پوست

میوه گلابی یک سفید کننده طبیعی برای پوست به حساب می آید. این اسکراب قادر به برطرف کردن سلول های مرده از روی پوست می باشد و درخشندگی پوست را به دنبال خواهد داشت.

سلامت پوست با فواید ارزشمند گلابی

درمان دیابت نوع 2

باعث ترشح انسولین در بدن شده و در تنظیم قند خون تاثیر دارد. افراد چاق مبتلا به دیابت بهتر است با مصرف گلابی اقدام به کاهش وزن نمایند.

سلامت روده بزرگ

به دلیل داشتن فیبر بالا برای سلامت روده بزرگ اهمیت دارد. ضمن اینکه با ویتامین ث امکان سوخت و ساز بهتری را در بدن ایجاد خواهد کرد.

تنظیم مایعات در بدن

با داشتن پتاسیم هم موجب گردش خون منظم می شود و هم آب بدن را تنظیم می کند. یعنی تعادل بدن برای هیدراته شدن تمام سلول ها از خواص گلابی قابل دریافت است.

تنظیم مایعات در بدن با مصرف گلابی

نکات مهم مصرف گلابی

گلابی میوه ای است که به ندرت سبب حساسیت می شود. به همین خاطر میوه ای مناسب برای کودکان است.

فروکتوز زیادی دارد و افرادی که قادر به جذب این کربوهیدرات نیستند، با خوردن گلابی دچار مشکل می شوند.

پوست آن فیبر زیادی به همراه دارد. به همین خاطر مانند خواص سیب توصیه می گردد این میوه را نیز با پوست مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …