گل نسترن جزء خانواده رزهای وحشی است که به صورت درختچه می روید. این گل در سه رنگ سفید، سفید مایل به گلی و قرمز کم رنگ موجود است. از زمان های قدیم این گل برای مصارف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مطلب به خواص عرق نسترن می پردازیم.

خواص عرق نسترن در درمان بیماری ها

در طب سنتی استفاده از عرقی یات مختلف کاربرد گسترده ای داشته است. از جمله عرق گیاهان دارویی که همچنان نیز مورد استفاده قرار میگیرد عرق کاسنی، عرق بهار نارنج و نیز عرق گیاه نسترن است. میوه این گیاه خواص دارویی دارد. گل نسترن سرشار از  ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد. در ایران بخاطر خواص دارویی این گیاه از آن برای شربت، چای و مربا استفاده می کردند. همچنین در بعضی از مناطق ایران نیز از میوه این گل برای چاشنی غذا استفاده می شود. در طب سنتی نیز خواص دارویی بی شماری برای گل نسترن ذکر شده است. مصرف عرق و دمنوش این گل برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها مفید است.

خواص و فواید درمانی عرق نسترن  عرق این گل طبعی گرم و میوه آن طبیعتی گرم و خشک دارد. از جمله خواص عرق نسترن می توان به مواردی مثل مقوی اعصاب، مقوی قلب، درمان ناراحتی های معده، رفع ورم کلیه، تصفیه کردن خون، درمان اسهال، رفع کننده اسکوربوت اشاره کرد.

رفع افسردگی، بی خوابی و مقوی اعصاب

رفع افسردگی از دیگر خواص عرق نسترن می باشد. زیرا این گل حاوی ترکیباتی است که منجر به حس شادی و نشاط در شخص می شوند. علاوه براین مشکلات کم خوابی و بی خوابی را رفع و سیستم عصبی را نیز تقویت می کند.

می توان از عرق این گل در چای و شربت استفاده کرد. برای تهبه شربت ابتدا به یک لیوان آب، یک چهارم لیوان عرق این گل را اضافه کنید. سپس آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید. در طی روز چند لیوان از این شربت را بنوشید.

دفع کننده سنگ های مثانه و کلیه و پیشگیری از ایجاد آن ها

دفع سنگ مثانه و سنگ های کلیوی و پیشگیری از ایجاد آن ها یکی از مهم ترین خواص عرق نسترن می باشد. پزشکان طب سنتی برای رفع ناراحتی ها و امراض مجاری ادرار عرق این گل را تجویز می کنند. همچنین از این عرق برای درمان نفریت و قولنج هم استفاده می شود.

خواص میوه و عرق گل نسترن

همچنین مصرف دم کرده میوه نسترن نیز برای دفع سنگ های کلیوی و سنگ مثانه هم موثر است. ابتدا به 300 سی سی آب خنک و سرد، 15 گرم میوه گل نسترن اضافه کنید. بعد از اینکه به جوش  آمد، آن را به مدت 15 دقیقه دم کرده و قبل از وعده غذایی یک لیوان از آن را بنوشید.

درمان بیماری ها و ناراحتی های معده

یکی از مهم ترین فواید و خواص عرق نسترن کمک به درمان بیماری ها و ناراحتی های دستگاه گوارش است. این عرق کمک به رفع زخم معده کرده و معده را هم تقویت می کند. عرق نسترن دردهای معده را با برطرف کردن انقباض ماهیچه های داخل معده، درمان می کند. برای این منظور روزانه یک فنجان از عرق نسترن را مصرف کنید. همچنین این عرق تاثیر به سزایی در بهبود بیماری های روده هم دارد.

 تصفیه کردن خون و مقوی قلب

خاصیت های تصفیه کنندگی خون و تقویت کننده قلب و کمک به رفع طپش قلب از خواص دارویی عرق نسترن می باشند. می توان به جای عرق از میوه گل نسترن هم استفاده کرد.

ابتدا به 300 سی سی آب خنک، 10 گرم میوه گل نسترن را اضافه کنید. بعد از گذشت 3  ساعت که خیس خورد، آن را به جوش آورده به مدت 5 دقیقه با حرارت ملایم جوشانده و بعد به مدت 15 دقیقه آن را دم کنید. روزانه سه فنجان از این دمنوش را میل کنید.

خواص و کاربردهای دارویی عرق نسترن

روش استفاده از عرق نسترن برای درمان بیماری ها

  • به طور کلی برای درمان بیماری های ذکر شده در بخش های قبلی روزانه 1 تا 2 فنجان از عرق نسترن را مصرف کنید. همچنین می توان از شربت آن هم که پیشتر توضیح داده شد، استفاده کرد.
  • برای بهره مندی بیشتر از خواص عرق نسترن بهتر است قبل از خواب و یا صبح زود، قبل از طلوع آفتاب از آن استفاده کنید. البته می توان قبل از وعده های غذایی هم از عرق این گل استفاده کرد.
  • به طور کلی برای تهیه دمنوش نسترن برای رفع بیماری ها ابتدا یک تا سه قاشق غذاخوری از میوه خرد شده گل نسترن را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه در همان حال بماند. سپس دمنوش را صاف کرده و میل نمایید. روزی سه فنجان از این دمنوش را به صورت تازه مصرف کنید. گفتنی است مقدار میوه می تواند روزانه تا 12 گرم باشد.

مهم ترین خواص عرق نسترن

نکته پایانی

از دیگر خواص عرق نسترن و یا میوه آن این است که مصرف آن ها به مقدار زیاد و حتی برای مدت طولانی هیچ گونه عارضه و مسمومیتی برای فرد ایجاد نمی کند. فقط کسانی که به طور دائم با این گل و میوه آن در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت در دستگاه تنفسی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…