آب زرشک

زرشک از گیاهانی است که می توان تمام قسمت های آن را مورد استفاده قرار داد. این گیاه در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان گیاهی با ارزش تلقی می شود. خواص آب زرشک سبب محبوبیت این گیاه شده است. در این مطلب به مجموعه ای از خواص درمانی آب زرشک اشاره کرده ایم.

این گیاه به شکل بومی در نواحی نیمه استوایی و معتدل آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و شمالی و اروپا یافت می شود. بنابراین مناطق بسیاری از جهان این گیاه را به صورت بومی دارا می باشند. این نوع زرشک ها از نظر نوع، رنگ و اندازه اندکی با هم تفاوت دارند. همچنین خواص زرشک ها کمی با هم متفاوت هستند.

از خواص آب زرشک چه می دانید؟

در ادامه به بررسی مهمترین خواص دارویی و درمانی و فواید آب زرشک می پردازیم.

درمان اسهال

دارای خصوصیت قابض کنندگی است. از این رو منجر به کاهش اسهال می گردد. آب زرشک درمانی طبیعی برای اسهال است که در کوتاه مدت جواب می دهد.

درمان بیماری صرع

از خاصیت های خارق العاده آب زرشک می توان به بهبود بیماری صرع اشاره کرد. این آب میوه طبیعی همراه با فواید ضد تشنجی بوده و در نتیحه تا حد زیادی صرع را کنترل می کند.

خواص آب زرشک

ضد روماتیسم

پوست درخت و گل زرشک دارای بیشترین تاثیر در بیماری روماتیسم هستند. البته بهتر است به همراه آن ها از آب زرشک نیز بهره مند شوند.

درمان مشکلات پوستی

آکنه یا پسوریازیس از مشکلات رایج پوستی هستند که بنا به دلایلی از جمله وجود باکتری ها و عفونت های قارچی پدید می آیند. بنابراین بهتر است برای پاکسازی پوست از باکتری و قارچ، از آب زرشک کمک بگیرید.

کاهش فشار خون

آب زرشک با خاصیت ترش مزه بودن، به سرعت فشار خون را پایین می آورد و از این رو بسیار شبیه به خواص  سیر عمل می کند. برای آشکار شدن خواص آب زرشک به عنوان کاهنده فشار خون باید به آن نمک اضافه نشود. همچنین برای استفاده از آن به عنوان بالابرنده فشار خون، باید آن را با نمک مخلوط کرد. با این توصیف مشخص می شود که آب زرشک برای کسانی که مشکلات فشار خون دارند، دارای فواید بسیاری است.

درمان بیماری های قلبی-عروقی

آب زرشک دارای ترکیبی به نام یوربامین می باشد. وجود این ماده در آب زرشک موجب داشتن قلبی سالم می شود. این ماده با ورود به بدن، برای تنظیم میزان یون های کلسیم دست به کار می شود. غلظت بیش از اندازه این یون ها سبب سکته مغزی می گردد. این ماده علاوه بر تنظیم غلظت یون کلسیم، سلول ها را دارای حساسیت بیشتری نسبت به کلسیم می کند و این مسئله تاثیر به سزایی در گرفتگی عضلات دارد.

سلامت قلب با آب زرشک

از بین بردن نشانه های بیماری سل

از خواص آب زرشک, ماده ای به نام بربرین است و این ماده دارای خاصیت آنتی باکتریایی می باشد. برای کنترل نشانه های بیماری سل باید از آب زرشک به اندازه یک فنجان به صورت روزانه استفاده کرد.

درمان درد رگ سیاتیک

وجود ماده ای به نام بربرین در آب زرشک، سبب التیام درد کمر می شود. بنابراین می توان از این گیاه به عنوان داروی سیاتیک و کمر نیز استفاده کنید.

از بین بردن عفونت

یکی از راه های مقابله با عفونت در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. کارکرد سیستم ایمنی بدن با بهره گیری از خواص آب زرشک بیشتر می شود. به همین خاطر برای بهبود و التیام بسیاری از عفونت های قارچی واژن و عفونت های گوارشی از آن استفاده می شود.

