خواص قلوه

اگر شما از آن دست افرادی هستید که به خوردن قلوه و دل علاقه زیادی دارید، بهتر است با خواص و مضرات مصرف آن ها آشنا شوید. از این رو در این بخش به معرفی خواص قلوه و دل گوسفند می پردازیم.

دل و قلوه گوسفند

خواص قلوه و دل گوسفندان

قلوه یا کلیه گوسفند و دیگر حیوانات حلال گوشت دارای طبعی معتدل و البته کمی خشک می باشد، بنابراین مصرف آن برای افرادی که طبع سر دارند، توصیه نمی گردد. همچنین به دلیل این که عمل هضم آن دیر صورت می گیرد، اشخاصی که معده ضعیفی دارند، نباید آن را مصرف نمایند.

قلوه سرشار از ویتامین ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و B6 است. همچنین چربی، روی و پروتئن موجود در آن همانند قلوه برابر با گوشت قرمز کم چرب می باشد و هم گروه با جگر وگوشت قرمز است. البته کلسترول و آهن قلوه بیشتر از گوشت قرمز و دل می باشد، به همین جهت خوردن آن برای کسانی که چربی خون بالا دارند، مشکل ساز می باشد.

مصرف قلوه عضلات کمر را سفت می کند و باعث تقویت آن می شود و باعث نرم شدن شریان می گردد. البته خوردن زیاد آن توصیه نمی شود، همچنین مصرف قلوه و دل گوسفند در اسلام مکروه می باشد،  پس برای مصارف درمانی آن را مورد استفاده قرار دهید.

قلوه را می توان با استفاده از موادی نظیر سرکه، فلفل، نمک، دارچین و روغن کنجد پخت و یا کبابی کرد.

مضرات مصرف قلوه

دل یا قلب حیواناتی همچون گوسفند، بره، گوساله و … مزایای و مضراتی دارد و همانند خواص قلوه خوردن آن باعث تقویت عملکرد قلب می شود. همچنین مقداری دیر هضم می باشد، که برای مصرف آن بهتر است به هنگام پخت، به قطعات کوچک تری تقسیم نمایید.

خواص دل گوسفند

قلب یا دل نیز به دلیل طبع گرم و خشک آن، برای افراد با مزاج سرد مفید می باشد و باعث تقویت قوا می گردد. مصرف آن برای درمان شب کوری توصیه می شود. بهترین روش برای پخت دل، استفاده از موادی همچون آب لیمو، فلفل، زیره و نمک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…