بهترین خواص دوغ
 دوغ یکی از فرآورده های تخمیری شیر می باشد و برای طعم دار کردن آن از نمک و سبزی های معطر استفاده می شود. این نوشیدنی سالم و سنتی از قدیم در فرهنگ ایرانیان جایگاه خاصی دارد و در فصول گرم سال همراه با غذا استفاده می شود. دوغ به دلیل طبیعت سردی که دارد خستگی، عطش و گرمازدگی را برطرف می کند. برای تهیه دوغ از روش سنتی و یا صنعتی استفاده می شود. برای پی بردن به ارزش غذایی و خواص دوغ به ادامه مطلب توجه کنید.

فواید و خواص دوغ را بهتر بشناسیم

به طور کلی خواص دوغ باعث افزایش سلامتی بدن می شوند، که این امر به دلیل فرآیندی است که در طی آن دوغ تولید می شود. دوغ دارای کلسیم، پروتئین، ویتامین های B2، B6 و B12 ، مواد معدنی و چربی می باشد و ارزش غذایی آن نسبت به ماست کمتر نمی باشد.

به طور کلی نمی توان این فرآورده ها را جایگزین شیر کرد (برای آشنایی با خواص شیر کلیک کنید) اما کسانی که نمی توانند لاکتوز شیر را تحمل کنند می توانند از چنین فرآورده هایی استفاده کنند. مصرف این نوشیدنی سالم در فصول گرم تا حدودی آب بدن را تامین می کند و بر خلاف آبمیوه ها و نوشیدنی های گازدار صنعتی برای کودکان یک سال به بالا هم مفید است. مصرف روزانه دوغ نیز از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

ارزش غذایی دوغ در درمان انواع بیماری

پیشگیری از پوکی استخوان ها و پوسیدگی دندان ها

یکی از فواید دوغ این است که منبع خوبی از کلسیم به شمار می رود. مصرف روزانه آن ( دو لیوان دوغ) یک چهارم نیاز بدن در هر روز به کلسیم را برطرف می کند. این امر در حفظ سلامت دندان ها  و افزایش تراکم استخوان ها (پیشگیری از پوکی آن ها)، بسیار موثر است.

پیش گیری از بیماری های عفونی

خواص دوغ مربوط به باکتری هایی می شود که در آن وجود دارد و برای عملکرد بهتر بدن، بسیار مفید هستند. این باکتری های مفید از رشد باکتری هایی که موجب عفونت و بیماری می شوند جلوگیری می کنند. همچنین دوغ باکتری های خوب روده را افزایش داده در نتیجه دستگاه گوارش خوب عمل کرده و سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می شود. این باکتری ها از ناراحتی ها و بیماری های معده و روده هم جلوگیری می کنند.

تحقیقات نشان داده که باکتری های مفید در دوغ از عفونت مثانه و مجاری ادرار نیز پیشگیری می کنند. مصرف آنتی بیوتیک ها سطح باکتریهای خوب بدن را پایین می آورند که استفاده از چنین فرآورده های لبنی به رشد و تکثیر این باکتری ها کمک می کنند.

خواص دوغ برای سلامتی

افزایش میزان انرژی بدن

یکی دیگر از خواص دوغ این است که منبع خوبی از پروتئین می باشد. پروتئین میزان انرژی بدن را افزایش داده که این امر موجب شادابی و سلامتی فرد می شود. بیشتر بخش های داخلی بدن مخصوصا ماهیچه ها، به پروتئین جهت ترمیم خود نیازمند هستند.

کاهش وزن

اگر میزان کلسیم بدن در حد معینی باشد هم به سلامت بدن کمک می شود و هم در کاهش وزن تاثیر دارد. همچنین پروتئین چنین محصولات لبنی معده را پر کرده و فرد کمتر احساس گرسنگی می کند. متخصصان تغذیه نیز معتقد هستند کسانی که در رژیم غذایی خود مصرف روزانه لبنیات مخصوصا دوغ را قرار داده اند، به راحتی چربی سوزانده و وزن آن ها کاهش می یابد.

خواب آور

فرآورده های لبنی تخمیری مثل ماست و دوغ دارای پپتیدها و پروتئین هایی مثل تریپتوفان هستند به همین دلیل مصرف آن موجب خواب آلودگی می شود. همچنین مصرف یک لیوان دوغ در شب باعث آرامش و خوابی راحت می شود.

درمان تبخال

از جمله خواص دارویی دوغ می توان به اسید آمینه لیزین و باکتری های موجود در این نوشیدنی اشاره کرد که در بهبود و درمان انواع تبخال موثر هستند. این نوشیدنی استرس و فشار عصبی را کم می کند در نتیجه از ایجاد چنین عارضه ای پیشگیری و یا در صورت وجود آن را درمان می کند.

خاصیت دوغ در پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص دوغ این است که باکتری های موجود در آن مواد سرطان زا را نابود می کنند و به طور گسترده ای از شروع انواع سرطان و تشکیل تومورها جلوگیری کرده و در صورت وجود تومورهای اولیه آن ها را مهار می کنند.

افزایش طول عمر

تحقیقات نشان می دهند که مصرف لبنیات از جمله دوغ طول عمر را افزایش می دهند. در کشور ژاپن روزانه از مواد لبنی بخصوص شیر، ماست و دوغ به وفور مصرف می شود. برای همین است که در این کشور افراد عمر طولانی داشته و در سنین پیری نیز دندان و استخوان های سالمی دارند.

شادابی پوست

پزشکان دریافته اند که خواص دوغ و همچنین خواص ماست باعث شاداب شدن پوست می شود. افرادی که روزانه دوغ و شیر مصرف کنند در سنین بالا دچار چین و چروک های پوستی نمی شوند. کلسیم، پروتئین و ویتامین B12 موجود در شیر و دوغ نیز از پیدایش مشکلات پوستی مثل خشکی، اگزما و… هم جلوگیری می کنند. همچنین متخصصان پوست توصیه می کنند از فراورده های لبنی برای ماسک صورت، جهت ترمیم بافت پوست، استفاده شود.

خواص و فواید دوغ در لاغری

نکات پایانی

  • مصرف لبنیات مخصوصا شیر، ماست و دوغ را به طور مستمر ادامه بدهید تا دچار مشکلاتی مثل پوکی استخوان بخصوص در زنان بالای 40 سال، عدم رشد کافی کودکان، کاهش کارائی و بهره هوشی، خستگی و … نشوید.
  • لبنیات را در کنار منابع غذایی حاوی آهن مصرف نکنید زیرا جذب کلسیم کاهش می یابد.
  • اگر می خواهید که خواص دوغ به ضررتان تمام نشود، از دوغ های کم نمک و بدون گاز استفاده کنید تا به بیماری های قلبی-عروقی و فشار خون مبتلا نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…