خواص پوست موز

موز از جمله میوه های بسیار مقوی است که حاوی پروتئین، ویتامین، فیبر و کربوهیدرات می باشد. همچنین حدود 75 در صد آن از آب تشکیل شده است و خوردن یک عدد موز در طول روز 31% از نیاز بدن به آب را فراهم می کند، البته این فواید بی نظیر در پوست موز نیز وجود دارد. به همین منظور در این بخش به ارائه خواص پوست موز می پردازیم.

رفع پف و سیاهی دور چشم با پوست موز

خواص پوست موز برای پوست و زیبایی

خواص موز همواره مورد توجه پژوهشگران قرار داشته است اما پوست این میوه  نیز با داشتن ویتامین‌های B12 ،B6، پتاسیم، منیزیم و انواع آنزیم ها و اکسیدان ها و همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی بسیار حائز اهمیت می باشد و برای درمان بیماری های پوستی مفید است. از جمله خواص پوست موز شامل موراد زیر می باشد:

1. درمان جوش یا آکنه

پوست این میوه خاصیت پاک کنندگی دارد و سموم پخش شده ناشی از جوش را از محل آکنه به جود آمده پاکسازی می کند و میکروب های مولد جوش را از سطح پوست پاک می نمایید. همچنین به درمان التهاب پوست نیز کمک می کند.

نحوه استفاده پوست موز برای درمان جوش به این صورت است که:

محل التهاب و جوش را با آب سرد بشویید، سپس با حوله ای تمیز پوست را خشک نمایید. قسمتی از پوست موز را بر روی محل جوش و اطراف آن بگذارید و به آرامی ماساژ دهید، که زمان لازم برای انجام این عمل 5 دقیقه می باشد.  پس از جذب مواد مغذی توسط پوست  و بعد از گذشت 20 دقیقه دوباره پوست را با آب سرد شست و شو دهید. بهتر است در طول روز 2 یا 3 مرتبه این عمل را تکرار نمایید.

2. درمان لکه های پوستی

وجود ویتامین های E، C، B، A و آنتی اکسیدان ها در پوست موز باعث ترمیم لکه های پوستی و کاهش لکه های سیاه می شود و به همین خاطر به عنوان یکی از خواص پوست موز بشمار می آید

طریقه استفاده پوست موز برای درمان لکه های پوستی همانند مورد بالا می باشد.

درمان نیش حشرات با پوست موز

3. رفع خشکی و خارش بیش از حد پوست

استفاده از قسمت داخلی پوست موز به دلیل داشتن لوتئین (نوعی آنتی اکسیدان) با آب رسانی به پوست از خارش و خشکی پوست پیش گیری می کند.

نحوه استفاده پوست موز برای رفع خشکی و خارش پوست به 2 روش می باشد:

پوست موز را بر روی پوست بمالید، پس از گذشت 30 دقیقه، با آب سرد شست و شو دهید و یا این که قسمت داخلی پوست این میوه را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید.

برای اثر بخشی هر کدام از این دو روش بهتر است، روزانه 2 مرتبه این عمل را انجام دهید.

4. بیرون آوردن تراشه های کوچک

گاهی ممکن است به دلایل مختلف تراشه های کوچکی در پوست بدن فرو رود، یکی از راه های نرم کردن این تراشه ها و خارج کردن آن از پوست، استفاده از قسمت داخلی پوست موز می باشد.

نحوه استفاده از آن به این شکل است که:

بخشی از پوست موز را بر روی اطراف زخم ایجاد شده از تراشه قرار دهید و با یک پارچه استریل(باند یا گاز) آن را ببندید. پس از گذشت یک روز با استفاده از وسیله ای همچون موچین به راحتی آن  تراشه را بیرون بیاورید.

5. رفع سیاهی و پف زیر چشم

یکی دیگر از خواص پوست موز درمان سیاهی دور چشم و پف زیر چشم می باشد، که به دلیل وجود پتاسیم در پوست این میوه است.

طریقه استفاده پوست موز برای رفع سیاهی و پف اطراف چشم به این صورت است که:

قسمت داخلی پوست موز( بخش سفید) را با قاشق و یا چاقو جدا کنید، سپس آن را با 2 قاشق ژل آلوئه ورا ترکیب کنید، خمیر بدست آمده را اطراف چشم بگذارید.(البته استفاده از این خمیر برای رفع چین و چروک پوست نیز مفید می باشد و می توان از آن به عنوان ماسک صورت نیز استفاده کرد). بعد از یک ربع آن را با آب سرد شست و شو دهید.

خواص پوست موز

6. سفید کردن دندان

پوست موز به دلیل داشتن اسید سیتریک، اسید سالیسیلیک و مواد ضد پلاک دندان سبب سفید شدن دندان و مقاوم شدن لثه ها می گردد.

نحوه استفاده از پوست موز برای سفید کردن دندان و جلوگیری از خون ریزی لثه ها به این شکل است که:

برشی از پوست موز را به مدت چند دقیقه بر روی دندان ها و همچنین به آرامی بر روی لثه ها بمالید. پس از آن بهتر مسواک بزنید تا چیزی از پوست موز لا به لای دندان ها باقی نماند. این کار را به مدت 1 هفته و در طول روز 1 مرتبه انجام دهید.

سفید کردن دندان با پوست موز

7. درمان میخچه و زگیل

یکی دیگر از خواص پوست موز بهبود زگیل و میخچه می باشد که به دلیل وجود وجود انواع اکسیدان ها و آنزیم های موجود در این میوه می باشد.

پوست موز را بر روی میخچه بگذارید با یک پارچه تمیز آن را ببندید، یک روز به آن فرصت دهید. بهتر است این عمل را در چند هفته متوالی انجام دهید تا شاهد اثر بخشی آن باشید.

8. درمان نیش حشرات

مالیدن قسمت داخلی پوست موز بر روی محل زخم حاصل از نیش حشرات باعث تسکین درد و رفع خارش می شود. برای این کار، قسمتی از پوست موز را بر روی محل مورد نظر به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید و بعد از گذشت یک ربع، محل نیش خورده را با آب سرد شست و شو دهید. بهتر است این کار را چند بار تکرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …