انواع خواص طالبی برای سلامتی

میوه طالبی که از خانواده کدو و خیار می باشد، اولین بار در کشور انگلیس کشت شد. در فصل تابستان بخاطر طعم و عطر دلپذیری که دارد، جزء میوه های پرآب و پرطرفدار می باشد چرا که به رفع عطش و گرمازدگی کمک شایانی می کند. طالبی از لحاظ درمانی و غذایی شبیه خربزه می باشد اما زودتر از خربزه می رسد و لطیف تر و هضم آن هم راحت تر می باشد. در ادامه به خواص طالبی و مزیت های مصرف این میوه خوشبو و شیرین می پردازیم.

فواید تغذیه ای میوه طالبی

 در گذشته با خواص خربزه و خواص هندوانه آشنا شدیم. میوه طالبی منبع خوبی از ویتامین A و سرشار از بتاکاروتن می باشد. بتاکاروتن آنتی اکسیدانی قوی است که از بروز انواع سرطان جلوگیری می کند. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که برای افزایش قدرت بینایی، حفظ شادابی و سلامت پوست و مو بسیار مفید است. میوه طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین ث می باشد. علاوه براین دارای مواد مغذی دیگری مثل فولات، پتاسیم، منیزیم، فیبر، ویتامین های B1، B3، B5، B6 و ید هم است.

فواید مصرف طالبی در کاهش وزن

خواص طالبی و مزیت های شگفت انگیز آن

 طالبی میوه ای خنک، پر آب و اشتها آور می باشد و برای افزایش وزن کودکان و افراد لاغر بسیار مناسب است. مصرف این میوه بعد از غذا کم خونی را درمان می کند. از گوشت میوه طالبی برای درمان سوختگی های جزئی و درمان ورم استفاده می شود. ماسک طالبی برای صورت باعث روشن شدن، شادابی و نرم شدن پوست می شود. ویتامین های گروه B موجود در طالبی موجب تنظیم شدن سوخت و ساز بدن می شوند. بتاکاروتن موجود در طالبی از بروز آب مروارید پیشگیری می کند.

خواص طالبی برای کودکان

درمان یبوست و بواسیر

از دیگر خواص طالبی در مان یبوست و بواسیر به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی آب، مواد معدنی و فیبر می باشد. همچنین مصرف این میوه ادرار آور، ملین و مدر هم می باشد.

کاهش حملات تنفسی

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی برای افرادی که مبتلا به آسم و سل هستند، بسیار مفید است همچنین فواید طالبی از بروز حملات تنفسی هم جلوگیری می کند.

کنترل و کاهش بیماری های قلبی و عروقی

از دیگر خواص طالبی می توان به بالا بودن پتاسیم و ماده آدنوزین در آن اشاره کرد که این امر از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری و حتی می توان گفت که آن را درمان می کند. همچنین به دلیل دارا بودن مواد مغذی فشار خون و چربی خون را هم کنترل و درمان می کند.

خاصیت طالبی برای پوست و مو

رفع افسردگی و استرس

مصرف طالبی استرس و افسردگی را برطرف می کند. زیرا پتاسیم موجود در آن تپش قلب را کنترل و اکسیژن کافی برای مغز فراهم می کند. در نتیجه شخص به آرامش و تمرکز فکری بیشتری می رسد.

جلوگیری از پیر شدن بدن

یکی از خواص طالبی پیشگیری از پیر شدن بدن می باشد. دلیل این امر ویتامین ث موجود در طالبی است. این آنتی اکسیدانی قوی با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند. ویتامین ث سیستم ایمنی بدن را هم تقویت و از بروز انواع بیماری ها پیشگیری می کند.

کاهش وزن

میوه طالبی کالری کمی دارد. کسانی که مایل به کاهش وزن می باشند این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

خاصیت طالبی در افزایش بینایی

مصرف طالبی در دوران بارداری

ترکیبات و ویتامین های موجود در طالبی هم برای خانم باردار و هم برای رشد و سلامت جنین بسیار عالی هستند. طالبی یکی از منابع خوب اسید فولیک می باشد و مصرف این ویتامین در دوران بارداری بسیار مهم است چرا که از اختلال لوله های عصبی در جنین پیشگیری می کند.

نکات پایانی

  • در این مطلب به خواص طالبی پرداختیم اما کسانی که به بیماری های دیابت و ورم معده مبتلا هستند در مصرف این میوه جانب احتیاط را رعایت کنند.
  • پوست طالبی را خوب بشویید که مواد سمی روی پوست وارد گوشت میوه نشده و دچار مسمومیت غذایی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …