فواید برگ چغندر

برگ چغندر دارای خواص درمانی بسیاری است و از جمله سبزیجات مدیترانه ای به جساب می آید. برگ های چغندر متمایل به سبز تیره هستند و در مراحل مختلف رشد قابلیت برداشت را دارند. خواص برگ چغندر موجب شده است که این سبزی در بسیاری از رستوران های جهان به عنوان چاشنی مقوی به غذاها افزوده شود. در ادامه قصد داریم تصویر روشنی از برگ چغندر و فواید آن برای شما همراهان ارائه دهیم. 

موارد کاربردی خواص برگ چغندر طیف وسیعی دارد. به گونه ای که گاهی به عنوان ماده اصلی و به شکل خام در سالاد سبزیجات استفاده می گردد. این گیاه به صورت یک ساله در سواحل مدیترانه در ماه های تیر تا آذر به صورت خودرو و وحشی یافت می شود.

خواص برگ چغندر

از خواص برگ چغندر چه می دانید؟

با اینکه این سبزی از نظر غنی بودن هم ارزش با اسفناج است اما مورد توجه و مطالعه کمتری قرار گرفته است. تمام قسمت های چغندر دارای خواص بی شمار و قابل استفاده می باشند.

آنتی اکسیدان و ضد سرطان

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان و آن را به عنوان ماده ای ضد سرطان می شناسند. برگ چغندر دارای 13 آنتی اکسیدان پلی فنول است و محققان در سال2004، 19 آنتی اکسیدان بتازانتین را با 9 نوع بتاسیانین در برگ های مختلف چغندر کشف کردند.  وجود چنین آنتی اکسیدانی از تکثیر و رشد سلول سرطانی ریه، تخمدان، پروستات و … ممانعت می کند. ضمن اینکه خواص چغندر پیری را نیز به تعویق می اندازد.

ضدپیری

از خواص برگ چغندر می توان به کم کالری بودن آن اشاره کرد. به گونه ای که هر 100 گرم برگ چغندر معادل 19 کالری می باشد.

برگ چغندر سرشار از ویتامین C است. به طوری که با مصرف 100 گرم از برگ چغندر می توان به 33 درصد ویتامین C مورد نیاز دست یافت.

بهبود سیستم ایمنی بدن و رفع کم خونی از خواص برگ چغندر است.

درمان کم خونی با برگ چغندر

سلامت قلب

از خواص برگ چغندر باید به محافظت از قلب اشاره کرد. چون التهاب را کاهش می دهد. ضمن اینکه با کاهش التهاب می تواند احتمال سکته و بیماری قلبی- عروقی را کاهش دهد.

کمک به بیماران دیابتی

نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد. برای درمان دیابت مقدماتی بسیار کارساز است. فلاوانوئیدهای موجود در برگ چغندر، از فعالیت آنزیمی آلفا-گلوکوزیدار ممانعت می کنند. کربوهیدرات های موجود در قندهای ساده را از بین می برند. ضمن اینکه قند خون را تنظیم و ثابت می سازند.
دارای فیبر غذایی بوده و می توان از هر پیمانه برگ چغندر معادل 4 گرم فیبر به دست آورد. فیبر با کاهش منتشر سازی قند در بدن، سلامت گوارش و قلب را ضمانت می کند.

هضم بهتر غذا

چغندر با دفع سموم بدن، التهاب دستگاه گوارش را از بین می برد. برای سم زدایی از بتالائین های موجود در برگ چغندر استفاده می شود. خاصیت ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی چغندر در روده بسیار کارساز می باشد.

 

خواص دارویی برگ چغندر

لاغری

برگ چغندر دارای فیبر بالایی است. به گونه ای که پس از مصرف آن احساس سیری می کنید و غذای کمی میل می کنید. برای لاغری با چغندر باید آن را به شکل خام، کنسروی یا بخار پز به مدت 10 روز میل کنید.

درمان چاقی با برگ چغندر

کاهش فشار خون

نیترات طبیعی دارد و بعد از هضم به اسید نیتریک مبدل می گردد. اسید نیتریک گشادی عروق را به همراه دارد. این موارد منجر به کاهش فشار خون می شود. علاوه بر چغندر، این ویژگی را می توان در خواص کرفس، اسفناج، کاهو، شاهی، رازیانه، ترپچه و کلم جستجو کرد. این نیترات طبیعی در تمام گیاهان نامبرده از خاک تامین می گردد.

حفظ استخوان

از خواص برگ چغندر وجود کلسیم و ویتامین کا در آن است. این دو ویتامین برای حفظ و قدرت اسکلت بدن لازم هستند. برای حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از شکستگی و فشردگی مواد معدنی به کلسیم نیاز داریم که 99 درصد آن در استخوان ذخیره می گردد. یک پیمانه برگ چغندر می تواند میزان قابل توجهی از ویتامین کا را برطرف سازد.

سلامت مغز

مصرف سبزیجات با بتالائین بالا از بیماری های  عصبی دژنراتیو و اختلالات اکسیداتیو مربوط به استرس پیش گیری می کند و آنتی اکسیدان موجود در چغندر از سلول های مغزی در برابر جهش جلوگیری می کنند. احتمال ابتلا به اختلالات مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و رادیکال های آزاد را کم می کند.

ممانعت از مشکلات مغزی

استحکام عضلات

فواید برگ چغندر را می توان در کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی خلاصه کرد. این مواد برای سیستم عصبی و سلامتی عضلات ضروری می باشند. یک پیمانه برگ چغندر، 38 درصد نیاز بدن به منیزیم را برطرف می سازد. با دریافت منیزم، خون به راحتی گردش می کند و گرفتگی عضلات کمتر پیش می آید.

فواید برگ چغندر

سلامت چشم

کاروتنوئیدهایی مانند زیازانتین و لوتئین منبع خوبی برای محافظت از بینایی هستند و برگ چغندر دارای این مواد می باشد.

سلامت چشم

مضرات برگ چغندر

  • دارای اکسالات می باشد. اگر اکسالات از حد اعتدال بیشتر مصرف شود، برای سلامتی اشکال ایجاد خواهد کرد.
  • این اکسالات ممکن است از جذب مواد کلسیمی جلوگیری کنند.
  • افراد دارای مشکلات صفراوی و کلیه نباید این سبزی را مصرف کنند.

امیدواریم با ارائه این توضیحات خواص برگ چغندر را به خوبی به شما معرفی کرده باشیم و حالا با رضایت هر چه بیشتر این سبزی باارزش را در دسته غذاهای مصرفی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …