خواص دارابی

خواص دارابی باعث شده این میوه در برنامه غذایی افرادی که قصد لاغری، کاهش کلسترول، تغییر رژیم و … را دارند، وارد شود. در ادامه مجموعه کاملی از فواید دارابی را به شما علاقه مندان معرفی کرده ایم.

خواص میوه دارابی زمانی که برنامه مناسبی برای سرو آن پیدا کردید، نتیجه بخش خواهد بود. این میوه را به عنوان چاشنی وعده صبحانه مورد استفاده قرار می دهند. نام دیگر آن گریپ فروت است و جزء مرکبات دسته بندی می شود.

گریپ فروت دارای ویتامین C است و همان طور که می دانید این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد. خواص گریپ فروت از این نظر با خواص پرتقال و البته سایر مرکبات مشترک است.

گریپ فروت و خواص آن

با خواص دارابی آشنا شوید

چربی سوز

یکی از مهم ترین خواص دارابی مربوط به چربی سوز بودن آن است. در چنین مواقعی فرد از این خاصیت برای لاغر شدن استفاده می کند. دارابی میزان اشتهاء فرد را کاهش می دهد. فیبر بالای این میوه حس گرسنگی را کم کرده و در نتیجه از پرخوری ممانعت می کند. این احساس گرسنگی کم از تنظیم هورمون گوارشی به نام کلسنی سکتوکینین ناشی می شود. اگر می خواهید این میوه را برای درمان چاقی استفاده کنید، باید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی از آن بهره مند شوید.

فواید گریپ فروت و لاغری

پوست صورت

به دلیل سرشار بودن از ویتامین های A ،C، آنتی اکسیدان و مواد معدنی از نقش حفاظتی برای پوست صورت برخوردار است و مانع از بروز لکه های پوستی، چروک و … می شود. ماسک ضدچروک دارابی را با نصف دارابی و یک نصف لیوان ماست تهیه کنید. آن گاه مخلوط ماست و دارابی را بر روی پوست به مدت 10 دقیقه قرار دهید و سپس مخلوط روی صورت را با آب گرم بشویید.

فواید دارابی و ضد پیری

معمولاً از ماسک گریپ فروت برای درمان آکنه، جوش و … استفاده می شود. این میوه چربی پوست را می گیرد و لطافت بی نظیری به پوست می بخشد. آنتی اکسیدان دارابی سبب درمان تغییر رنگ پوست و البته عوارض آفتاب سوختگی می شود. برای درمان چربی پوست نصف دارابی را با یک قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان آرد ذرت میکس نمایید و مخلوط تهیه شده را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست بگذارید. آن گاه با آب گرم مخلوط تهیه شده را بشویید.

خواص دارابی و پوست

تقویت مو با میوه دارابی

از خواص میوه دارابی برای تقویت مو می توان کمک گرفت. چون دارابی سرشار از ویتامین C است. زمانی که شما از مشکل شوره سر رنج می برید و یا به دنبال تقویت ریشه مو هستید، می توانید از دارابی برای موهای خود بهره مند گردید.

خواص دارابی

مزیت های این میوه برای کلیه ها

از خواص دارابی می توان به درمان سنگ کلیه اشاره کرد. این سنگ ها معمولاً از نوع اگزالات کلسیم می باشند. اسید سیتریک درون دارابی از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند و درمان موثری در دفع سنگ کلیه می باشد. برای چنین مواردی از آب میوه دارابی استفاده می شود.

کاهش کلسترول خون و دارابی

تصفیه کبد چرب

میوه دارابی از خواص تصفیه کنندگی برخوردار است و منجر به برطرف شدن سموم و چربی مازاد کبد می گردد.

کاهش کلسترول

کلسترول بد یا LDL عوارض زیادی برای سلامت قلب دارد. فواید دارابی سبب کاهش کلسترول می شود. تحقیقات نشان داده مصرف مستمر دارابی، کاهش 15 درصدی کلسترول بدن را به دنبال دارد. این کاهش با یک ماه مصرف متوالی نشان داده می شود.

