مهم ترین مزایا و خواص ماش سبز

اصلیت گیاه ماش سبز از کشور هندوستان می باشد که اکنون در بیشتر نواحی کشت می شود. چینی ها از این گیاه برای سم زدایی بدن و رفع گرمای بدن استفاده می کنند. ماش سبز یکی از انواع حبوبات و دارای خواص و ارزش غذایی بسیار زیادی هم می باشد. در ادامه مطلب با خواص ماش سبز آشنا خواهید شد.

فواید و خواص ماش سبز

استفاده از حبوبات در برنامه غذایی هفتگی موجب تامین پروتئین بدن می شود. ماش سبز نیز یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی است و ارزش غذایی بالایی هم دارد و مصرف آن برای گیاه خواران نیز فوق العاده است.

ماش سبز سرشار از مواد مغذی می باشد به همین دلیل در بین حبوبات جایگاه خاصی دارد. بالا بودن میزان اسید فولیک در این گیاه موجب شده تا مصرف ماش از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند. به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسیم، مصرف این گیاه به افرادی که فشارخون بالایی دارند، توصیه می شود. وجود آنتی اکسیدان هایی مثل سلنیوم و منگنز در ماش موجب می شوند که از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری شود. این موارد تنها بخش کوچکی از خواص ماش سبز می باشند.

مزایای ماش سبز در درمان بیماری ها

جوانه این گیاه فوق العاده نیز منبع غنی از ویتامین C و مواد مغذی می باشد. جوانه ماش انرژی زا بوده و کاهش دهنده کلسترول خون و قند خون می باشد. همچنین اسهال را درمان و به روند هضم غذا نیز سرعت می بخشد. برای بهره مندی از خواص جوانه ماش سبز، آن را به صورت خام در سالادها استفاده کنید.

مصرف ماش سبز محدودیت و ممنوعیت ندارد فقط افراد مبتلا به نقرس یا اسیداوریک در مصرف این گیاه افراط نکنند، زیرا ماش پروتئین بالایی دارد.

مهم ترین خاصیت های مصرف ماش سبز

انواع فواید و خواص ماش هم برای زیبایی و هم برای سلامتی می باشد. در ادامه به خاصیت های درمانی این گیاه می پردازیم.

کاهش کلسترول و چربی خون

کاهش کلسترول و چربی خون از خواص ماش سبز و خواص لپه می باشد. این دانه ها سرشار از فیبر رژیمی (مواد غذایی غیر قابل هضم) محلول بوده و کلسترول پایینی هم دارند. فیبر رژیمی در سیستم گوارش با آب موجود در آن مخلوط شده و ژله مانند می شود. این ماده نیز موجب بهبود در عملکرد اعضای بدن می شود.

 خاصیت های درمانی و دارویی ماش سبز

فیبر رژیمی محلول کلسترول و چربی بد خون را کاهش می دهد اما اگر فیبر رژیمی غیر محلول باشد، به تنظیم شدن حرکات روده کمک می کند و چربی خون را کاهش نمی دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

تمامی حبوبات از جمله ماش ماده ای به نام پروتئاز دارند. این ماده روند تولید سلول های سرطانی را کند کرده و در نتیجه از شکل گیری تومور جلوگیری می کند. پروتئاز موجود در ماش از ابتلا به سرطان سینه هم پیشگیری می کند.

کنترل قندخون

یکی از خواص ماش سبز همچون خواص دال عدس، کنترل و کاهش قندخون می باشد. است. مصرف ماش برای افرادی که قندخون بالایی داشته و به دیابت مبتلا هستند، مناسب می باشد.

 فواید و خواص ماش سبز

رفع کم خونی

مصرف ماش سبز برای کسانی که کمبود آهن دارند، بسیار مناسب می باشد. رفع کم خونی از دیگر خواص ماش سبز است و برای بهره بیشتر بردن از این خاصیت بهتر است از جوانه آن استفاده کنید. به طور کلی جوانه ها خواص و مواد مغذی بیشتری دارند.

مزایای مصرف جوانه ماش سبز

  • انرژی زا، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C  و مواد مغذی است.
  • هضم جوانه ماش سبز نسبت به ماش راحت تر است.
  • در طب چینی جوانه ماش سبز مصرف درمانی و دارویی دارد. به عنوان مثال برای رفع سموم بدن و رفع عفونت مجاری ادرار از آن استفاده می کنند.
  • جوانه ماش را وقتی رسید مصرف کنید زیرا هر چه بیشتر برسد، خواص آن کمتر می شود.

 خواص جوانه ماش سبز

  • جوانه ماش همچون سایر جوانه ها منبع غنی از آمینواسید، مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و فسفر، ویتامین های A، B، C، D، E، K و فیبر می باشد.
  • خواص غذایی و درمانی هر جوانه نسبت به نوع آن متفاوت می باشد. اما جوانه ماش سبز ارزش غذایی بیشتری دارد. زیرا حاوی ماده ای به نام ایزوفلاون دارد و این ماده موجب بیشتر شدن شدن خواص درمانی ماش شده است که این امر نیز از خواص ماش سبز می باشد.

طرز تهیه جوانه ماش سبز

بعد از شستن ماش ها، آن ها را به مدت 12 ساعت خیس کنید. بهتر است آن ها را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. سپس دوباره ماش ها را شسته و برای 12 ساعت دیگر در همان مکان خنک و تاریک قرارشان دهید. بعد از گذشت 12 ساغت دوم، جوانه های ماش آماده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …