خواص میوه پوملو

میوه پوملو یا گریپ فروت چینی یکی از مرکبات وارداتی است. قیمت این میوه بالا بوده و وزن هر عدد پوملو بین یک تا چهار کیلوگرم است. در این مقاله به خواص میوه پوملو در درمان بیماری ها می پردازیم. این میوه رنگ سبز و گاهی زرد دارد. پوست این میوه شیرین و ضخیم است و قطر زیادی دارد. نیمی از وزن پوملو مربوط به پوست آن است. از پوست آن برای تهیه مارمالاد یا دسر و شیرینی استفاده می شود زیرا بخش زیادی از خواص این میوه در پوست آن نهفته است.

مزایای میوه پوملو

خواص میوه پوملو

از مهمترین خواص میوه پوملو می توان به کاهش قند خون اشاره کرد. همچنین یکی از فواید بی نظیر این میوه چربی سوزی است که در کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید موثر است. به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود که از پوملو در وعده های غذایی روزانه شان استفاده کنند. مصرف این میوه در کاهش وزن نقش زیادی دارد.
میوه پوملو دارای ویتامین های گروه A, B, C می باشد. همچنین دارای میزان زیادی فیبر، فسفر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. جالب است که بدانید ویتامین ث موجود در این میوه چندین برابر پرتقال می باشد.

تقویت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش را می توان از خواص میوه پوملو نام برد. این میوه به هضم غذا کمک می کند و از بروز بیماری هایی مانند یبوست جلوگیری می کند.

خواص و فواید میوه پوملو

سم زدایی

میوه پوملو باعث خروج مواد زائد و سموم از بدن می شود. در این میوه مقدار زیادی پتاسیم وجود دارد که باعث افزایش حجم ادرار می شود. همراه با ادرار نیز سموم زیادی از بدن خارج می شوند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

به دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوان، پوملو در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. همچنین از بروز بیماری های خود ایمنی، سرطان و یا بیماری های عفونی جلوگیری می کند و از بدن در مقابل باکتری های بیماری زا محافظت می کند.

درمان زخم ها

همانطور که گفته شد پوملو سرشار از ویتامین ث می باشد که در ترمیم زخم ها نقش زیادی دارند. همچنین ویتامین ث در ترمیم سلول های آسیب دیده پوستی موثر بوده و به تقویت آنها نیز کمک می کنند.

خواص میوه پوملو

تقویت قدرت بینایی

ویتامین آ نقش زیادی در تقویت بینایی دارد. میزان زیاد این ویتامین در میوه پوملو به تقویت قوه بینایی کمک می کند. از سایر میوه هایی که حاوی ویتامین آ فراوان هستند می توان به کدو حلوایی و هویج اشاره کرد.

رفع خستگی

پوملو دارای اسید های آلی است که در درمان خستگی بسیار موثر می باشد. افرادی که دچار کسالت می شوند و یا بعد از فعالیت های سنگین بدنی و کار روزانه می توانند با این میوه خستگی را از بین ببرند. به ورزشکاران توصیه می شود که بعد از فعالیت های بدنی از نوشیدنی تهیه شده با میوه پوملو میل کنند. و از خواص پوملو در رفع خستگی بی نصیب نمانند.

خواص میوه پوملو

طریقه مصرف

از این میوه می توان به صورت نوشیدنی نیز استفاده کرد. اما خوردن میوه تازه آن بیشتر توصیه می شود زیرا در حین گرفتن آب آن ممکن است که بعضی از خواص خود را از دست بدهد. همچنین نوعی از پوملو که گوشت قرمز یا صورتی دارد به دلیل دارا بودن مواد مغذی شیرین تر بوده و بیشتر توصیه می شود. همانطور که در ابتدا گفته شد این میوه ممکن است شیرین یا ترش باشد. نوع ترش آن را می توانید با عسل مورد استفاده قرار دهید. و یا در تهیه آب میوه پوملو از مقداری عسل نیز استفاده کنید.

خواص میوه پوملو

توصیه ها

در هنگام خرید میوه پوملو به تازگی آن دقت کنید. از خریدن میوه ایی که پوست لک و له شده دارد خودداری کنید. این میوه باید دارای پوستی سفت، سنگین و شیرین باشد.

مصرف گریپ فروت چینی یا پوملو با بعضی داروها ممکن است سبب بی اثر کردن آنها و یا چند برابر شدن تاثیر آنها شود. از جمله داروهایی که ممکن است با مصرف همزمان این میوه باعث مشکلاتی برای بدن شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهنده فشار خون، داروهای ضد صرع و تشنج. در صورت مصرف همزمان داروهای ذکر شده با این میوه حتما پزشک را در جریان بگذارید و در صورت مشاهده هر گونه علائم ناخوشایند به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

افرادی که حساسیت های غذایی یا حساسیت به ویتامین ث یا مرکبات دارند نباید از این میوه استفاده کنند زیرا مقدار زیاد ویتامین ث در این میوه باعث بروز حساسیت های بیشتر و آسیب به بافتهای بدن می شود.

جالب است بدانید که مصرف افراطی میوه پوملو ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه و مثانه شود. به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف بی رویه آن خودداری کرده و افرادی که سنگ کلیه دارند نیز نباید از این میوه استفاده کنند.

موارد منع مصرف

خواص پوست میوه پوملو

بخش زیادی از خواص میوه پوملو در پوست آن نهفته است. پوست این میوه طعم شیرینی دارد و سرشار از بیو فلاوونوئید است که باعث متعادل نگه داشتن میزان هورمون استروژن در بدن زنان می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …