خانه خواص ادویه جات خواص دارچین و فواید مصرف این ادویه اعجاب انگیز

خواص دارچین و فواید مصرف این ادویه اعجاب انگیز

خواص دارچین به دلیل وجود ترکیبات موجود در آن است. دارچین طبع گرم و خشک دارد و دارای فواید زیادی برای بدن می باشد. در گذشته از دارچین برای درمان گلو درد، سرفه، سرماخوردگی و ورم مفاصل استفاده می شده است. همچنین به دلیل طعم خوشایند آن در طبخ غذا و کیک و شیرینی نیز از آن استفاده می شود.

خواص دارچین را بهتر بشناسید

یکی از مهمترین خواص دارچین کمک به کاهش وزن است. مصرف روزانه دارچین باعث سوخت و ساز بهتر بدن شده و در نتیجه باعث سوختن کالری های بدن می شود. به همین دلیل به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود که روزانه مقدار 4\1 قاشق چای خوری دارچین مصرف کنند. یکی دیگر از راههای موثر برای کاهش وزن استفاده از مخلوط عسل و دارچین است. توصیه می شود که در وعده صبحانه مقدار نصف قاشق چای خوری دارچین را در یک قاشق غذا خوری عسل حل کرده و آن را میل کنید. استفاده از مخلوط عسل و دارچین باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می شود و چون کالری پایینی دارد در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

مصرف دارچین در بارداری

جلوگیری از بیماری آلزایمر

مصرف دارچین باعث تقویت مغز می شود. ترکیبات موجود در دارچین در کاهش ابتلا به آلزایمر موثر است. به همین دلیل مصرف دارچین به افراد مسن توصیه می شود. از طرفی دارچین باعث جلوگیری از بیماری های اعصاب می شود. استشمام بوی دارچین باعث آرامش می شود و به بالا رفتن تمرکز کمک می کند. به رانندگان توصیه می شود که شب ها در حین رانندگی از چای دارچین استفاده کنند تا هم تمرکز بیشتری داشته باشند و هم از خوابیدن آنها جلوگیری شود.

جلوگیری از پیری زودرس

تانن موجود در دارچین از بروز پیری زود رس جلوگیری می کند. این ترکیب دارای آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. رادیکال های آزاد در پیری زودرس نقش دارند و دارچین باعث کاهش اثرات آنها و در نتیجه کمک به حفظ سلامت و جوانسازی پوست می شود. همچنین استفاده از مخلوط دارچین و عسل باعث کاهش آکنه های پوستی می شود.

خواص دارچین در تقویت قلب

مفید برای دیابت

از خواص دارچین می توان به کنترل بیماری دیابت اشاره کرد. توصیه می شود که افراد دیابتی به طور روزانه در حدود یک قاشق چای خوری پودر دارچین مورد استفاده قرار دهند. در طی تحقیقاتی مشخص شد افراد دیابتی که در طی 40 روز و روزانه به مقدار یک گرم دارچین مصرف می کردند با کاهش قند خون و چربی خون مواجه شدند. ترکیبات موجود در دارچین باعث بهبود حرکت گلوکز به سلول های بدن می شود. همچنین از افت ناگهانی قند خون و عوارض آن مانند تاری دید جلوگیری می کند.
از دیگر فواید دارچین جلوگیری از بیماری دیابت نوع 2 است. همچنین به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیشنهاد می شود که در روز حدود 5 گرم دارچین مصرف کنند تا به کنترل بیماری کمک کنند. افراد دیابتی بعد از صرف غذا دچار مشکلاتی می شوند که مصرف دارچین بعد از صرف غذا از بروز مشکلات جلوگیری می کند. طی تحقیقاتی محققان دریافتند که افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع 2 که در طی روز مقدار 3 گرم دارچین به مدت 40 روز مصرف می کردند در حدود 30 درصد کاهش قند خون داشتند.

درمان سرما خوردگی

دارچین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و در درمان بیماری سرما خوردگی موثر است. می توانید با استفاده از دارچین علائم این بیماری و عوارض ناشی از آن را کاهش دهید. توصیه می شود که در یک لیوان آب دو عدد چوب میخک و یک قاشق چای خوری پودر دارچین حل کنید و بگذارید بجوشد. بعد از جوشیدن آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید یک ربع دم بکشد. همچنین بهتر است که مقداری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید و روزی دو مرتبه از این محلول استفاده کنید. عسل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است که همراه با دارچین در درمان عفونت دستگاه تنفسی و گلو درد موثر است. استفاده از شیر دارچین می تواند باعث نرم شدن سینه و گلو شده و سرفه ها را کاهش دهد. برای تهیه شیر دارچین می توانید در یک فنجان شیر سرد یا گرم مقدار یک قاشق چای خوری پودر دارچین یا یک عدد چوب دارچین به همراه یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. از این نوشیدنی می توانید روزی دو مرتبه استفاده کنید تا به طور کامل گلو دردتان درمان شود.

درمان بیماری ها با دارچین

کاهش چربی خون

دارچین باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون می شود. مصرف منظم دارچین باعث کاهش 30 درصدی میزان چربی خون می شود. به افرادی که کلسترول بالا دارند توصیه می شود که از دارچین در کنار سایر درمان ها استفاده کنند. استفاده از دارچین در هنگام طبخ غذا خصوصا غذاهای چرب و حاوی گوشت از بالا رفتن کلسترول خون جلوگیری می کند.

درمان نفخ شکم

از دیگر خواص دارچین می توان به درمان نفخ شکم اشاره کرد. به دلیل وجود خواص ضد عفونی کنندگی آن می تواند در درمان اسهال موثر باشد. همچنین در درمان گرفتگی معده و روده موثر است. توصیه می شود که یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب جوش به مدت یک ربع دم کرده و بعد از هر وعده غذا از آن بنوشید. از این روش یک هفته استفاده کنید تا نفخ شکم به طور کامل درمان شود.

مهمترین فواید دارچین

درمان دردهای قاعدگی

از موارد استفاده از خواص دارچین می توان به درمان دردهای قاعدگی اشاره کرد. دارچین از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند و درد دوران قاعدگی را تسکین می دهد. همچنین باعث تنظیم قاعدگی می شود. مصرف دارچین به زنان بعد از زایمان نیز توصیه می شود زیرا باعث به تاخیر افتادن قاعدگی می شود و به کنترل بارداری کمک می کند. همچنین باعث افزایش میزان شیر در زنان شیرده می شود. همچنین دارچین ادرار آور است و سبب بالا رفتن میل جنسی نیز می شود.

کمک به گردش خون

دارچین باعث گردش خون می شود. جریان خون باعث اکسیژن رسانی به سلول ها می شود و در از بین بردن ناخالصی ها نیز موثر است. علاوه بر موارد گفته شده دارچین در جلوگیری از بیماری های خونی نیز موثر است. دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می کند و باعث صاف شدن خون نیز می شود. افرادی که غلطت خون دارند می توانند از دارچین استفاده کنند.

درمان زخم های دهان

از خواص دارچین می توان به درمان زخم و برفک دهان اشاره کرد. می توان با استفاده از پودر دارچین یک دهانشوی تهیه کرد. دارچین باعث کاهش باکتری های دهانی می شود و در درمان آن نیز موثر است. برای از بین بردن برفک دهان توصیه می شود که مقداری پودر دارچین را در آب جوش حل کرده و قرقره کنید تا درمان شود.

موارد مصرف دارچین

تقویت قلب

دارچین حاوی مقادیر زیادی فیبر و کلسیم است که باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. دارچین با کاهش کلسترول بدن می تواند از ناراحتی های قلبی جلوگیری کند. همچنین باعث تنظیم میزان فشار خون بدن می شود.

درمان گرفتگی عضلات

دارچین دارای خواص ضد التهابی است که در درمان گرفتگی عضلات موثر است و باعث تسکین درد عضلات می شود. افرادی که دچار درد و گرفتگی عضلات می شوند می توانند از دارچین به عنوان روش درمانی موثر استفاده کنند.

انرژی زایی

برای رفع خستگی و کسالت می توان از دارچین استفاده کرد. دارچین انرژی زا بوده و مصرف آن باعث از بین رفتن خواب آلودگی می شود. برای رفع خستگی می توان در اواسط روز چای دارچین نوشید. همچنین می توانید از دمنوش دارچین نیز به تنهایی استفاده کنید. برای اینکار کافیست که در یک فنجان آبجوش نصف قاشق چای خوری پودر دارچین ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. از این دمنوش برای رفع خستگی در اواسط روز می توانید استفاده کنید.

خواص و مزایای دارچین

جلوگیری از بیماری های گوارشی

همانطور که گفته شد دارچین در درمان نفخ به کار می رود. همچنین برای قطع اسهال، استفراغ، دل درد و حالت تهوع نیز می توان از خواص دارچین استفاده کرد. علاوه بر موارد گفته شده دارچین برای درمان سوهاضمه نیز به کار می رود. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده را تا حد زیادی کاهش می دهد. به کار بردن دارچین در تهیه غذا به هضم بهتر غذا کمک کرده و باعث تنظیم میزان کلسترول نیز می شود.

سایر فواید دارچین

یکی از موارد استفاده دارچین برای مصارف بهداشتی و آرایشی است. از دارچین برای ساخت دهانشوی ها طبیعی استفاده می شود. برای تهیه این دهان شوی کافیست که نصف قاشق چای خوری میخک پودر شده را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و مقداری از آن را به مسواک خیس آغشته کرده و با آن دندانهایتان را مسواک کنید. برای سفید کردن دندان و از بین بردن جرم های آن نیز می توانید از دارچین استفاده کنید. با استفاده از ترکیب یک قاشق چای خوری پودر دارچین و 2 قاشق مربا خوری کف دریا می توان یک ترکیب سفید کننده به دست آورد. برای اثر بخشی بهتر خواص دارچین توصیه می شود که این ترکیب را روزی 2 مرتبه روی دندانهایتان بکشید.

برای از بین بردن لکه های پوستی و آکنه می توانید از مخلوط عسل و دارچین استفاده کنید. برای اینکار کافیست که یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در دو قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و آن را روی پوستتان آغشته کنید و اجازه دهید به مدت یک ربع بماند سپس با آب ولرم بشویید. استفاده از این ماسک سه مرتبه در هفته باعث از بین رفتن جوش های صورت و لک های پوستی می شود.

موارد مصرف دارچین

از دیگر خواص دارچین ضد کپک بودن آن است به همین دلیل در پخت شیرینی و نان می توان از آن استفاده کرد که علاوه بر طعم خوشایند از کپک زدگی نیز جلوگیری می کند. همچنین در صنایع بسته بندی از روغن دارچین استفاده می شود. محققان دریافتند کاغذهای بسته بندی که حاوی 6 درصد روغن دارچین باشند مانع از گسترش میکروب ها می شوند

نحوه مصرف

همانطور که در ابتدا گفته شد می توان از دمنوش دارچین و یا از دارچین در چای استفاده کرد. همچنین می توان دارچین را در طبخ غذا نیز به کار برد. نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید میزان مصرف صحیح این ادویه است. از دارچین تنها یک قاشق چای خوری در روز مجاز به استفاده هستید. افراط در مصرف دارچین ممکن است سبب بروز حساسیت یا سایر موارد ناخوشایند شود.

توصیه می شود که از پودر دارچین در تهیه شیرینی و کیک های خانگی استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از طعم و بوی آن بتوانید از خواص ضد کپک آن نیز استفاده کنید. برای تزئین نیز می توانید از شکر دارچینی استفاده کنید. برای تهیه شکر دارچینی کافیست که به یک قاشق خاک قند مقدار دو قاشق دارچین بیفزایید و از این شکر برای تزئین روی کیک های خانگی بهره ببرید.

در هنگام طبخ برنج قهوه ایی می توانید از دارچین به همراه فندق و کشمش استفاده کنید تا یک وعده صبحانه مقوی داشته باشید.  برای از بین بردن بوی گوشت نیز می توانید از دارچین استفاده کنید. همچنین می توانید در هنگام طبخ گوشت نیز از دارچین استفاده کنید تا علاوه بر طعم دار کردن باعث بالا رفتن خواص آن نیز بشود.

خواص دارچین

موارد منع مصرف

به دلیل طبع گرم دارچین مصرف آن در بعضی افراد ممکن است باعث خارش گلو، خارش بدن و گر گرفتگی شود. همچنین مصرف بی رویه دارچین می تواند باعث اثرات منفی روی قلب شود و سبب تپش قلب گردد. از دیگر مواردی که در اثر مصرف بی رویه دارچین حاصل می شود می توان به بی خوابی اشاره کرد.

یکی از موارد منع مصرف دارچین، مصرف همزمان آن با آسپرین است. دارچین و  آسپرین باعث رقیق شدن خون می شوند که مصرف همزمان آنها باعث تاثیر منفی روی گردش خون شده و باعث بروز بیماری های خونی می شود.

استفاده افراطی از دارچین سبب ورم پوست و التهاب آن می شود. همچنین افرادی که سابقه حساسیت های غذایی یا حساسیت به ادویه دارند باید در مصرف دارچین احتیاط کنند. ممکن است در اثر مصرف دارچین فرد دچار عوارضی مانند سوزش معده شود.

خواص دارچین

مصرف دارچین در بارداری و شیردهی

مصرف دارچین در دوران بارداری باعث بروز زایمان زودرس می شود. زایمان زودرس ممکن است خطراتی برای جنین داشته باشد زیرا اندام های جنین کامل شکل نگرفته است. همچنین مصرف ادویه ها در دوران شیردهی باعث تغییر طعم شیر شده و مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و یا معده درد برای نوزاد به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…