خواص مریم گلی

گیاه مریم گلی شبیه به سبزی نعنا می باشد ولی مزه تلخ تری دارد. در طب سنتی بارها بر خواص مریم گلی در درمان بیماری ها صحبت شده است. در این مطلب به طور مفصل به فواید این گیاه خوش عطر در جلوگیری و درمان بیماری ها صحبت می کنیم.

خواص مریم گلی

از مهمترین خواص مریم گلی می توان به اثر ضد پیری آن اشاره کرد. این گیاه برای جلوگیری از علائم یائسگی در زنان به کار می رود و در تقویت قدرت حافظه نیز نقش زیادی دارد و برای پیشگیری از آلزایمر نیز توصیه می شود.

خواص مریم گلی و فواید آن

تقویت اعصاب

همانطور که گفته شد از خواص مریم گلی تقویت قدرت حافظه است که باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر نیز می شود. علاوه بر این به عنوان یک آرام بخش قوی به شمار می رود و در تقویت اعصاب نیز موثر است. در تسکین دردهای عصبی نیز کاربرد زیادی دارد.

درمان نفخ شکم

از فواید گل مریم می توان به درمان نفخ شکم اشاره کرد. مریم گلی در تقویت دستگاه گوارش موثر بوده و از گرفتگی عضلات معده و سوزش آن جلوگیری می کند که در نتیجه باعث کاهش گاز معده و نفخ شکم نیز می شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

یکی از خواص مریم گلی جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های مربوط به دهان و دندان است. این گیاه از گسترش باکتری هایی که جرم های دندان را تشکیل می دهند جلوگیری می کند و در نتیجه به عنوان عامل محافظ عمل می کند. از بروز بیماری های لثه نیز جلوگیری می کند. از این گیاه به عنوان ترکیب خمیر دندان نیز استفاده می شود. می توان مقداری از عصاره این گیاه را نیز به خمیر دندان آغشته کرده و روی دندان ها بکشید. استفاده از این روش یک مرتبه در ماه در کنترل باکتری های محیط دهان و جلوگیری از بیماری های دندان و لثه بسیار موثر است.

خواص مریم گلی چیست

ضد عفونی کنندگی

خواص ضد عفونی کنندگی گیاه مریم گلی در کاهش و درمان بیماری های عفونی کاربرد فراوانی دارد. در فصل های سرد برای جلوگیری از بیماری سرما خوردگی می توان از دم کرده این گیاه استفاده کرد. همچنین افرادی که دچار التهاب گلو و خلط هستند می توانند دمنوش این گیاه را قرقره کنند. لازم به ذکر است که گفته شود مریم گلی در تقویت دستگاه تنفسی بسیار قوی عمل می کند.

درمان تبخال

تبخال یک بیماری ویروسی است که در اطراف دهان به صورت تاول های ریز ظاهر می شود. مریم گلی به عنوان یک داروی گیاهی موثر برای درمان تبخال به کار می رود. برای درمان بهتر است که از روغن گیاهی مریم گلی استفاده شود. برای تاثیر بیشتر می توان این روغن را همراه با روغن زیتون، روغن چای و یا روغن اسطوخودوس روی تبخال بزنید. از این روش می توان دو مرتبه در طی روز استفاده کرد و بعد از گذشت چند روز شاهد خشک شدن تبخال خواهید بود. برای درمان جوش های داخل دهان نیز می توان از گیاه مریم گلی استفاده کرد. قرقره کردن دمنوش این گیاه یک راه درمانی موثر به شمار می رود.

خواص مریم گلی برای بدن

درمان دردهای قاعدگی

درمان های گیاهی زیادی برای دردهای قاعدگی وجود دارد که از آنها می توان زیره، زنجبیل و گیاه مریم گلی را نام برد. دمنوش مریم گلی در کاهش دردهای قاعدگی از جمله درد شکم و کمر بسیار موثر است.

ترمیم پوست و زخم

از دیگر خواص درمانی مریم گلی می توان به ترمیم جراحات و زخم های بدن اشاره کرد. مریم گلی به عنوان یک مرهم قوی برای از بین بردن جای زخم به کار می رود. استفاده از ضماد این گیاه می تواند به از بین بردن جای جراحات بدن کمک کند. همچنین به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی که دارد در تسکین زخم و جلوگیری از عفونت موثر است.

تقویت سیستم دفاعی بدن

مریم گلی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که در جلوگیری از بیماری های خود ایمنی و بیماری هایی که باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می شوند موثر است. این گیاه باعث افزایش تعداد گلبول های سفید بدن نیز می شود.

فواید روغن مریم گلی

جلوگیری از گرگرفتگی

گرگرفتگی در زنان پیش از یائسگی و یا در حین یائسگی اتفاق می افتد. تغییرات هورمونی و کاهش میزان ترشح هورمون استروژن در بدن زنان باعث بوجود آمدن علائم یائسگی و گرگرفتگی می شود. گیاه مریم گلی باعث تولید آنزیم فیتو-استروژن در بدن زنان می شود که از کاهش استروژن جلوگیری می کند. همچنین باعث کاهش میزان تعریق نیز می شود.

کاهش کلسترول

مریم گلی باعث کاهش کلسترول و چربی خون می شود. افرادی که از میزان کلسترول بالای خون رنج می برند می توانند از گیاه به عنوان یک روش درمان موثر بهره ببرند.

مزایای مریم گلی

درمان دیابت

از دیگر خواص مریم گلی می توان به کاهش قند خون اشاره کرد. همچنین مصرف مداوم این گیاه به صورت دمنوش از افت قند و سایر ناراحتی های افراد مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…