سلامت ذهنی و مغزی

از خواص آب زرشک می توان تقویت حافظه را نام برد. ماده یوربامین موجود در آب زرشک مانع از اکسیداسیون زیست مولکول های مغز می شود و در نتیجه از بروز بیماری های آلزایمر جلوگیری می کند. ضمن اینکه توانایی مغزی و ذهنی را افزایش خواهد داد.

کاهنده فشار خون

درمان اعتیاد

آب زرشک  فواید بسیاری برای درمان اعتیاد به تریاک دارد و این به دلیل آلکالوئید بربرین موجود در آب زرشک است. این موضوع با آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی که دارای اعتیاد به مرفین بودند، بارها ثابت شده است.

تنظیم قند خون

برای بهره مندی از خواص آب زرشک در کنترل قندخون باید آن را با گیاه خارمریم استفاده کنید. این دو گیاه با هم به شکل انسولین، قند خون شما را نرمال می سازند. آب زرشک از نظر کنترل قند خون دارای خواص پیاز است.

درمان کبد چرب

آب زرشک دارای فواید بسیاری برای کارکرد کبد است. برای اثر بخش بودن این گیاه در زمینه کبد چرب، باید روزانه از آن معادل 400 میلی گرم به شکل مکمل استفاده کرد. اگر بیش از اندازه گفته شده از این مکمل استفاده شود، منجر به تولید سم در بدن می گردد و سقط جنین در زنان باردار را به دنبال دارد(برای زنان باردار بهتر است که به هیچ عنوان از زرشک و سایر مخلفات آن استفاده نکنند). دوز مصرفی مناسب و دقیقی برای اثر کردن زرشک استفاده کنید.

خواص زرشک

آنتی اکسیدان

آب زرشک با داشتن آنتی اکسیدان، شما را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن می سازد. مسلماً با برقرار بودن آنتی اکسیدان لازم، در برابر عواملی چون رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو مقاوم خواهید بود.

برطرف کردن انسداد معده

برای برطرف کردن انسداد معده و رفع مشکلات گوارشی از خواص آب زرشک کمک بگیرید. زرشک در ناحیه پوست درختش با گوارش بسیار قرین می باشد.

پیشگیری از دیابت

آب زرشک به غیر از کنترل قند خون، از مبتلا شدن به بیماری دیابت جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که مصرف داروها را با مصرف آب زرشک ترکیب نسازید.

کنترل تب

آلکالوئیدهای بربرین در آب زرشک برای کنترل تب مورد استفاده قرار می گیرد. درمان بیماری مالاریا نیز از دیگر خواص آب زرشک به حساب می آید.

از بین بردن قرمزی چشم

از خواص آب زرشک برای درمان قرمزی چشم که به آن در اصطلاح پزشکی کنژنکتیویت می گویند، کمک گرفته می شود. در واقع سالم کردن و نجات چشم ها از قرمزی با ماده ای شفابخشی به نام بربرین اتفاق می افتد.

محافظت از مجاری ادراری و ریه ها

مجاری ادراری به طور مرتب در معرض میکروب ها قرار دارند. خوردن آب زرشک تا حد زیادی از حمله میکروب ها در ناحیه ریه و مجاری ادراری می کاهد. برای درمان گلودرد، گرفتگی بینی، سینوزیت و برونشیت نیز می توان از آب زرشک استفاده کرد.

فواید آب زرشک

درمان اختلالات پوستی و عفونت

از خواص آب زرشک، ضد التهاب بودن است. مواد موجود در آب زرشک از ورم ناشی از بیماری های دستگاه تنفسی، مجاری ادراری و گوارش می کاهد و به درمان عفونت های قارچی در پوست و دستگاه تناسلی کمک می کند.

پیشگیری از ام اس

فواید آب زرشک برای بسیاری از مشکلات از جمله رفع التهاب، برطرف کردن سوزش معده، مقابله با بیماری های عفونی، درمان اسهال و همچنین پیشگیری از ام اس کاربرد دارد.

از اینکه با ارائه مطالب آموزنده فواید آب زرشک همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم با خواندن این مطالب به خوبی با خواص آب زرشک آشنا شده باشید و حالا با نگرشی آگاهانه آن را به مصرف برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …