خواص پوست لیمو ترش

خواص لیمو ترش شامل کاهش فشار خون، درمان سوزش سر دل، بهبود سرماخوردگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، درمان نقرس، یرقان، روماتیسم و بسیاری از موارد دیگر می باشد، که اغلب افراد با خواص این میوه ترش آشنا می باشند، اما شاید کمتری کسی از خواص پوست لیمو ترش آگاهی داشته باشد. از این رو در این مطلب به معرفی فواید درمانی پوست لیمو ترش می پردازیم.

خواص لیمو ترش

خواص پوست لیمو ترش

لیمو ترش از جمله میوه های است، که نباید پوست آن را دور بریزید. زیرا پوست لیموترش نیز همانند خود میوه، منبع غنی از ویتامین C و کلسیم است، همچنین دارای آنتی اکسیدان، فلانوئیدهای پلی فنول، لیمونن، پکتین و غیره می باشد. به همین جهت راهکاری طبیعی برای درمان برخی بیماری ها و حفظ سلامتی انسان به شمار می رود.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی:

پوست لیمو ترش حاوی پلی فنول می باشد، که مصرف این ماده میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و پتاسیم موجود در پوست این میوه موجب تنظیم فشار خون می گردد. در نتیجه مصرف آن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و دیابت می شود.

  • حفظ سلامت استخوانها و مفاصل:

وجود ویتامین C و کلسیم در پوست لیمو ترش، علاوه بر استحکام مفاصل و استخوان ها، سبب پیشگیری از روماتیسم التهابی، پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید می گردد.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان:

یکی دیگر از خواص پوست لیمو ترش به دلیل بیوفلانوئیدهای موجود در آن می باشد، که با مصرف پوست این میوه میزان استرس اکسیداتیو کاهش می یابد، در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد. همچنین پوست لیمو ترش دارای لیمونن و سالوسترول Q40 است، که به مقابله با سلول های سرطانی کمک می کنند.

خواص پوست لیمو ترش

  • حفظ سلامتی دندان و دهان:

مصرف لیمو ترش و پوست آن به دلیل داشتن ویتامین C از بروز مشکلاتی همچون خونریزی لثه، التهاب لثه و ابتلا به بیماری اسکوروی که ناشی از کمبود طولانی مدت این ویتامین در بدن است، جلوگیری می کند. همچنین پوست لیمو ترش به دلیل داشتن اسید سیتریک باعث حفظ سلامتی دهان و دندان می گردد.

  • کاهش ابتلا به مشکلات پوستی:

یک دیگر از فواید درمانی پوست لیمو ترش، به دلیل وجود آنتی اکسیدان می باشد، که از ایجاد جوش(آکنه)، چین و چروک پوست، لکه های تیره پوست جلوگیری می کند و به سم زدایی پوست نیز کمک می کند.

  • کاهش وزن بدن:

پوست لیمو ترش حاوی پکتین(فیبر) می باشد، به همین جهت مصرف پوست این میوه باعث کاهش وزن بدن می شود. علاوه بر آن، برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات گوارشی نیز مفید می باشد.

بهبود عفونت گوش، پاکسازی کبد، تنظیم جریان گردش خون در بدن، تقویت مویرگ ها و کاهش انقباضات ماهیچه ای از دیگر خواص پوست لیمو ترش می باشند. نحوه مصرف پوست لیمو ترش به این صورت است که، پوست این میوه را داخل فریز قرار دهید، بعد از فریز شدن آن را رنده کنید و میل نمایید. همچنین می توانید آن را با مقدار کمی شکر مخلوط کنید و یا به همراه سالاد میل کنید.

خواص عصاره روغنی پوست لیمو ترش

لازم به ذکر است که در طب سنتی، عصاره روغنی پوست لیمو ترش نیز برای کاهش تری گلیسرید و کلسترول خون، افزایش لنفوسیت ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی، تصلب شرایین، سرطان وبیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …