خواص سبوس جو

پوسته جو، برنج و گندم را سبوس می گویند، که ارزش غذای بالایی دارد، زیرا حاوی ویتامین های B، E و مواد مغذی همچون مس، روی، فسفر، آهن، منگنز، منیزیم، سلنیوم، پتاسیم، پانتوتنیک اسید، فیبر و پروتئین است. استفاده از جو و جو دوسر در تهیه انواع غذاها می تواند، بسیاری از نیازهای روزانه بدن را فراهم کند. همچنین به بهبود و درمان برخی مشکلات و بیماری ها کمک نماید. از این رو در این مطلب می توانید، با خواص سبوس جو و فواید سبوس جو دوسر آشنا شوید.

در مقالات گذشته به بررسی خواص جو و نیز خواص جو دوسر پرداختیم همچنین خواص سبوس برنج و سبوس گندم را بررسی کردیم در این مقاله به بررسی خاصیت های سبوس جو می پردازیم.

خواص سبوس جو

آشنایی با خواص سبوس جو و فواید مصرف آن

سبوس جو به دلیل داشتن فیبر برای بهبود مشکلات دستگاه گوارش، کاهش وزن و کاهش ابتلا به یبوست مفید است. هر یک فنجان سبوس جو پخته شده دارای 5.7g فیبر می باشد، علاوه بر فیبر، سبوس جو دارای پروتئین است که بدن به هنگام دریافت پروتئین ها، آن ها را به آمینو اسیدهای ضروری بدن تبدیل می کند و برای سلول سازی، ترمیم سلول و رشد افراد موثر می باشد.

مصرف منظم سبوس جو به دلیل داشتن فیبر باعث کاهش 15 درصدی تولید کلسترول خون در کبد می شود و همچنین موجب دفع آن از طریق مدفوع می گردد. به این منظور برای بهره مندی از خواص سبوس جو می توانید، روزانه پیش از هر وعده غذایی مقداری سبوس جو(3 قاشق غذاخوری) را با یک لیوان آب مخلوط کنید و میل نمایید.

فواید مصرف سبوس جو دو سر به مراتب بهتر از خواص سبوس جو می باشد، زیرا این دو نوع غلات ارزش غذایی یکسانی ندارند و پروتئین سبوس جو نصف مقدار پروتئین موجود در سبوس جو دو سر است، البته فیبر موجود در جو بیشتر از جو دوسر می باشد.

مزایای مصرف جو دوسر :

1. مصرف منظم سبوس جو دوسر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ(سرطان کولون) را کاهش می دهد. برای مصرف آن بهتر است، روزانه و به هنگام عصر 3 الی 4 قاشق غذاخوری از آن را داخل آب به مقدار یک لیوان بریزید و میل نمایید. لازم به ذکر است که، هضم این سبوس از هضم سبوس گندم راحت تر می باشد.

2. سبوس جو دوسر حاوی مقادیر زیادی بتا-گلوکان(فیبر محلول در آب) و پروتئین می باشد، به همین دلیل برای تهیه انواع خوراکی ها همچون مافین، بیسکویت، خمیر پیتزا، کیک و … مفید می باشد.

3. استفاده از سبوس جو دوسر به پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت کمک می کند و به دلیل داشتن بتا-گلوکان موجب کاهش سرعت جذب قند، پایین آمدن قند خون و کاهش نیاز بدن به انسولین می گردد. برای پیشگیری از دیابت در کسانی که مستعد ابتلا به این بیماری می باشند، باید سبوس جو دوسر(2 قاشق غذاخوری) را با آب(1 لیوان) مخلوط نمایند و هر روز 2 بار پیش از غذا میل نمایند.

4. این سبوس منبع غنی از ویتامین ها E ،B2 ،B و مواد معدنی نظیر منگنز، روی(زینک) و … می باشد، که مصرف آن هر روز صبح برای سلامت ناخن، پوست و مو بسیار مفید می باشد و همچنین سبب حفظ شفافیت و خاصیت ارتجاعی پوست می گردد. برای بهره مندی از این خواص بهتر است، یک لیوان آب و دو قاشق سبوس جوی دوسر را روزانه مصرف کنید.

5. بسیاری از افراد دچار یبوست از نوع مزمن می باشد، که برای برطرف کردن این بیماری افرادی که دارای این مشکل می باشند، باید از مواد غذایی که قدرت جذب بالای آب را دارند، استفاده کنند. سبوس جو دوسر یکی از این مواد غذایی می باشد، که قدرت جذب آب را به مقدار 30 برابر حجم خود دارد. برای درمان یبوست با سبوس جو دوسر باید 3 قاشق از آن را داخل 1 لیوان آب بریزید و هر روز قبل از غذا بنوشید.

فواید درمانی سبوس جو

علاوه بر موارد ذکر شده، درمان آرتروز و التهاب مفاصل، پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش وزن از دیگر خواص سبوس جو دوسر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…