تداخل دارویی و گریپ فروت

درمان دیابت با دارابی

دارابی به دلیل شاخص گلیسمی پایین برای بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و حساسیت های ناشی از انسولین به کار گرفته می شود. برای مشاهده تاثیر دارابی بر روی قند خون بهتر است بعد از مصرف یک ماهه این میوه، اقدام به تست میزان قند خون کنید. در این صورت از کاهش آن مطلع خواهید شد.

سایر فواید دارابی

  • از جمله فواید و خواص دارابی باید به پتاسیم موجود در آن اشاره کرد که در کاهش تاثیرات سدیم خون موثر است و از این رو باعث کاهش فشار خون می گردد. این موضوع ممکن است باعث تداخل دارویی با داروهایی چون افیدیتاب و نیفیدیاک که برای کاهش فشار خون تجویز می شوند، گردد.
  • در دوران بارداری از بالا رفتن فشار خون، کلسترول خون و … جلوگیری می کند. اگر در حین بارداری خطر ابتلاء به پره اکلامپسی(مسمومیت بارداری)، یبوست، قند خون بارداری، سندرم متابولیک، سوزش سر دل و … برای شما وجود دارد، می توانید از گریپ فروت برای درمان و کنترل بسیاری از آن ها استفاده کنید.
  • برای رشد جنین منبع خوبی از اسید فولیک می باشد.
  • دارای آنتی اکسیدان است و از بسیاری از سرطان ها مخصوصاً سرطان ریه و سرطان پروستات جلوگیری می کند.
  • با تقویت سیستم ایمنی بدن از بیماری های ویروسی، قارچی، التهابی و … ممانعت می کند.
  • برای پیشگیری از آنفلونزا و سرما خوردگی گزینه ای برتر تلقی می شود.
  • با کنترل کلسترول و فشار خون، سلامت قلب و عروق را ضمانت می کند و آنتی اکسیدان های موجود در آن نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی و سکته ایفا می کنند.
  • منجر به رقیق شدن خون می گردد.
  • بسیاری از مشکلات معده مانند نفخ، زخم معده را با مصرف 10 تا 20 قطره قبل از سرو هر وعده غذایی بهبود می بخشد.
  • درمان یبوست با تحریک روده بزرگ و بهبود دستگاه گوارش رخ می دهد و از دیگر خواص دارابی می باشد.

نکات مهم درباره خواص میوه دارابی

  • روغن دارابی برای شادابی پوست، خواص ضدباکتریایی، رشد مو و درمان عفونت مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید روغن دارابی

  • این میوه در حساسیت زایی با خواص کیوی برابر است و ممکن است منجر به واکنش هایی چون تورم لثه، کاهش فشار خون، تنگی نفس، خارش و … شود. مصرف این میوه با داروهای داروهای ضد افسردگی چون تربازولام، میدازولام، دیازپام، داروهای ضد چربی و وارفارین تداخل دارویی دارد و منجر به واکنش و حساسیت می گردد.

کاهش کلسترول خون

  • از جمله ویژگی های دارابی کم کالری بودن آن است.

عوارض مصرف دارابی

اگر چه خواص دارابی بسیار است اما مصرف بیش از اندازه این میوه نیز عواقبی به دنبال دارد.

  • مصرف گریپ فروت در دوران شیردهی و بارداری باید به اندازه و در حد لزوم باشد. یعنی هدف شما از مصرف گریپ فروت تامین ویتامین های مورد نیاز باشد.
  • این میوه سطح هورمون استروژن در بدن زنان را کاهش می دهد و بدین علت زمینه ساز بروز سرطان سینه در خانم ها می گردد.

امیدواریم مطالب ارائه شده به خوبی شما را با فواید گریپ فروت آشنا کرده باشد. در صورت تمایل بر روی خواص نارنگی و خواص لیمو ترش کلیک نمایید تا با سایر مطالب مرتبط در سایت خاصیت آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …